سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسجدمحوری؛ گامی مهم در سبک زندگی اسلامی و سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری طرح احیای محله و مسجد محوری به میزبانی شهرداری شیراز و با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان فارس برگزار شد.

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری طرح احیای محله و مسجد محوری به میزبانی شهرداری شیراز و با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان فارس برگزار شد که وی از همدلی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در طرح محله و مسجدمحوری قدردانی کرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با اشاره به حس خوب مردم از خدمات ارائه‌شده توسط شهرداری به‌عنوان مهمترین نتیجه، اظهار کرد: مردم باید احساس کنند که به آنها خدمت می‌شود و حس خوبی پیدا کنند و این حس خوب مهم‌ترین موضوعی هست که ما به عنوان نتیجه کار خودمان در دنیا و آخرت می‌گیریم. 

او تصریح کرد: حرکت‌هایی که شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در جوانب مختلف انجام می‌دهند، یک حرکت قوی و جدی است و از حیث فعالیت عمرانی درگوشه گوشه شهر با پروژه‌های بزرگ و در زمینه فرهنگی کار‌های شایسته و بزرگی شکل گرفته و در حال انجام است که همگی قابل تقدیر است.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه باید از مرزی که بدون هیچ شاخص و استانداردی بخواهیم برای مجموعه‌های خدمات‌رسان تعیین تکلیف کنیم، رد شویم، اضافه کرد: باید سلایق، مطابق با استاندارد و شاخص‌ها سنجیده شود تا متوجه شویم چه فعالیت‌هایی مطابق این حدود و معیار انجام شده است و اقدامات مورد ارزیابی و تشویق قرار گرفته شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، ذائقه‌ها انقلابی شده است، گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی باید توقعات را در حد چارچوب تغییر و حدنگاری کنیم.

او با بیان اینکه باید در طرح مسجدمحوری نیز مطابق سبک زندگی اسلامی حرکت کنیم، عنوان کرد: بابد خارج از افراط و تفریط در این طرح طوری حرکت کنیم که مسجدمحوری نقطه قوت ما باشد و اگر مسجد قرار است نقطه تحول و تحرک محله باشد باید به اداره آن توجه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح محله و مسجدمحوری بخشی از سبک زندگی اسلامی است، گفت: این طرح یکی از ۱۴ شاخص موردنظر در سند راهبردی سومین حرم اهل‌بیت (ع) است که برای افق ۲۰ سال آینده شیراز ترسیم شده است و اگر عملیاتی شود، قطعا شیراز در زمره شهر‌های ایران و جهان اسلام خواهد بود.

سید ابراهیم حسینی با بررسی کیفیت این طرح بیان کرد: باید در این طرح طوری حرکت کنیم که احیای محلات در سبک زندگی اسلامی رخ دهد.

او عنوان کرد: در این طرح باید نقش همه مؤثرین مشخص باشد و مدیریت شهری نیز به عنوان کمک‌کننده در این طرح باشد.

شهردار کلان‌شهر شیراز نیز در این جلسه با ارائه اقدامات انجام گرفته و در حال انجام مدیریت شهری و افق پیش رو پرداخت و از رونمایی بسته ۱۰۰ همتی افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های شهری در ابعاد مختلف به مناسبت هفته دولت و تا پایان سال خبر داد و اظهار کرد: این در حالی است که سال گذشته میزان این بسته، ۵۰ همت بود که در سفر ریاست جمهوری به فارس رونمایی شد.

محمدحسن اسدی با پرداختن به پروژه‌های کلانی همچون زیرگذر گویم، بزرگراه سپهبد شهید سلیمانی و آیت‌الله حائری شیرازی، دوربرگردان اردیبهشت، تقاطع رحمت- قائم، زیرگذر خیابان شهید پیشرو، تقاطع جام‌جم و پروژه‌های بزرگ‌مقیاس متعدد دیگری که در سطح شهر به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند، از افتتاح و بهره‌برداری تعداد قابل توجه‌ای از آنها طی آینده نزدیک خبر داد.

او همچنین با اشاره به فعالیت شهر زیرزمینی "مترو" به تشریح عملیات اجرایی و دستگاه حفار مکانیزه در خطوط ۲، ۳ و همچنین اتصال خط ۱ به ۴ پرداخت.

این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز همچنین به اجرای پروژه‌های گردشگری نظیر آکواریوم، پارک آبی، مسیر دوچرخه‌سواری و ... در ارتفاعات اشاره کرد و گفت: تمامی این پروژه‌ها تحول اقتصاد شهری را دنبال دارد.

اسدی همچنین به اقدامات متعدد شهرداری شیراز در ایام اربعین حسینی در نقطه صفر مرزی پرداخت و گفت: این اقدامات در حوزه‌های مختلفی نظیر حمل‌ونقل، خدمات شهری، ایمنی و اتش نشانی فرهنگی و ... توسط موکب حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) شهرداری شیراز در مرز شلمچه در حال انجام است.

شهردار شیراز به بیان اینکه زمانی مدیریت شهری موفق است که مدیریت شهری با مردم همراهی کند، بر انسجام حول محور مردم تأکید و عنوان کرد: طرح محله و مسجدمحوری طرحی زیرساختی و نرم‌افزاری است که نماینده ولی‌فقیه در استان فارس راس این طرح است و در یک بازه زمانی ۱۰ ساله با مشارکت همه دستگاه‌ها می‌توان شیراز را در صدر شهر‌های ایران تبدیل کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت (ع) شورای اسلامی شهر شیراز نیز به سبقه طرح محله و مسجدمحوری در شورای ششم پرداخت و به زیرساخت‌های آن در حوزه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و تئوری و نظریه پردازی آن بر اساس اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی اشاره کرد.

محمدرضا هاجری با بیان اینکه باید صورت و سیرت شهر متوازن باشد، به پیشرفت شهر در تمامی ابعاد تأکید کرد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه‌های راهبری، سیاست‌گذاری و اجرای رویداد‌های فرهنگی تلاش کرده‌ایم تا مردمی بودن آن در اولویت باشد، خواستار صیانت از این نوع نگاه شد.

محمدعلی چوبینی همچنین به تبیین اقدامات انجام‌شده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در راستای طرح محله و مسجدمحوری پرداخت.

او بیان کرد: ظرفیت‌های متعددی در این طرح در ابعاد اجرا، نظارت، پایش و یا راهبری وجود دارد که می‌تواند به این طرح کمک کند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با بیان اینکه در فاز نخست، جلساتی را با مساجد مختلف داشته و کلیات طرح را تبیین کرده و ظرفیت‌ها را احصا کرده‌ایم، از ارزیابی و اولویت‌بندی نیاز‌ها مبتنی بر واقعیات خبر داد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس نیز با قدردانی از این طرح از فعالیت ستادی و هماهنگی بین اجزای این طرح سخن گفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین امیدی با بیان اینکه امام محله و مسجد نقشی اساسی در این طرح فاخر دارد، بر توانمندسازی آنها تأکید کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.