سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیمی از مبتلایان به بیماری هپاتیت سی هیچ نشانه‌ای ندارند

یک کارشناس بهداشت و درمان گفت: هپاتیت سی نوعی عفونت ویروسی است و نیمی از مبتلایان به آن نشانه‌ای ندارند.

سحر رزمجو فزود: هپاتیت سی(C) نوع حاد و مزمن دارد و باعث التهاب و آسیب به کبد می‌شود.

او گفت: هپاتیت سی حاد به طور معمول در شش ماه درمان می‌شود، اما اگر این عفونت مزمن شود، موجب زخم شدن کبد می‌شود و پس از چند سال به سیروز کبد می‌انجامد و یا حتی به سرطان تبدیل شود، این هپاتیت علت اصلی سرطان کبد است.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان ادامه داد: تشخیص زودهنگام این بیماری از آسیب رسیدن جدی به کبد جلوگیری می‌کند اما درمان نشدن این بیماری خطر مرگ را به دنبال دارد.

به گفته رزمجو، حدود نیمی از مبتلایان نمی‌دانند که آلوده هستند، زیرا هیچ نشانه‌ای ندارند و شاید چند سال طول بکشد تا ویروس نشانه‌هایش را بروز دهد، به همین دلیل بهتر است افراد بزرگ‌سال بین ۱۸ تا ۷۹ سال، آزمایش غربالگری هپاتیت سی بدهند، حتی آن‌هایی که نشانه‌ای از بیماری ندارند یا افرادی که از بیماری‌های کبدی رنج می‌برند.

او درباره راه‌های انتقال این بیماری هم گفت: این ویروس از طریق تماس خونی منتقل می‌شود و  استفاده از سرنگ دست‌دوم یا سرنگ مشترک در افرادی که سوء مصرف مواد دارند علت اصلی ابتلای بیشتر مبتلایان به هپاتیت سی محسوب می‌شود.

این کارشناس بهداشت و درمان افزود: تماس اتفاقی با خون‌آلوده در محیط‌های پزشکی و بیمارستان‌ها هم عامل ابتلا به این ویروس است و همچنین از طریق مادر آلوده به کودک و از طریق ارتباط جنسی که احتمال تماس خونی دارند نیز می‌تواند منتقل شود، مثل داشتن شریک جنسی متعدد، هرچند که این شیوه‌های انتقال چندان شایع نیستند.

به گفته رزمجو، دارو‌های جدیدی برای درمان هپاتیت سی(C) مزمن عرضه شده‌اند و محققان معتقدند که این ویروس عفونی دردسرساز تا سال ۲۰۳۶ به تعداد انگشت‌های دست خواهد رسید.

او افزود: هپاتیت سی(C) برخلاف دو نوع هپاتیت B و A واکسنی برای پیشگیری ندارد و افراد می‌توانند با رعایت اقدامات پیشگیرانه، ریسک ابتلا به عفونت اچ سی وی را به حداقل برسانند.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: هپاتیت سی از طریق شیر مادر، غذا، آب یا تماس‌های معمول مثل بغل کردن، بوسیدن و غذا یا نوشیدنی مشترک با فرد آلوده سرایت پیدا نمی‌کند

رزمجو همچنین گفت: طرح غربالگری بیماری هپاتیت سی(C) از اوایل تیر در شهرستان دشتستان با اولویت مراکز پرخطر مانند کمپ‌های ترک اعتیاد، خوابگاه‌های شبانه (کارتن‌خواب‌ها) آغاز شده است و مادران باردار، کارکنان حوزه علوم پزشکی(آزمایشگاه، بیمارستان) در اولویت بعدی قرار دارند.

او افزود: بیماران شناسایی‌شده در غربالگری، برای تأیید نهایی به آزمایشگاه‌های مرجع در استان معرفی می‌شوند و پس از تأیید نهایی از سوی پزشک متخصص بیماری‌های عفونی، بر اساس پیشرفت بیماری دارو تجویز می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت:  دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دارو‌های بیمارانی را که بضاعت مالی کمی دارند، به صورت رایگان در اختیارشان می‌گذارد.

برچسب ها: کبد ، هپاتیت ، بهداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.