آمارهای مربوط به سالهای اخیر نشان می دهد که سالانه بیش از 10 هزار مورد جدید سل در کشور کشف و درمان می شود که این میزان در سطح کل کشور به صورت پراکنده بروز می کند.

علیرضا توسلی استادیار، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: امروز سل یکی از مهمترین و بزرگترین مسایل بهداشتی در سطح جهان است که به اشکال گوناگون بسیاری از جوامع و کشورها را به شدت درگیر خود کرده است.

وی گفت: به دلایل مختلف روند ابتلا به بیماری سل در سال های اخیر تغییر خاصی نکرده است و حتی در برخی از کشورها شیوع این بیماری بیشتر شده است.

توسلی با اشاره به اینکه بیماری سل در ایران نیز شیوع نسبتاً بالایی دارد یادآور شد در عین حال آمار ابتلا و مرگ و میر به سل در ایران در مقایسه با اغلب کشورهای درگیر با این بیماری، کمتر است که این امر نشان دهنده کنترل این بیماری بسیار شایع در اغلب نقاط کشور است.

وی تأکید کرد: آمارهای مربوط به سال های اخیر نشان می دهد که سالانه بیش از 10 هزار مورد جدید سل در کشورمان کشف و درمان می شود که این میزان در سطح کل کشور به صورت پراکنده بروز می کند.

توسلی اظهار داشت: بر طبق بررسی های انجام شده در سال های اخیر تقریباً همه استان های کشورمان موارد متعددی از سل را داشته اند اما در یک نگاه کلی می توان گفت که انسان های شمالی در مقایسه با اغلب استان های دیگر، موارد بیشتری از بیماری سل را داشته اند.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی برای پیشگیری، تشخیص، کنترل و درمان سل در کشور صورت گرفته است یادآور شد: با پیگیری اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر و همچنین طرح ریزی و اجرای راهکارها و اقدامات جدید با توجه به شرایط موجود می توان به کاهش هرچه بیشتر موارد آلودگی و ابتلا به سل در کشور امیدوار بود.

**سالانه 10 میلیون نفر در جهان به بیماری سل مبتلا می شوند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بر طبق آمارهای موجود حدود یک سوم جمعیت دنیا به باسیل سل آلوده اند و این افراد به طور مستقیم در معرض ابتلا به بیماری سل هستند.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود 10 میلیون نفر در جهان به بیماری سل مبتلا می شوند تأکید کرد: مرگ و میر ناشی از سل نیز نسبتاً بالا است به طوریکه در هر سال حدود 1/5 تا 2 میلیون نفر از مردم دنیا به دلیل سل جان خود را از دست می دهند.

توسلی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر موارد آلودگی به باسیل سل مقاوم به دارو و موارد سل فعال افزایش یافته که این موضوع موجب گسترش بیماری سل در برخی از مناطق دنیا و همچنین دشواری روند درمان این بیماری شده است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار