یک کارشناس بهداشتی گفت: استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در مواد غذایی احتمال بروز سرطان، بیماری‌های کبدی و کلیوی در مصرف‌کنندگان را به دنبال دارد.

 

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نوشین حسن‌زاده کارشناس مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: افزودنی‌های غذایـی بـه ترکیباتـی گفتـه می‌شوند کـه بـه منظـور افزایـش دوام غـذا، جـذاب کردن ظاهـر غـذا، خوش‌طعم کـردن غــذا، ارتقــای ارزش غذایــی و پیشــگیری از فاسدشدن، بــه مــواد غذایـی مختلـف اضافـه می‌شوند.

او ادامه داد: رنگ‌ها جزء افزودنی‌های مــواد غذایــی هستند کــه فقط بــه منظــور خوش‌رنگ کــردن مــواد غذایــی اســتفاده نمی‌شود، بلکــه نمایانگــر کیفیــت بسـیاری از اقلـام غذایـی از نظـر سـلامتی و بهداشـت هستند.

این کارشناس بهداشتی افزود: رنگ یکی از مشخصات اصلی در مواد غذایی است و از نظر پذیرش مصرف‌کننده بسیار مهم است، بـه همیــن دلیــل مصــرف رنــگ در مــواد غذایــی روزبه‌روز در حــال افزایـش اسـت.

حسن‌زاده عنوان کرد: استفاده از رنگ‌های مصنوعی گاهی به منظور پوشانیدن سایر تقلب‌ها ( به طور مثال در تهیه زعفران تقلبی، نامرغوب بودن آرد مورداستفاده برای تهیه ماکارونی و…) و گاه برای بهبود وضعیت و شکل ظاهری محصول (در تهیه آبمیوه، بستنی، آبنبات، شکلات، شیرینی و…) به کار می‌روند.

او گفت: یکی از شایع‌ترین انواع تقلب‌ها، استفاده از رنگ‌های مصنوعی در تهیه مواد غذایی است و در این خصوص می‌توان به زعفران اشاره کرد که از گذشته‌های دور بــه دلیــل رنــگ زیبــا و عطــر و طعــم اســتثنایی آن در مــواد غذایــی مختلــف کاربرد داشــته اســت.

خطرات رنگ مصنوعی مواد غذایی برای بدن

کارشناس واحد مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان تاکید کرد: بسته به نوع رنگ، احتمال بروز سرطان، بیماری‌های کبدی و کلیوی در مصرف‌کنندگان وجود دارد و احتمال آسیب دیدن کبد و کلیه به عنوان دو اندام سم‌زدایی بدن، بیشتر از سایر اندام‌ها است.

حسن‌زاده افزود: استفاده از رنگ‌های غیرمجاز در خوراکی‌های کودکان مثل بیسکوییت یا یخمک می‌تواند باعث از کارافتادن کبد کودک یا حتی مرگ او شود و امکان بروز ناهنجاری کودک و سقط‌جنین هم در مادرانی که مصرف‌کننده رنگ‌های غیرمجاز هستند، دور از انتظار نیست.

او بابیان مضرات رنگ‌های مصنوعی بیان کرد: والدین می‌توانند با حذف این‌گونه خوراکی‌ها و نیز استفاده بیشتر از مواد غذایی و خوراکی‌های خانگی، سلامت رفتاری کودک خود را تا حد زیادی تأمین کنند، به ویژه اینکه حذف این خوراکی‌های «رنگ شده»، هیچ کمبودی در بچه‌ها ایجاد نمی‌کند، چون خوراکی‌های با رنگ مصنوعی، ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند.

رنگ‌های غذایی استاندارد بخرید

کارشناس مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دشتستان درباره استفاده از رنگ‌های مصنوعی ادامه داد: این روز‌ها برخی مغازه‌های فروشنده لوازم شیرینی‌پزی رنگ‌های خوراکی پودری می‌فروشند، اغلب این رنگ‌ها نه تنها استاندارد و قابل‌تأیید نیستند، بلکه به صورت غیربهداشتی تولید و عرضه می‌شوند.

حسن‌زاده به مردم توصیه کرد: اگر برای تزیین غذا یا شیرینی اصرار به استفاده از رنگ‌های مصنوعی دارید، انواعی را که دارای بسته بندی بهداشتی، تاریخ‌مصرف، مجوز بهداشتی و دستورالعمل فارسی هستند، خریداری کنید، اما بهتر است به جای استفاده از رنگ‌های مصنوعی سراغ رنگ‌های طبیعی بروید و از آب اسفناج، جعفری، چغندر قند یا پودر گل‌رنگ، زعفران، کاکائو یا رنگ‌های میوه‌ای، چون آلبالو، توت‌فرنگی و ... برای شیرینی یا نوشیدنی‌های خود استفاده کنید.

او تاکید کرد: مواد افزودنی خوراکی (اسانس، رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها، شیرین‌کننده‌ها و مواد تزئینی) برای مصرف در مواد غذایی باید دارای پروانه ساخت بوده و واحد‌های صنفی فقط مجاز به استفاده از رنگ‌ها با پایه گیاهی می‌باشند و استفاده از رنگ، اسانس، طعم‌دهنده‌ها و شیرین‌کننده‌های شیمیایی در واحد‌های صنفی مجاز نیست.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.