سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به بهانه هفته حجاب؛

آرامش و تحکیم خانواده زیر پرچم عفاف و حجاب

عفاف و حجاب از مسائل کلیدی در فرهنگ اسلام و جامعه دینی است که ضمن آرامش و امنیت فردی در تحکیم بنیان خانواده و کاهش طلاق نقش دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با توجه به جایگاه و اهمیت حجاب در جامعه دشمنان بیشترین تلاش را برای تخریب و تضعیف آن کرده اند و خنثی سازی این تهاجم دشمنان در زمینه حجاب نیازمند فرهنگ سازی توسط کلیه دستگاه‌های اجرایی ذیربط برای حفظ و گسترش آن است.

خانواده‌ها به عنوان الگو نقش و سهم بسزایی در گسترش فرهنگ حجاب به فرزندان دارند.

نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت‌های باور‌های دینی مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است. نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری و اساسی است.

پیش از برنامه ریزی صحیح باید عناصر مفهومی، چون فرد انسانی، خانواده و جامعه را در زمینه فعالیت علمی و فرهنگی به خوبی شناخته و جایگاه هر یک را بررسی کرد.

در سوره نور آیه ۳۰ می‌فرماید: قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ (به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنی ورزند)

در آیه ۳۱ سوره نور می‌فرماید: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ (و به زنان با ایمان بگو دیدگانه خود را فرو بندند و پاک‌دامنی ورزند)

پاک‌دامنی یک دستور است نه توصیه، لذا لازمه اش سَتر است که همان داشتن نوعی پوشش و چارچوب است. این دستور برای زن و مرد هر دو آمده است. پس رعایت پاک‌دامنی امری لازم است.

محمدرضا علیزاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درگفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: فرهنگ سازی در مورد مقوله مهمی، چون حجاب و عفاف به عنوان یکی از ضرورت‌های باور‌های دینی نیازمند برنامه ریزی مناسب در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.

حجاب فرایندی همراه باتدبر وتفکر است

او افزود:اصولا فرایند عمیقی، چون حجاب و عفاف، روندی دامنه دار، همراره با تدبر و تفکر و مستمر است، به همین دلیل کار و فعالیت در این زمینه نیز نیازمند درایت، درک شرایط اجتماعی، به روز بودن اطلاعات عرضه شده و تبیین هوشمندانه لزوم نوع پوشش مناسب با فرهنگ و باور‌های ایرانی و اسلامی ماست.

او افزود: بنابراین این میدان، میدانی بسیار بزرگ، با مولفه‌های دائما متغیر است، اگر حرکت خزنده و پیوسته تفکر مخالف مقوله حجاب و عفاف را نیز در این زمنیه در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که تا چه اندازه کار دراین زمینه حساس و با اهمیت است و طبیعتا از حوزه قدرت یک دستگاه یا حتی یک مجموعه اداره و نهاد متعدد نیز خارج است و تمرکز و همراهی احاد مردم و تمامی دستگاه‌های حاکمیتی را می‌طلبد، به همین دلیل است که شواری فرهنگ عمومی کشور در مصوبه جلسه ۴۲۷ خود که در بهمن ماه ۱۳۸۴ برگزارشد، ۲۵ دستگاه را با وظایف تخصصی دستگاه‌های قانونگذار و اجرایی برای ورود به این موضوع مشخص کرده است.

علیزاده ادامه داد: تبلیغ و اطلاع رسانی، هماهنگی و پیوند تنگاتنگ با رسانه ملی و هنر تصویری، حضور موثر رسانه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های موسسات مردمی، مشارکت کانون‌های فرهنگی؛ و هنری مساجد، و حضور موثر و همراه با برنامه نهاد‌ها و ادارات دولتی در یک مجموعه واحد و فرآیندی مشخص با دستور کاری روشن می‌تواند بسیاری از چالش‌ها در این موضوع را به شکل مناسبی برطرف کند.

او بیان کرد: در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز عنوان " عفاف و حجاب " دستور کار تمامی برنامه‌های ما در حوزه‌های مختلف بوده است، چه در برگزاری نمایشگاه باشکوه قرآن و عترت و برپایی غرفه‌های عفاف و حجاب، چه در نمایشگاه بزرگ کتاب استان و برپایی غرفه‌های مختلف در این زمینه، چه در حمایت از چاپ کتب مرتبط با موضوع، چه استفاده از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استان با تصویب اجرای طرح حجاب و عفاف و چه در سایر برنامه‌های هنری و فرهنگی، موضوع حجاب و عفاف و ارائه اطلاعات مناسب و مبتنی بر ارزش‌های دینی همیشه مد نظر بوده است.

علیزاده تصریح کرد: برای اجرایی و عملیاتی شدن هر یک از مراحل پیش گفته، به حرکت جمعی ِپویایی در نهاد‌های فرهنگی، اعم از خصوصی و دولتی نیاز است که اگر این هم سویی و هم پوشی در سطح فراگیر صورت نگیرد، نتیجه مطلوب بدست نمی‌آید و گستره عمل فرهنگی هم، چون گذشته، به گروه و دوره خاصی محدود خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: بنابراین، برای نهادینه سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و حجاب باید از همه توانایی ها، اختیارات و امکانات موجود در نهاد‌های کشور بهره گرفت.

علیزاده افزود:آموزش و پرورش، حوزه ها، دانشگاه ها، نهاد‌های اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند.

او بیان داشت:اندیشه و فرهنگ دینی ساختار اصلی جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهد که اثر آن در رفتار‌های فردی و اجتماعی شهروندان هویدا می‌شود و بازتاب باور‌ها و دغدغه‌های افراد را در فضای حاکم بر جامعه می‌توان دید. از آن جا که اثرگذاری و اثرپذیری فرد و جامعه امری پذیرفته شده و انکارناپذیر است، برای اصلاح، تغییر و ایجاد فرهنگ باید به این دو مسئله توجه ویژه‌ای داشت.

او عنوان داشت:رفتار‌های دینی گاه شخصی و درونی اند و آثار ویران گر آن در اجتماع چه اندک یا بسیار، به چشم نمی‌آید و گاهی جنبه بیرونی دارند که آثار منفی آن در جامعه بر جای می‌ماند. شارع مقدس درباره نوع دوم رفتارها، سفارش‌های جدی و مهمی دارد. چنانچه پیامبراکرم (ص) در این باره فرموده است:

«ان المعصیة اذا عمل بها العبد سرا لم تضر الا عامل‌ها و اذا عمل بها علانیة و لم یغیر علیه اضرت بالعام.»

همانا هنگامی که گناهی پنهانی باشد، جز گناه کار آسیب نمی‌بیند و هنگامی که آشکارا باشد و اعتراض و تغییری بر ضد آن نشود، به همه مردم آسیب می‌رسد.

حجاب مانعی در برابر تهاجم فرهنگی دشمن

علیزاده تصریح کرد:بنابراین، جامعه و دولت اسلامی درباره گناه آشکار، باید با چاره اندیشی، سلامت روانی شهروندان را تضمین کند.

او گفت:امنیت، آرامش و پاس داشت مقدسات از نیاز‌های اولیه انسان معتقد به شمار می‌آید که در کنار نیاز‌های جسمانی و اجتماعی و شاید در رأس نیاز‌ها قرار می‌گیرد و دولت باید این نیاز‌ها را برآورده سازد.

او تصریح کرد:معمولاً مجموعه انسانی از سه عنصر اصلی؛ یعنی فرد، خانواده و جامعه پدید می‌آید که تعامل و ارتباط آن‌ها با یک دیگر اثبات شده است که عنصر اصلی تشکیل دهنده جامعه، فرد است و هر فرد به تناسب آفرینش، استعداد‌ها و توانایی‌های خویش، نظام فکری ویژه‌ای دارد که به او جهت می‌دهد.

علیزاده اظهار داشت: هرگاه فرهنگ عفاف و حجاب نهادینه شود، جامعه از تندباد تهاجم فرهنگی در امان می‌ماند.

او افزود:برنامه سازان فرهنگی و تربیتی، این نکته را پذیرفته اند که شالوده و پایه اصلی تشکیل خانواده و جامعه، فرد انسانی است. از این رو، بیش از آن که برنامه‌های خود را بر خانواده و جامعه متمرکز کنند، برای افراد، به شکل انحصاری برنامه ریزی می‌کنند.

علیزاده بیان داشت:کیفیت نقش‌های متقابل و شیوه اثرگذاری و اثرپذیری اعضای خانواده در مبحث فرد و خانواده از اهمیت بیش تری برخوردار است و میزان موفقیت تک تک افراد، به میزان اثرگذاری و اثرپذیری آنان بستگی دارد. خانواده در شکل گیری شخصیت افراد نقش فراوانی دارد.

او تاکید کرد:پس از خانواده، مدرسه، عهده دار نهادینه سازی باور‌های دینی و فرهنگ حجاب و عفاف خواهد بود. استفاده از ابزار‌های آموزشی مؤثر و مورد علاقه دانش آموز و اصلاح متن‌های آموزشی و قرار دادن متنی جذاب و شیرین به تناسب نیاز‌های کودک، در کتاب‌های درسی، از جمله برنامه‌های آموزشی در این بخش است.

علیزاده گفت:همچنین مرکز‌های اعزام مبلّغ و متولیان فرهنگ دینی در نهادینه سازی فرهنگ حجاب، نقش مهمی دارند و آشنایی مبلّغان و مروجّان فرهنگ دینی با شیوه‌های تبلیغی جدید، بسیار کارآمد است. تبلیغ از طریق ارتباط چهره به چهره و مستقیم نیز بسیار مؤثر است. البته با بهره مندی از فن آوری روز و شبکه اینترنت و ایجاد پایگاه‌های شخصی برای مبلّغان می‌توان این نوع تبلیغ را در فضای گسترده تری انجام داد و از زمان، بیش‌تر سود جست.

جشنواره بانوی ایرانی در کرمان

سکینه وزیری، کارشناس امور فرهنگی بانوان اداره کل سازمان و تبلیعات اسلامی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت:در هفته عفاف وحجاب ۳ برنامه تخصصی برگزار می‌شود که اول برگزاری جشنواره بانوی ایرانی، برگزاری ۳نشست تخصصی که با حضور تولیدکنندگان مدولباس، طراحان دوخت و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی عفاف و حجاب و نشست با مبلغین و مبلعان و نشست با نخبه‌های علمی را در این هفته داریم.

او افزود:نسل نوجوان و جوان امروز در محاصره تبلیغی دشمن و در سایه جنگ نرم و حرکت‌های ضد فرهنگی با برخی از مفاهیم ارزشی دینی آشنا نشده است. شبه مسائلی مانند برابری حقوق و دیه و ارث زن و مرد، مباحث اجتماعی مثل استادیوم رفتن و تک خوانی زنان و ... باعث شده مسائل اصلی و کلان زنان در باب حق آرامش و امنیت اجتماعی و روانی و محیط سالم کاری؛ و تببین جایگاه زن اصیل ایرانی اسلامی در کرسی‌های اجتماعی و در نقش‌های والای مادری و همسری نادیده گرفته شود. همه‌ی این مفاهیم در کنار مفاهیمی از جمله حیا و عفاف عمومی و هویت زنان و ... نیازمند تببین است.

وزیری افزود:مکتب امام در انقلاب اسلامی الگوی سومی برای زنان بیان می‌کند، در حالی که الگو‌های حاکم در جهان الگوی زن شرقی و سنتی که در آن زن حق خاص و بهای چندانی ندارد، الگوی دیگر زن غربی است در رفتاری کاملا متفاوت هویت خود را فقط حضور اجتماعی می‌بیند و موج‌های مختلف فمینیستی در راستای گرفتن حق برابری با مردان شکل می‌گیرد، ولی امام الگوی سومی از زن مطرح می‌کند که زن در خانه انسان تربیت می‌کند و در بیرون از خانه فعالیت اجتماعی موثر متناسب با هویت خود را دارد و زنان را پیش گامان نهضت انقلاب و انقلاب را مدیون مادران می‌داند.

او بیان داشت:برگزاری نشست‌ها تخصصی ومعرفی کتب مبنایی و جشنواره هایی پیرامون مسئله عفاف و حجاب می‌تواند تا حدودی خلا فرهنگی این هنجار‌ها را برطرف کند.

