رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه کلیات فاز یک خط ۲ مترو شیراز به بهره‌برداری رسیده، اما با کمبود واگن برای بهره‌برداری پایدار مواجه است، گفت: در تلاش هستیم از طریق مکانیزم‌های دولتی این مهم برطرف شود.

علی کلانتری در نشست خبری با بیان اینکه کلیات فاز یک خط ۲ مترو شیراز به بهره‌برداری رسیده، اما با کمبود واگن برای بهره‌برداری پایدار مواجه است، اظهار داشت: در تلاش هستیم از طریق مکانیزم‌های دولتی این مهم برطرف شود.

او ادامه داد: از فاز نخست خط ۲ مترو شیراز تنها ایستگاه استقلال باقی مانده که تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: پیرو نیازی که از میدان گاز تا کلبه سعدی ایجاد شد، پروژه دیگری تعریف و به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد. اکنون ۱۶۰۰ مترمربع از این پروژه حفاری شده و تا پایان امسال خروج دستگاه یک حفاری در ایستگاه سعدی را خواهیم داشت.

کلانتری با تصریح بر این نکته که رکورد ساخت مترو کشور برای اولین بار در شیراز و آن هم در خط ۲ شکسته شد که نشان از مدیریت فوق‌العاده بود، گفت: ۸ کیلومتر از خط ۲ مترو شیراز در دو سال به مجموعه حمل و نقلی مترو شیراز اضافه شد.

او همچنین با بیان اینکه در حال حاضر فاز دو این خط به طول ۵ کیلومتر از ایستگاه آزادی تا کلبه سعدی متشکل از ۴ ایستگاه در دست اجرا قرار دارد، عنوان کرد: سرنوشت خط ۲ مترو شیراز و اتصال آن به خط یک یا شهرک‌های اقماری این کلانشهر نیز در دست بررسی است.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اقدامات انجام شده در خط ۳ مترو این کلانشهر نیز گفت: ۴۵۰ متر حفاری در خط ۳ انجام انجام و ایستگاه‌ها از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.

کلانتری اضافه کرد: دو ایستگاه آرین و صنایع بلاتکلیف بود که مجوز واگذاری این ایستگاه‌ها به شرکت شمس عمران از شورای اسلامی شهر شیراز گرفته شده و به‌زودی وارد فاز اجرایی می‌شوند.

او به اتصال خط یک به ۴ مترو در قالب دسترسی مترو به حرمین شریفین احمد بن موسی (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) اشاره و خاطرنشان کرد: ۲۷۰۰ متر مربع تونل در این خط با استفاده از ظرفیت اتوبوس برقی پیش‌بینی شده است و برای نخستین بار در کشور و در شیراز از ظرفیت تراز بلیت فروشی ایستگاه‌های مترو برای تخلیه ناوگان اتوبوسی استفاده می‌کنیم که عملیات اجرایی آن در یکی دو هفته آینده آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، افزود: خط ۴ مترو هم از بلوار رازی تا مجموعه باسکول نادر به طول ۵ کیلومتر و ۴ ایستگاه تعریف شده است.

کلانتری هزینه ساخت هر یک کیلومتر خط مترو را ۶۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این میزان هزینه شهرداری شیراز را به سمت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مالی برد که در این راستا یک کنسرسیوم بین شهرداری و شهر آتیه منعقد شده که امید است با تعیین پیمانکار قبل از پایان امسال در دستور کار قرار گیرد.

استقبال بالا از مترو شیراز با شروع سال تحصیلی 

او عنوان کرد: با شروع سال تحصیلی جدید پیش‌بینی می‌شود که روزانه ۱۲۰ هزار نفر مسافر در خط یک و دو با ۱۳ رام قطار در خط یک و ۱ رام قطار در خط ۲ جابه‌جا شوند.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز به توان مهندسی داخلی مترو این کلانشهر هم اشاره و تصریح کرد: قرارداد تجهیزاتی در شهر‌های مختلف به‌ازای هر یک کیلومتر خط مترو نزدیک به ۱۶ میلیون یورو است، اما در شیراز با توجه به توان مهندسی بومی این عدد به ۷ میلیون یورو رسیده است.

کلانتری اضافه کرد: بالغ بر ۱۵ شرکت دانش بنیان نیاز‌های بهره‌برداری ما را با داخلی سازی قطعات مورد نیاز تامین می‌کنند.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود واگن خط ۲ گفت: ساخت مترو وظیفه سازمان حمل و نقل ریلی است و ما نمی‌توانیم به واسطه اینکه مجموعه دولت به تامین ناوگان وظیفه خود عمل نمی‌کند، ترک فعل کنیم، چرا که هر سالی که بابت ساخت خطوط تاخیر کنیم، هزینه‌های ما تصاعدی رشد می‌کند، از طرفی وقتی زیرساخت وجود داشته باشد، امکان مطالبه ناوگان وجود دارد، لذا برگ برنده ما میزان ساخت خط‌ها بوده است.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز این را هم اضافه کرد: که تنها تامین کننده ناوگان مترو در کشور تنها دولت است. از سال ۹۶ به بعد وزارت صمت واردات ناوگان مترویی را ممنوع و کار را به تولیدکنندگان داخلی واگذار کرد.

کلانتری ادامه داد: با توجه به این رویکرد، قراردادی منعقد شد در قالب تامین ۶۳ رام و با تقسیم ظرفیت‌ها مقرر شد ۱۰ رام یعنی ۵۰ واگن به مترو شیراز اختصاص یابد.

او خاطرنشان کرد: براساس پیشرفت فیزیکی اکنون ما ۷۰ درصد رام قطار را تحویل گرفتیم، اما آنچه که جای تاسف دارد این است که در حال حاضر ۳۴ کیلومتر مترو بهره برداری داریم که بیش از کلانشهر‌های دیگر است.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اضافه کرد: در تلاش هستیم در گام اول دو تا سه رام قطار را تحویل بگیریم. با توجه به پیگیری‌های انجام شده استاندار، شهردار و نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی انتهای امسال اگر شرایط دولت و انتقال منابع مالی باقی مانده به چین انجام شود دو رام دیگر اضافه خواهد شد.

کلانتری با تاکید بر این نکته که متناسب با شرایط ساخت پیگیری تامین رام هم در دستور کار قرار داده‌ایم، در خصوص میزان استفاده از اوراق مشارکت برای مترو شیراز هم گفت: از سال ۹۲ تاکنون به میزان ۶ هزار میلیارد تومان از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کرده‌ایم که ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد دولت برای بازپرداخت آنها است. امسال ۴ هزار میلیارد تومان از دولت معادل ۸۰ درصد کل دوره اوراق مشارکت درخواست کرده‌ایم.

او همچنین در رابطه به اتصال شهر حدید صدرا به مترو نیز گفت: جلسه‌ای با شرکت عمران، شورا و شهرداری این شهر و نمایندگان مردم شیراز و زرقان در این باره برگزار شد. سامانه بی آر تی برای آنها پیش‌بینی شده است که مکاتباتی هم انجام و مقرر شد جلسات مستمری برگزار شود. اگر نتیجه‌ای در این خصوص حاصل شود، آمادگی راه‌اندازی خط مترو و یا اتصال خطوط مترو شیراز به این شهر را داریم.

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در خصوص سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده مترو هم گفت: اگرچه سرمایه گذاری جذاب در مترو با بهره برداری کامل رقم می‌خورد، اما در عین حال قرارداد سرمایه‌گذاری فعلی طی ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد و قرارداد جدید با مجموعه سرمایه گذاری جدید منعقد خواهد شد.

روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مترو در شیراز استفاده می‌کنند

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه ظرفیت مترو شیراز جوابگوی اضافه شدن بار جمعیتی صدرا را ندارد، گفت: جلساتی در این رابطه برگزار و با توجه به اینکه بزرگراه از دره قره پیری به سمت کمربندی در حال ساخت است، اگر بی آر تی راه بیفتد، جوابگو خواهد بود.

او ادامه داد: سرعت راه‌اندازی خطوط بی‌آر‌تی و اتوبوس‌های برقی در دنیا زیاد است و به این سمت حرکت شده که هم ارزان‌تر و هم قابلیت مانور بیشتری دارند و همچنین هزینه نگهداری و تعمیرات آن هم ارزان‌تر است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز به اتصال خط یک به ۴ مترو شیراز و اشکالاتی که ممکن است حین احداث حادث شود هم اشاره و عنوان کرد: در علم مهندسی، همه مسائل راه حل دارند. برای اتصال خط ۱ به ۴ هم روش‌هایی، چون عریض شدن خیابان، احداث مونوریل، مترو، تراموا در بافت تاریخی، زیرگذر و ... برای دسترسی به حرم و بافت مطرح شد که مترو از نظر تردد و ایمنی راحت‌تر بود.

محمدیان با تصریح بر این نکته که چهره ترافیکی شهر شیراز با احداث ۴ خط مترو کاملا دگوگون خواهد شد و رضایتمندی مردم و گردشگران را به دنبال خواهد داشت، اعلام کرد: روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مترو در شیراز استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار