سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی ۱۹ قلاده سگ مبتلا به هاری در خراسان رضوی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در استان از ابتدای سال ۲۵ مورد نمونه مشکوک به هاری شناسایی شده است که از این تعداد ۱۹ مورد مثبت بوده که ۴ مورد مربوط مشهد است.

محمدرضا بهروزیان رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی درباره شناسایی نمونه‌های مبتلا به بیماری هاری در خراسان رضوی گفت: در استان افزایش موارد مبتلا به بیماری هاری در سگ‌های بلاصاحب افزایش یافته است، زیرا ستاد کنترل سگ‌های بلاصاحب در استان فعال نیست. از استانداری درخواست داریم این ستاد را فعال کند، در شهر مسئول ستاد فرمانداری و دبیر ستاد شهرداری است.

او با اشاره به خبر زخمی شدن ۱۵ نفر از اهالی طرقبه توسط سگ هار افزود: این نمونه به آزمایشگاه ارسال شده و هنوز تایید نهایی نشده است. همچنین خبر صحیح نبوده و رئیس شبکه دام پزشکی طرقبه مورد حمله این سگ قرار نگرفته است. به دلیل اینکه در طرقبه و شاندیز شهروندان این حیوانات را تغذیه می‌کنند و این مساله موجب افزایش تعداد این سگ‌ها و اکوسیستم طبیعت را به هم میزنیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: در استان از ابتدای سال ۲۵ مورد نمونه مشکوک به هاری شناسایی شده است که از این تعداد ۱۹ مورد مثبت بوده که ۴ مورد مربوط مشهد است. اگر ستاد کنترل سگ‌های بلاصاحب فعال شود، این بیماری کنترل خواهد شد. باید تا پایان سال جاری ۷۵ هزار سگ صاحب‌دار در استان واکسینه شوند که از ابتدای امسال ۱۹ هزار و ۵۰۰ سگ واکسناسیون شده است.

بهروزیان بیان کرد: ستاد کنترل سگ‌های بلاصاحب باید سگ‌ها را در پناهگاه نگهداری و عقیم سازی کند تا از ادیاد نسل این سگ‌ها جلوگیری شود. در طرقبه به زودی مکانی برای جمع آوری سگ‌های بلاصاحب جانمایی شده و دادستانی پیگیر این مساله است. در مشهد نیز همچنین شهرداری پایگاهی در ده غیبی شهرداری تعبیه کرده است و ایجاد این ستاد در مشهد باید با سرعت بیشتری انجام شود.

او تصریح کرد: برای کنترل بیماری هاری هم باید واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار انجام و ستاد کنترل سگ‌های بلاصاحب فعال شود. در سایر نقاط استان نیز این ستاد در حال فعالیت است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.