سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اظهارات خوشبینانه مقام چینی درباره رابطه با آمریکا

یک مقام حزب کمونیست چین از مخالفت پکن با رقابتی شدن روابط با آمریکا خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی پلاس، یانگ جیشی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گفت ما مخالف این هستیم که روابط چین - آمریکا رقابتی تعریف شود.

بر این اساس، وی در دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درباره روابط دوجانبه چین و آمریکا و نیز مسائل منطقه‌ای و بین المللی مربوط به دو طرف بحث و تبادل نظر کرد.

دیدار روز چهارشنبه یانگ جیشی و جیک سالیوان در شهر زوریخ سوئیس، دیداری سازنده و سودمند برای افزایش تفاهم متقابل و تبادل نظر عمیق و جامع بر سر روابط دوجانبه بین دو کشور توصیف شد. بر اساس این گزارش، دو طرف توافق کردند برای اجرای مواردی که در گفتگوی تلفنی سران دو کشور چین و آمریکا در روز دهم سپتامبر مطرح شد گام‌هایی را در دستور کار قرار بدهند.

از جمله مقرر گردید دو طرف ارتباطات راهبردی شان را تقویت کنند، اختلاف‌ها را به درستی مدیریت نمایند، از درگیری و رویارویی دوری گزینند و در پی دستیابی به نتایج برد - برد و سود متقابل باشند و برای بازگرداندن مسیر روابط دو کشور به مسیر درست و توسعه‌ی پایدار همکاری کنند.

یانگ جیشی، مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین هم گفت: اینکه آیا چین و آمریکا بتوانند روابط شان را درست اداره کنند بر منافع بنیادین دو کشور و دو ملت و نیز بر آینده جهان اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: «هنگامی که چین و آمریکا همکاری می‌کنند هم دو کشور و هم دیگر کشور‌های جهان سود می‌برند؛ اما هنگامی که چین و آمریکا رو در روی یکدیگر می‌ایستند هر دو کشور و دیگر کشور‌های جهان زیان می‌بینند.» به گفتهی یانگ جیشی، طرف آمریکایی بایستی درکی عمیق از ماهیت سودمند و متقابل روابط چین-آمریکا داشته باشد و سیاست‌های داخلی و خارجی چین و اهداف راهبردی این کشور را به درستی درک کند.

وی افزود: پکن مخالف این است که روابط چین - آمریکا رقابتی تعریف شود. ما به سخنان مثبت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به تازگی درباره‌ی روابط دوجانبه واشنگتن-پکن بیان شد اهمیت می‌دهیم و این را درک کرده ایم که طرف آمریکایی هیچ قصد و نیتی برای مهار توسعه و پیشرفت چین در سر ندارد و در پی شکل گیری جنگ سرد تازه‌ای نیست.

اظهارات خوشبینانه این مقام چینی در حالی مطرح می‌شود که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت آمریکا در دولت اوباما در سال ۲۰۱۱ به طور رسمی سیاست چرخش به آسیا را مطرح کرد. براساس این سیاست هم اینک سایر مناطق جهان از اهمیت استراتژیک کمتری برای واشنگتن برخوردار است و ظهور چین بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود. از همین رو، آمریکا می‌کوشد بیشتر تمرکز خود را به سیاست مهار چین در شرق آسیا و جلوگیری از هژمون شدن این کشور اختصاص دهد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.