استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر 98درصد زرشک کشور به خراسان جنوبی تعلق دارد، گفت: 28 درصد زعفران ایران نیز متعلق به این استان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛قهرمان رشید   امروز در حاشیه نمایشگاه پژوهش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قالب تولید زعفران ایران نیز توسط استان خراسان رضوی تولید می‌شود.
وی افزود: خراسان جنوبی با کمک همکاران و مسئولان خراسان رضوی، دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری و حمایت و پشتیبانی وزارت علوم کوشید تا در زمینه پژوهش و تحقیقات در زمینه‌های مختلف در این نمایشگاه حضور پیدا کند.
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: این استان به دلیل دوری از امکانات خراسان بزرگ و مرکز کشور از چنین برنامه‌های محروم بوده است، ضمن اینکه خراسان بزرگ به لحاظ زیرساخت‌ها و مشکلات مختلف ضعف‌هایی دارد که باید با مشارکت‌های همگانی و استفاده از مجموعه نخبگان و فرهیختگان و زیرساخت‌ها از آنها بهترین استفاده را ببریم.
رشید ابراز داشت: مباحث علمی ـ تحقیقی و پژوهشی مرز نمی‌شناسد و معتقد هستیم برای رسیدن به قله‌های دانش و صنعت باید ارتباط سازنده مستمر، هدفمند و نظام‌مندی با همسایگان داشته باشیم.
وی با بیان این که خراسان جنوبی مثل دیگر استان‌ها محورش کشاورزی است، ابراز داشت: در موضوعاتی دیگر هم فعالیت دارد گرچه کشاورزی محور توسعه است ولی امروزه نباید فقط به کشاورزی تکیه کرد.
استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: باید در جهات دیگر نیز گام برداشت ضمن اینکه محصولاتی نظیر زرشک، زعفران و عناب می‌تواند در اقتصاد جامعه موثر باشد و هدفمند کردن زعفران در دستور کار دولت به طور ویژه قرار دارد.
رشید با اشاره به برگزاری همایش ملی زرشک و عناب در بیرجند عنوان داشت: این 10 درصد از کار بوده که 90 درصد آن هنوز مانده است و جهت این موضوع در سطح جهان برنامه‌های زیادی داریم تا این محصولات صاحب قانون و نامی خاص شوند.
وی از وجود بیش از یک‌هزار بهره‌بردار زرشک در خراسان جنوبی خبر داد و یادآور شد: 50 میلیارد تومان ارزش سالانه اقتصادی این محصول است که اگر حمایت‌های درست انجام شود، می‌توانیم این ثروت را به پنج برابر افزایش دهیم.
استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: در حال حاضر 98 درصد زرشک کشور به خراسان جنوبی تعلق دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.