به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ،برای ترویج کتابخوانی در میان کودکان، وجود هدفهای روشن و کار پیوسته ضرورت دارد. ترویج خواندن باید همزمان در مدرسه و خانه و از همان دوران کودکی آغاز شود. انتخاب کتابها برای کودکان معیارهایی دارد که بدون توجه به آنها نمیتوان کودکان را به کتابخوانی عادت داد. در زیر به برخی ازاین معیارها اشاره میشود:
کتابهای کودکان، پیش از همه باید شادیبخش و به دور از آموزشهای خشک و مستقیم و پند و اندرز باشند، زیرا اندرز و تحمیل نظر بزرگترها ، کودکان را از مطالعه و خواندن گریزان میکند.
باید داستانهایی را برای بلندخوانی انتخاب کرد که بازتاب روحیهی کودکانه، بازیگوشیها، قهرو آشتیها، زلالی روان و رفتارهای کودکانه باشند. کودکان با این داستانها همدلی میکنند و در لابهلای آنهاخود را میبینند و مییابند.
پیش از خرید کتاب به همراه فرزندتان، به ظاهر کتاب و کیفیت چاپ آن، قطع، عنوان، نویسنده و مترجم، ناشر، زبان، اندازهی حروف و خط(برای آسان خوانی و هماهنگی کتاب با گروه سنی فرزندتان) و تصویرهای جلد و به ویژه نوشتههایی که در پشت جلد کتاب آورده شدهاند، دقت کنید. پیدا کردن کتابهای مناسب برای کودکانی که تازه شروع به خواندن کردهاند، دشوار است، چون برخی کتابها دارای جملهها و متن طولانی هستند که کودک را خسته میکنند و انگیزهی او را برای خواندن از بین میبرند.
کتابهایی که برای این گروه از کودکان انتخاب میکنید، بهتر است دارای خط خوانا و درشت، تصویرهای ساده و جملههای کوتاه باشند. صفحهها شلوغ نباشند و فضای سفید در کتاب زیاد باشد.
پس از مرحلهی انتخاب کتاب، نوبت به انتخاب روش کتابخوانی و زمان مناسب برای خواندن میرسد. برای ورود کودک به دنیای کتاب، بهترین راه، بلندخوانی آن از سوی بزرگترها و خواندن جمعی است چرا که سبب ایجاد و تقویت انگیزهی یادگیری برای خواندن و لذت بردن از آن میشود. زمان خواندن را به گونهای انتخاب کنید که هم شما و هم کودکتان در فضایی آرام قرار داشته باشید وناچار نباشید در میان خواندن کتاب برای انجام کاری کتابخوانی را متوقف کنید.
کودکان دوست دارند کتابخانهای ویژهی خودشان داشته باشند و در انتخاب کتاب برای خود، نظر بدهند. بردن آنها به کتابفروشیها و کتابخانهها و دیدن کتابها،برای کودکان تجربهی خوب و سودمندی است.
کودکان، امروزه مشکلات ویژهی خود را دارند. برای آموختن مهارت های زندگی از راه کتاب، مطالعهی کتابهای مربوط به موضوعات مهم جهان امروز، همچون بهداشت، محیط زیست، روابط خانوادگی، مشارکت، فناوریهای نو، صلح، دیگر دوستی، پرهیز از خشونت، محافظت خود از استثمار و سوء استفاده ی جنسی، حقوق کودک، موضوعات مربوط به روان شناسی تربیتی از جمله اعتماد به نفس، مبارزه با ترس های گوناگون و .....، مبارزه با ضعفها و ناتوانیهای جسمی و روانی، پرخاشگری و ناامیدی را در برنامهی مطالعاتی کودکان بگذارید . اهمیت این موضوعات را هرگز دست کم نگیرید.
مطالعه را به صورت یک تفریح برای کودکان درآورید. بگذارید کودک از کتاب خواندن لذت ببرد تا کتاب را دوست بدارد. هر روز یا حتی چند بار در روز برای کودکتان کتاب بخوانید. کودکان بزرگتر را هم تشویق کنید که هر روز مطالعه کنند. تلویزیون را خاموش کنید تا درخانه آرامش برقرار شود. وقتی تلویزیون خاموش باشد، کودکان سرگرمی دیگری برای خود پیدا میکنند. تماشای بیش از اندازهی تلویزیون ، میزان مطالعهی کودکان را محدود میکند یا مانع از کتابخوانی آنها میشود.
خواندن کتابهای مربوط به تمام گونههای ادبیات کودکان از جمله کتابهای داستان، ادبیات کهن، ادبیات شفاهی همچون لالاییها و .... ، داستانهای مدرن و معاصر، غیرداستان (دینی، علمی، زندگی نامه، سفرنامه، بازی و سرگرمی و هنر، که برای این گروه سنی بهتر است ساختار داستانی داشته باشند) و شعر، برای کودکان پرکشش و سودمند خواهد بود. اگر پس از خواندن کتاب، در ارتباط با موضوع آن، با کودکان فعالیت عملی انجام دهید، انگیزهی بیشتری برای مطالعه در آنها به وجود خواهد آمد.برخی از این فعالیتها عبارتانداز: نمایش خلاق، نقاشی، کاردستی، کلاژ، قصهسازی، کتابسازی، کتابسازی تصویری با کمک بزرگ ترها و تشویق کودک به روایت داستان به زبان خودش.
خواندن شعرهای خوب کودکانه از شاعران برجستهی ایرانی همچون محمود کیانوش، پروین دولتآبادی و... اشعارکودکانهی خارجی نیز برای کودکان بسیار لذت بخش است.
روند خواندن باید پیوسته ادامه داشته باشد و تکرار شود. تنها در این صورت است که خواندن برای کودک به عادت تبدیل میشود و تا پایان عمر با او می ماند . پس هرگز خواندن و مطالعهی غیر درسی کودکان را بی اهمیتتر از درس خواندن یا مانع درس خواندن آنها به شمار نیاورید ، زیرا کتابها دروازههای دنیای نو را به روی کودکان میگشایند و حامل تجربهها و دستاوردهای بشری در طول تاریخ هستند.