مسئول قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج دانشجويي گفت: از مسئولين انتظار داريم با اتخاذ راهکارهايي چون حذف دلار در معاملات دو جانبه بين کشورها با موضوع تحريم، تهاجمي برخورد کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، رضا بخشي مسئول قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج دانشجويي در نشست خبري با تقسيم بندي تحريم ها به دو نوع "جامع"(با هدف براندازي نظام) و "هوشمند"(با هدف کاهش رشد اقتصادي) گفت: در گذشته تحريم هاي آمريکا عليه ايران هوشمند بود، اما اخيرا حرکت آمريکا و اتحاديه اروپا به سمت تحريم بانکي و نفتي عليه ايران به معناي تحريم جامعه است.

بخشي در ادامه با بيان اينکه اگر کشوري عليه کشوري ديگر دست به تحريم جامع بزند، به معناي اعلام جنگ است، گفت: ما انتظار داريم با توجه به اين شرايط بانک مرکزي جمهوري اسلامي، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه سياست تهاجمي را به منظور ضربه زدن به دشمن اتخاذ کند.

وي در رابطه با اينکه چرا آمريکا مي تواند ما را يک جانبه تحريم کند، گفت: پول آمريکا، پول اول دنيا است و 64 درصد معاملات جهاني با دلار صورت مي گيرد، بنابراين آمريکا مي تواند از اين موضوع به عنوان ابزار سياسي استفاده کند و دست به تحريم يک جانبه بزند.

مسئول قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج دانشجويي افزود: اين توانايي ايالت متحده مي تواند تهديدي براي ساير کشورها نيز باشد و جمهوري اسلامي بايد اين خطر را به ديگر کشورها متذکر شود.

بخشي با تاکيد بر اينکه تجربه نشان داده مي توان تهديد تحريم را به فرصت تبديل کرد، گفت: يکي از راهکارهاي مقابله با تهديد آمريکا مي تواند حذف دلار در معاملات دو جانبه بين کشورها و جايگزيني ارز رايج دو کشور به جاي دلار باشد.

وي در ادامه افزود: با تلاشي که سفارت ايران در سوريه انجام داد توافق اوليه براي "انجام معاملات با ارز رايج دو کشور طرف قرارداد" صورت گرفته است و ما از دستگاه ديپلماسي کشور مي خواهيم مشابه قراردادي که با روسيه امضا شد با ساير کشورها از جمله ترکيه، هند، ژاپن و کره منعقد گردد.

بخشي يکي ديگر از راهکارهاي مقابله با تحريم ها را "تقويت بلوک هاي منطقه اي " دانست و گفت: جمهوري اسلامي مي تواند با انتقاد قراردادهاي تجاري با کشورهاي متحد منطقه به ويژه همسايگان نه تنها از از بحران تحريم عبور کنند بلکه از آن به عنوان يک مزيت بهره ببرد.
مسئول قرار گاه بسيج دانشجويي در پايان با تاکيد بر اينکه ما در شرايط شعب ابوطالب نيستيم گفت: درخواست ما از وزارت امور خارجه و بانک مرکزي جمهوري اين است که به موقع از موضع انفعال خارج شود.
در ادامه اين نشست محمد صادق کريمي مسئول کارگروه انرژي قرارگاه جهاد اقتصادي با اشاره به دلايلي چون " نزول تدريجي واردات نفت اروپا به ايران از سال ها قبل"، " طرحي براي يافتن جايگزين هاي نفت ايران مثل ليبي و عربستان" و "چانه زني آمريکا با ساير کشورها به منظور قطع واردات نفت از ايران"، نتيجه گرفت تحريم نفت ايران تا شش ماه آينده قطعي است.
کريمي در ادامه تاکيد کرد: در اين شرايط اقدام تهاجمي و هوشمندانه جمهوري اسلامي براي پاسخ گويي به غرب مورد انتظار است.
وي با اشاره به اينکه کاهش وابستگي به نفت تبديل به آرزوي محال شده است گفت: جمهوري اسلامي مي تواند از اين تحريم ها به عنوان فرصتي براي کاهش وابستگي به نفت استفاده کند.
محمد صادق کريمي يکي از راه هاي مقابله با تحريم يک شوک رواني در بازار نفت از سوي جمهوري اسلامي با افزايش قيمت اين کالا دانست.
مسئول کارگروه انرژي قرارگاه جهاد اقتصادي در پايان از مسئول جمهوري اسلامي خواست از فرصت زمستان استفاده کرده و قطع صادرات نفت به اروپا را هرچه سريعتر عملي کند.
در اين نشست خبري حسين عسگري دبير قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج دانشجويي با بيان اينکه الگوي نظري جمهوري اسلامي نظام ايدئولوژيک است و جنگ بين حق و باطل در آن هميشگي خواهد بود گفت: مناسب ترين رويکرد اقتصادي براي اين الگو اقتصاد مقاومتي است، يعني اقتصادي که بتواند بيشترين ضربه را بزند و کمترين ضربه را بخورد با توجه به اين رويکرد در اين مقطع زماني قطع صادرات نفت به اروپا ضروري به نظر مي رسد.
عسگري يکي ديگر از راهکارهاي مقابله با شرايط تحريم حرکت به سمت خريد داخلي دانست و گفت:‌با اين کار صنايع داخلي به طور زنجير وار پيشرفت مي کند و به جاي آنکه به دنبال بازار جايگزين براي نفت باشيم از آن در توليد داخلي استفاده مي کنيم.
وي همچنين خاطر نشان کرد:‌ما مي توانيم با جذب نيروي نخبه کشور در عرصه توليد به جاي خام فروشي به ساير کشورها به سمت صادرات صنايع حرکت کنيم.

/ع2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار