انسان همواره به دنبال راهی است که بتواند احساس خوشبختی داشته باشد و زندگی او در این دنیا به رستگاری جاودانش منجر شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، در این گزارش، به نقش قدردانی در شادی و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی می پردازیم و راهکار‌هایی برای تقویت این ویژگی اثربخش در زندگی به شما پیشنهاد می‌کنیم، امید است که با این کار گامی هرچند کوچک در مسیر سعادت و رستگاری جاودان برداریم.

سعدی چه زیبا در دیباچۀ گلستان خود اهمیت و نقش قدردانی در سعادت و خوشبختی بشر را به ما یادآوری می‌کند و بر این اساس برای هر نفسی که می‌کشیم باید شکری به جا آورد و ما حتی اگر همۀ زندگی خود را صرف شکرگزاری از خدا کنیم تنها قدردان نفس‌هایی هستیم که می‌کشیم و سایر نعمت‌های خدا را بی پاسخ گذاشته ایم.

حلقۀ گم شده رسیدن به خوشبختی چیست؟

میان قدردانی و خوشبختی رابطه مشخص و مستقیمی وجود دارد. شکرگزاری ممکن است روشی آسان و قابل دسترس برای تقویت شادی شما باشد. بسیاری از متفکران و صاحب نظران از گذشته تاکنون در این باره اظهار نظر کرده اند و حتی ردپای آن را در منابع دینی نیز می توان یافت.

از دیدگاه قرآن، تشکر و سپاسگزاری باعث تربیت و تکامل انسان‌ها می‌شود و شکر منعم واجب است و قرآن بر اهمیت و وجوب شکرگزاری در برابر نعمت‌های الهی تأکید و اصرار دارد.

گروهی از آیات در قرآن، شکرگزاری را نتیجه عالی تقوا معرفی کرده و ارزش عالی شکر در این گروه از آیات به خوبی روشن است، چراکه در آن تقوا که عبارت است از نگهداری خود انسانی از تباهی و رسانیدن آن به مقام رشد و کمال و این مقدمه‌ای برای شکرگزاری معرفی شده است.

شکرگزاری سوداگرانه با آن شکر که نتیجه عالی تقوا و فضیلت است تفاوت بی نهایت دارد، چراکه این سپاسگزاری پس از آزادی روح از همه دام‌ها و زنجیر‌های شهوات و خودخواهی صورت می‌گیرد.

در یک جمله کوتاه و مختصر می توان گفت که قدردانی، حلقۀ گم شدۀ آرامشی است که انسان درمانده امروزی به دنبال آن است.

خوشبختی چیست؟

ابتدا باید دانست که خوشبختی چیست؟ شاید از شما پرسیده باشند که آیا احساس خوشبختی می‌کنید؟ سؤالی که دامنۀ وسیعی از عوامل را شامل می‌شود و پاسخ به آن آسان نیست.

خوشبختی را نمی‌توان تک بعدی نگاه کرد و تنها بر اساس یک دلیل، بتوان گفت که ما احساس خوشبختی می‌کنیم یا نه. یافتن معنا در زندگی، گامی مهم در رسیدن به آرامش و داشتن احساس خوشبختی است.

وقتی به خوشبختی فکر می‌کنیم، معمولاً آن را به عنوان یک تصویر ذهنی از رفاه، احساس شادی، آرامش و رضایت خاطر در نظر می‌گیریم. چیزی که ممکن است بسیاری از مردم متوجه آن نشوند این است که خوشبختی فقط یک احساس زودگذر نیست و ثبات در این احساس نقش بیشتری در آرامش خواهد داشت. هر چند به گفتۀ روانشناسان مثبت اندیش، شادمانی، مهمترین نماد بیرونی برای نشان دادن احساس خوشبختی فرد است، اما این کافی نیست و تنها یکی از معیار‌های اندازه گیری خوشبختی است.

خوشبختی علاوه بر شادی؛ شامل یافتن معنایی عمیق در زندگی، کشف ارزش‌هایی ماندگار و داشتن اهداف والا است که فرد با آن بتواند به آرامشی نسبتاً پایدار در زندگی خود برسد.

حلقۀ گم شده رسیدن به خوشبختی چیست؟

کاوه قادری محقق دانشگاه و روانشانس در این باره می‌گوید: هنگامی که احساس شادی می‌کنید، اما همچنین احساس می‌کنید زندگی شما معنایی دارد، بیشتر احساس خوشبختی می‌کنید.

او معتقد است وقتی در مورد خوشبختی با مراجعین خود صحبت می‌کنم، بر نقش هدفمند بودن زندگی، داشتن ارتباطات اجتماعی مناسب، پرورش احساس رضایت از خود و احساس شادمانی در میزان خوشبختی فرد تأکید می‌کنم؛ هر چند همۀ این‌ها عوامل مهمی در سنجش میزان خوشبختی فردی است؛ اما قدردانی، بیش از همه این‌ها از سعادت و خوشبختی فردی پشتیبانی می‌کند.

شاید حلقۀ گم شدۀ انسان درمانده و مستأصل امروزی برای رسیدن به سعادت و آرامش ابدی در زندگی همین شکرگزاری و قدردانی است. همان معنایی که برای داشتن زندگی بهتر باید آن را کشف کرد. بله؛ قدردانی یک ویژگی شخصیتی بسیار مهم در زندگی است و می‌تواند نقش شگفت انگیزی در احساس رضایت شما از زندگی داشت باشد.

بیایید به مزایای مثبت شکرگزاری و راه‌های پرورش شکرگذاری در زندگی روزمره خود نگاهی بیندازیم:

وقتی قدردان هستیم چه اتفاقی برای بدن ما می‌افتد؟

بسیاری از شواهد علمی نشان داده است که قدردانی تأثیرات گسترده‌ای بر سلامتی ما دارد. هنگامی که مردم سپاسگزار باشند و با مسائل و مشکلات، خوب برخورد کنند، سلامت جسمی آن‌ها بیشتر است. آن‌ها بیشتر به ورزش، تغذیه بهتر و مراقبت از خود تمایل دارند.
محققان در طول سال ها، به ارتباط میان روحیۀ قدردانی و شگرگزاری فردی با بهبود سیستم ایمنی اشاره کرده اند. قدردانی، موجب کاهش استرس، کاهش درد و حتی بهبود گردش خون در بدن می‌شود و تأثیرات مثبتی برسلامت قلب دارد.

قدردانی تأثیر مثبت بسیاری بر کیفیت زندگی نیز دارد. این ویژگی باعث افزایش عزت نفس، افزایش احساسات مثبت و خوش بینی در ما می‌شود.

وقتی احساس خوشبختی عمیق می‌کنیم، بدن ما انواع مواد شیمیایی شگفت انگیز را تولید می‌کند. شکرگزاری و قدردانی، انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین را که با احساس لذت همراه هست و سروتونین را که باعث تنظیم خلق و خوی ما می‌شود فعال می‌کند. همچنین باعث ترشح اکسی توسین در مغز می‌شود، هورمونی که احساساتی مانند شادی، اعتماد به نفس و سخاوت را ایجاد می‌کند.

حلقۀ گم شده رسیدن به خوشبختی چیست؟

چگونه قدرشناسی را تقویت کنیم؟

دقیقاً مانند رشد یک عضله، وقتی شکرگذاری را در خود تقویت کنید، اثرات مفیدی در زندگی خود خواهید دید. بهترین راه برای عادت کردن به قدردانی، منتظر ماندن برای لحظات خاص نیست. اقدامات و رویداد‌های مثبتی را که ممکن است کوچک، ساده، بی معنی یا بی نتیجه به نظر برسند، حتماً در نظر بگیرید. در اینجا چند نمونه برای فهم بهتر این موضوع ذکر شده است:

روحیۀ قدردانی را به طور منظم در خود فعال کنید و به هر بهانه‌ای سعی کنید این ویژگی را در خود تکرار کنید تا نهادینه شود.
- از فنجان چای گرمی که کنار خانواده می‌نوشید و لذت می‌برید، سپاسگزار باشید.
- به آسمان نگاه کنید و از هوای پاک و آسمان آبی بالای سر خود قدردانی کنید.
- به مهربانی‌های کوچکی که هر لحظه در حق شما انجام می‌شود و شما آن‌ها را نادیده می‌گیرید توجه کنید؛ مثلاً قدردان مهربانی فردی که در صف نانوایی به شما اجازه می‌دهد جلوتر از او کار خود را انجام دهید باشید.
- شکرگزار باشید که چند دقیقه پیش ممکن بود ماشین شما در تصادفی آسیب ببیند، اما این اتفاق نیفتاد.
- قدردان بهترین دوستتان باشید که برای شما پیام کوتاهی فرستاده تا ببینید حالتان خوب است؟
- لحظه‌ای به مادرتان فکر کنید که هر شب برای سلامتی شما دعا می‌کند و قدردان او باشید.
- لحظه‌ای بایستید و در سکوت به چیز‌های زیبایی که در زندگیتان وجود دارد و شما هر روز آن‌ها را می‌بینید، ولی ساده از کنار آن‌ها می‌گذرید فکر کنید و روحیۀ قدردانی خود را نسبت به همۀ جزئیات مثبت زندگی خود تقویت کنید.این‌ها البته یک لیست جامع و کامل نیستند؛ زیرا انواع روش‌های پرورش شکرگزاری و قدردانی وجود دارد. بنابراین، خلاق باشید و آن‌ها را متناسب با زندگی خود تنظیم کنید!

تمرین‌های قدرشناسی را در همه لحظات زندگی خود انجام دهید

آیا احساس می‌کنید بیش از حد مشغول کار هستید و فرصت شکرگزاری برایتان وجود ندارد؟ ما به شما توصیه می‌کنیم که حتی در محل کار خود نیز شکرگزار باشید.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که پیش از آغاز جلسات کاری بزرگ و تصمیمات مهم زندگی خود، زمانی هرچند اندک را به شکرگزاری اختصاص داده اند؛ نه تنها اضطراب آن‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه باعث تغییر نگرش آن‌ها نسبت به زندگی شده و در نتیجه باعث تعاملات مثبت و مثمرثمرتر می‌شود که به نوبه خود احساس موفقیت را بهبود می‌بخشد و در نهایت به احساس رضایت و ارزشمندی فرد از خود منجر می‌شود. در روز‌های شلوغ کاری و حتی آخر هفته‌ها یا وقتی که شما به دلیل فشار کاری خسته هستید، روش‌های قابل قبولی وجود دارد که می‌تواند قدردانی را در برنامه روزمره شما جای دهد.

قدم بزنید و از هر موردی که می‌بینید سپاسگزار باشید: درختان، گلها، آسمان، پرندگان.
- یک مجله یا فهرستی از عکس‌های قدیمی و جدید تهیه کنید و از همه چیز‌هایی که در زندگی شما تأثیر مثبت داشته اند یک آلبوم تهیه کنید؛ گاهی آن را مرور کنید.
- یک جعبه به نام جعبۀ قدرشناسی برای خود تهیه کنید. با استفاده از ورقه‌های کاغذ، روزانه سه مورد را یادداشت کنید که بخاطر آن‌ها لازم است از خدا، دیگران و یا حتی خود، سپاسگزار باشید. درون جعبه بگذارید و به صورت دوره‌ای آن‌ها را مرور کنید.
- با شخصی که مهربانی هرچند کوچک در حق شما انجام داده است تماس بگیرید و قدردانی خود را اعلام کنید.
- برای کسی که لطفی در حق شما داشته است نامه بنویسید و بیان کنید چقدر به خاطر کاری که آن شخص برای شما انجام داده شکرگزار و قدردان هستید.
- برنامه‌ای برای ملاقات حضوری ترتیب دهید و به این شخص بگویید واقعاً لطف یا عمل سخاوتمندانه او برای شما چقدر معنی دارد و قدردان آن هستید.

حقیقاتی که توسط هاروارد هلث منتشر شده است نشان داد که قدردانی، به طور مداوم به شادی بیشتر منجر می‌شود. قدردانی به مردم کمک می‌کند تا "احساسات مثبت بیشتری را داشته باشند، از تجربیات خوب خود در زندگی لذت ببرند، سلامتی خود را بهبود بخشند، با مشکلات، بهتر مقابله کنند و روابط فردی و اجتماعی محکمی برقرار کنند. "

انتهای پیام/ع

برچسب ها: ماه رمضان ، نعمت الهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.