سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیاست خارجی آمریکا این بار در برابر انصارالله شکست خورد

آمریکا و متحدانش معتقدند عملیات دریای سرخ برای جلوگیری از حملات انصارالله است، اما این کمپین تا حد زیادی در ماموریت خود شکست خورده است.

در ۲۰ ژوئیه(۳۰ تیر) نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به بندر حدیده یمن که تحت کنترل جنبش انصارالله یمن، است، حمله کرد. رسانه‌های محلی از انفجار مهیب در انبار سوخت و نیروگاه برق و شهید شدن دست کم شش نفر خبر دادند. این حمله هوایی به تلافی پهپاد دوربردی که از خاک یمن پرتاب شد و در ۱۹ ژوئیه ( ۲۹تیر) به تل آویو حمله کرد و یک نفر را کشت، صورت گرفت.

حمله انصارالله به تل آویو به یک پیروزی فناوری و نمادین تبدیل شد، زیرا این گروه موفق شد به اراضی اشغالی نفوذ کند و سامانه دفاع هوایی اسرائیل را دور بزند و برای اولین بار از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به تل آویو خسارت وارد کند. تصمیم اسرائیل برای حمله تلافی جویانه علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در عوض اهداف نظامی نشانه آن است که تنش‌ها در منطقه دریای سرخ ممکن است به یک درگیری همه جانبه تبدیل شود.

الجزیره در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: این تحولات نه تنها شکست ائتلاف دریای سرخ به رهبری ایالات متحده در بازدارندگی و تنزل توانایی انصارالله یمن در حمله به اسرائیل و کشتیرانی دریای سرخ را نشان می‌دهد، بلکه ناتوانی ایالات متحده در جلوگیری از جنگ منطقه‌ای که اولویت اصلی دیپلماتیک آمریکا از اکتبر ۲۰۲۳ اعلام شد نیز نشان می‌دهد.

پیروزی انصارالله

حمله انصارالله به اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که طی ۹ ماه گذشته از آغاز جنگ غزه، آنها در حمایت از مردم غزه و مقاومت فلسطین مانع تردد کشتی‌ها با مالکیت اسرائیل یا مقصد بنادر اسرائیل شده اند و با ائتلاف دریای سرخ به رهبری آمریکا مقابله کرده اند.

در ۱۹ اکتبر ( ۲۷ مهر)، آنها موشک‌ها و پهپاد‌ها را به سمت اراضی اشغالی پرتاب کردند و خواستار پایان دادن به تهاجم اسرائیل به غزه شدند.

پرتابه‌ها نتوانستند به هدف خود برسند، زیرا توسط سامانه دفاع موشکی اَرو Arrow اسرائیل رهگیری شدند. اندکی پس از آن، نیرو‌های انصارالله حملات خود را گسترش دادند و کشتی‌هایی را که به نظر آنها مرتبط با اسرائیل یا هر یک از متحدان خارجی آن می‌دانستند، هدف قرار دادند و در نتیجه یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان را مختل کردند.

در ماه دسامبر، ایالات متحده و برخی از متحدان غربی آن اعلام کردند که عملیاتی را در دریای سرخ برای جلوگیری از حملات به کشتی‌ها از خاک یمن و ایمن کردن مسیر‌های کشتیرانی آغاز می‌کنند. اما این کمپین تا حد زیادی در ماموریت خود شکست خورده است.

حملات انصارالله با سرعت ثابتی انجام شده و هیچ نشانه‌ای از کاهش به چشم نمی‌خورد. در ۱۰ ژانویه (۲۰ دی)، این گروه ۱۸ پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی را پرتاب کرد که همگی توسط نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی رهگیری شدند. دو روز بعد، ائتلاف آمریکایی با حملات هوایی علیه اهداف نظامی انصارالله در یمن پاسخ دادند.


بیشتر بخوانید:


با این حال، حملات به خطوط کشتیرانی پس از آن ادامه یافت و منجر به آسیب و انهدام تعدادی از کشتی‌ها شد. موشک‌های پرتاب شده از یمن همچنان اراضی اشغالی اسرائیل را هدف قرار می‌دهد. در اواسط ماه مارس، یک موشک کروز از دفاع هوایی اسرائیل عبور کرد و در یک منطقه باز نزدیک بندر ایلات اسرائیل منفجر شد. در ماه آوریل، این گروه در پاسخ به ترور مقامات ایرانی در سوریه در حمله موشکی و پهپادی خود به اسرائیل  به ایران پیوست.

این واقعیت که پهپاد انصارالله در ۱۹ ژوئیه ( ۲۹تیر) به عمق خاک اراضی اشغالی اسرائیل نفوذ کرد، در صنعا به عنوان یک پیروزی نمادین حتی در پس زمینه انتقام خونین اسرائیل تلقی می‌شود. چنین موفقیت‌های نظامی در حال ارتقای اعتبار این گروه نه تنها در یمن، بلکه در سطح منطقه است. حملات به اسرائیل جذابیت انصارالله را از پایگاه شیعیان زیدی و یمن فراتر برده و مشروعیت داخلی و بین المللی آنها را گسترش می‌دهد.

شکست‌های آمریکا

در حالی که به نظر می‌رسد در صنعا دلیلی برای جشن گرفتن وجود دارد، در واشنگتن باید در شکست‌های بزرگ خود تأمل کنند. کمپین هفت ماهه آمریکا علیه انصارالله به رغم هزینه‌های گزاف موفقیت زیادی به همراه نداشته است. 

از ژانویه ۲۰۲۴، ایالات متحده موشک‌هایی با هزینه هر یک از ۱ تا ۴.۳ میلیون دلار را علیه اهداف انصارالله پرتاب کرده است. این حملات پرهزینه باعث شد که سناتور جک رید، رئیس کمیته نیرو‌های مسلح سنای ایالات متحده، از جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده انتقاد کند و خطاب به او گفت: «تا چه زمانی می‌توانیم به شلیک موشک‌های گران قیمت ادامه دهیم.»

تا به امروز، ایالات متحده حداقل سه پهپاد ریپر را بر فراز یمن از دست داده است که هر کدام ۳۰ میلیون دلار هزینه داشته است. برآورد هزینه کل این عملیات بین ۲۶۰ تا ۵۷۳ میلیون دلار در ماه است - یعنی بین ۱.۸ تا ۴ میلیارد دلار تاکنون.

هیچ یک از اقدامات ایالات متحده و متحدانش در دریای سرخ، اختلال در خطوط کشتیرانی را متوقف نکرده است و حتی هزینه‌های حمل و نقل و بیمه افزایش یافته است.

خود بایدن اعتراف کرده است که حملات علیه انصارالله کارساز نیست. با این حال، او از متوقف کردن حملات امتناع کرده است، حتی در شرایطی که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که «عدم اقدام استراتژیک» ممکن است در واقع موثرتر باشد. او همچنین از استفاده از مؤثرترین راه برای توقف انصار الله خودداری کرده است و آن فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به نسل‌کشی در غزه است. انصارالله بار‌ها تصریح کرده اند که به محض برقراری آتش بس، حملات آنها متوقف خواهد شد. دولت بایدن به جای آن به اسرائیل اجازه داد تا جنایات غیرقابل تصوری را در غزه مرتکب شود و هنجار‌های قانونی و اخلاقی را زیر وا بگذارند. همچنین اسرائیل را قادر ساخته است تا نه تنها علیه انصارالله، بلکه علیه حزب الله لبنان و ایران نیز اقدام و تهدید کند.

آمریکا علیرغم ادعای مکرر مبنی بر تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها که می‌تواند به جنگ منطقه‌ای تبدیل شود، کاری انجام نداده است. اکنون که بایدن تصمیم تاریخی خود را برای کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گرفته است، از او به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده که باعث یکی از بدترین بحران‌ها در خاورمیانه شد، یاد خواهد شد.

مترجم: اعظم پورکند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.