سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم؟

«شادی» تنها یک کلمه چهار حرفی است! این را همه شما می‌دانید اما وقتی دقیق تر نگاه کنید انسان‌های زیادی را می‌بینید که به دنبال رسیدن به همین کلمه چهار حرفی هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خوشحال بودن و زندگی شاد داشتن هدف همه انسان‌هاست، هرچند گاهی آن‌قدر درگیر مشکلات و سختی‌های زندگی روزمره می‌شویم که فراموش می‌کنیم کمی هم شاد باشیم. در واقع شاد زیستن یکی از مهم‌ترین معیار‌هایی است که افراد بر آن اساس در جامعه سنجیده می‌شوند، یعنی هرچه فرد خوشحال‌تر باشد طرفداران زیادی دارد و غمگین بودن او نشانه دوری از اجتماع یا گوشه گیری است.

تصور کنید در یک اتوبوس بسیار شلوغ ایستاده اید، احساس می‌کنید کسی که پشت سر شماست پای خود را روی پاشنه کفش شما گذاشته است، به یکباره عصبانی می‌شوید فکر می‌کنید مردم آزار است که با اذیت کردن شما لذت می‌برد، به عقب برمی گردید تا سر او فریاد بکشید و بگویید " مرد حسابی چرا پایت را روی کفش من گذاشته ای.. "

ولی وقتی برمی گردید متوجه می‌شوید که فرد یک آدم نابینا است و عصای خود را با یک دست محکم چسبیده و با دست دیگر میله اتوبوس را سخت گرفته است و بیچاره متوجه نیست که پایش را کجا گذاشته ...

آن احساس تند عصبانیت به یکباره تغییر شکل می‌دهد و به احساس ملایم ترحم تبدیل می‌شود، آن فرد نابینا همچنان پایش روی کفش شماست پس چه چیزی موجب این تغییر احساس در یک صدم ثانیه شد؟

در واقع باید بگویم آنچه موجب این اتفاق بود عمل آن فرد نابینا نبود بلکه افکار شما علت اساسی احساستان بوده است.

فکر این که آن شخص قصد آزار و اذیت شما را داشته موجب ایجاد این احساس منفی عصبانیت شده و به محض اینکه به اشتباه خود پی بردید این حس منفی هم از شما دور شد، مغز شما افکار جدید را جانشین فکر غلط قبلی کرد و با خود می‌گویید "بیچاره مرد کور با چه مشکلاتی روبروست."

این اصل را همیشه بخاطر داشته باشید که می‌گوید: احساسات شما زاییده‌ی افکار شما هستند و افکار منفی، همیشه افکاری مخرب و فریب آلود هستند.

باید بدانیم که ما دشمن خود هستیم وقتی اجازه می‌دهیم افکار منفی مغز ما را به تصرف خود درآورند و در مغزمان جا خوش کنند.

افراد مثبت‌اندیش معمولا در زندگی کاری و روابط اجتماعی خود موفق‌تر هستند. پیداکردن دوستان خوش‌بین شادی شما را در زندگی بیشتر می‌کند. در زندگی همیشه موارد مثبتی وجود دارد که بر روی آن تمرکز کنید. تفکر مثبت تنها راه جلوگیری از افتادن در باتلاق افکار منفی است. در ادامه توصیه‌هایی ساده برای اینکه شاد و سرزنده باشید یاداوری شده تا بتوان افکار منفی را از خود دور نگه داشت.

از گذشته‌ ی خود رها شوید

بسیاری از ما اتفاقات گذشته را هرگز فراموش نمی‌کنیم، و با چنگ ودندان به گذشته خود آویزان می‌شویم و خودمان را با وقایعی که هرگز نمی‌توانیم تغییر دهیم زجر و شکنجه می‌دهیم و اجازه می‌دهیم این حوادث مرده، آینده ما را اداره کنند.

اما یادمان رفته که اتفاقات بد گذشته تنها ارزش تجربه آموزی دارد و بس.

 در آینده زندگی نکنید

به همان نسبتی که زندگی کردن در گذشته می‌تواند مخرب و زیان بخش باشد زندگی کردن در آینده نیز مخرب است.

شب و روز خود را با تصورات و خیالات واهی و ترس از آینده تیره و تار می‌سازیم و با پیش بینی‌های نادرست و بیمارگونه خودمان را آزار می‌دهیم. به قول معروف کاسه چه کنم، چه کنم به دست می‌گیریم خیال می‌کنیم آینده نگر هستیم غافل از آنکه مضطربیم. البته برای آینده باید برنامه ریزی کرد، اما نباید در آینده زندگی کرد.

حال از شما سوالی دارم، آیا رویا‌های کودکی تان را به یاد می‌آورید؟ آیا آن رویا‌ها به واقعیت پیوسته؟ آیا آنچه که امروز هستید همان است که در ۱۰ سالگی پیش بینی کرده بودید؟

یقین دارم که پاسختان منفی است، حالا متوجه شدید زندگی امروزتان را پیش بینی نکرده بودید و هر آنچه فکر و رویایش را در سر داشتید غلط از آب درآمده، حالا که می‌بینید کار، همسر، فرزندان، خانه و.. هیچکدام برای ما قابل پیش بینی نبوده اند پس دیگر با پیش بینی‌های واهی زندگی را به کام خود تلخ نکنیم.

اهمال کاری

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: "هرگز کار امروز را به فردا میفکن که تو برای امروز زنده ای"

افرادی که در انجام کارها امروز و فردا می کنند معمولا در خیال زندگی می کنند وعمرشان به هدر می رود. معمولا برنامه های مفیدی در ذهن دارند اما زمان اجرای آنها هرگز فرانمی رسد و این باعث پریشانی روحشان می شود.

توانایی  نه گفتن را بیاموزید

کسانی که نمی توانند نه بگویند، فکر می کنند که "نه" یک کلمه نابهنجار و دور از ادب و نزاکت است ، و اگر به دیگران "نه" بگویند محبوب مردم نخواهند بود. این افراد دائم در حال راضی نگه داشتن دیگران از خود هستند و متاسفانه از خود غافل شده و در نتیجه در زنگی چیزی جز شکنجه و زجر عایدشان نمی شود چرا که راضی نگه داشتن همه مردم  کاری غیر ممکن است.

سعی کنید این توانایی رو در خود تقویت کنید که فردا روزی دچار مشکل نشوید.

گذشت و بخشش داشته باشید

تمایل به بخشش خود و دیگران وسیله ای موثر برای رهایی از اسارت غم وغصه است.

متاسفانه اکثر ما مایل به بخشیدن نیستیم و همیشه به دنبال تلافی کردن هستیم . لج می کنیم و به ناراحتی هایی گذشته می چسبیم و زندگی را به کام خود تلخ می سازیم.

وقتی که گذشت نمی کنیم اولین کسی هستیم که رنج می برد.آن فرد که از نظر ما گناهکار است بیشتر وقتها حتی نمی داند که در فکر ما چه می گذرد!او مشغول به زندگی روزمره ی خودش است، این ما هستیم که خود را رنج می دهیم.

خوش خلق باشید

اخلاق خوب و روح شاد، انسان را همیشه جوان و سالم نگاه می‌دارد.

روانشناسان امروزه معتقدند که افراط در کار و خستگی، در معرض سرما و گرما شدید بودن، سوء تغذیه، تنبلی و سستی و. دشمنان زندگی بشری هستند، ولی هیچ یک از آن‌ها به اندازه خشم و خودخوری آدمی را فرسوده و تباه نمی‌سازد.

به خود فرصت دوباره دهید

اگر در زندگی شکست خورده اید اصلا نگران نباشید، همیشه یک فرصت دیگر به خود بدهید. هرگز نمی‌توانید آنقدر سقوط کنید که دیگر نتوانید صعود کنید، هرگز در مقابل دشواری‌ها متاثر نشوید. اگر کودک همان نخستین بار که به زمین می‌خورد، از دست راه رفتن دست می‌کشید هرگز راه نمی‌افتاد.

برای جبران شکست لازم نیست دندان‌ها را به هم بفشارید و خود را درگیر نبردی سخت کنید، بلکه کافی است تصویر شخصی را که می‌خواهید باشید پیش رویتان بگذارید با این کار ضمیر ناخوداگاهتان را تقویت می‌کنید و همین مسئله باعث می‌شود اعمال شما شرطی شوند تا آنکه عادتی را که می‌خواهید در شما ایجاد شود.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.