وزیری عنوان کرد:در جشنواره بانوی ایرانی سعی براین است که در قالب رسانه وهنر مفاهیم مختلف مرتبط با حجاب و پوشش را برای نسلی که بیشتر توجه خود را به رسانه داده به تصویر بکشند ونسلی که کمتر اهل مطالعه و گوش دادن به سخنرانی هاست اگر چه این مسائل درجای خود حائز اهمیت ویژه‌ای هستند، ولی باید اقتضای شرایط را در طرح‌های فرهنگی در نظر گرفت و برای ذائقه‌های مختلف ارائه مناسب داشت. امید است با این طرح در بستر رسانه نوجوانان و جوانان با مبانی و مفاهیم اسلامی مورد نیاز هویت خود بیشتر و عمیق‌تر آشنا شوند.

او به اهداف این طرح‌ها پرداخت و گفت:این طرح با هدف اصلاح باور‌های نادرست نسبت به مفهوم حیا و عفاف و ایجاد دیدگاه صحیح نسبت به آن، تبیین دیدگاه مکتب امام به الگوی سوم از زنان، تبیین حیا و عفاف در قالب‌های هنری برای درک بهتر نسل جوان و نوجوان، ایجاد شور و اشتیاق برای دریافت مفاهیم مهم دینی از جمله حیا عفاف پوشش، اصلاح وضعیت پوشش و اخلاق در شهر، برطرف کردن و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با تبیین درست مفاهیم دینی و معرفی الگو‌هایی که در عین حفظ عفاف و حجاب به قله‌های موفیقت رسیده اند.

استفاده از ابزار رسانه کمک به ارتقا فرهنگ حجاب

وزیری به شیوه برگزاری جشنواره بانوی ایرانی اشاره کردو گفت:برای تبیین دقیق طرح و جذب مشارکت ارگان‌های رسمی درهفته عفاف و حجاب؛ با حضور مسئولان فرهنگی نهاد‌های مختلف استان از جمله سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، سازمان ارشاد اسلامی، شهرداری، صداو سیما، نهاد رهبری دانشگاه‌ها، سازمان اوقاف، بسیج اقشار و محلات بسیج جامعه زنان، کانون‌های فرهنگی و... درصورت موافقت ستادکرونا این افتتاحیه به صورت حضوری درکانون اندیشه برگزار می‌شود، درغیر این صورت مجازی خواهد بود.

او گفت:جشنواره بانوی ایرانی در ۴ قالب فیلم کوتاه و مستند با موضوعات نقش عفت عمومی در ارامش روحی جوامع، میزان ارتباط عفت و حجاب با انواع آسیب‌های اجتماعی، عکس نوشته با موضوعات زیبایی‌های حجاب در متون دینی و سخن بزرگان، حجاب در روایات، معرفی کتب موثر پیرامون حجاب و عفاف، ساخت کلیپ یا موشن با موضوعات ارائه مد حجاب توسط طراحان دوخت (لباس‌های فاخر)، سخنان مقام معظم رهبری درباب حجاب است.

وزیری به دیگر برنامه برگزاری جشن حوریه‌های ایرانی در هفته حجاب وعفاف اشاره کردو بیان داشت:اعضای ستاد نهضت پیشرفت بانوان کرمان، درراستای عملیات‌های متعدد هفته‌ی عفاف وحجاب، درصدد تدارک جشن‌های باشکوه ویژه‌ی بانوان در پارک‌های اختصاصی بانوان هستند.

او افزود:دراین زمینه برنامه‌های شاد ومتنوعی با محوریت حیا وعفاف و جذب اقشار مختلف درنظر گرفته شده است.

او هدف از طرح حوریه‌های ایرانی را دورهمی دوستانه بانوان ودختران از قشر‌های مختلف، همراه با برنامه‌های مفید ومتنوع در زمینه حیا وعفاف، شبکه سازی وارتباط گیری با افراد (گسترش کار‌های تشکیلاتی)، آشنایی افراد با موضوع واهمیت والای حجاب به صورت مستقیم وغیر مستقیم، گسترش مسئولیت پذیری و تقویت برخی از نیرو‌ها دانست.

او گفت: پارک‌های اختصاصی بانوان،  پارک ریحانه و پارک مادر از جمله پارک‌های در نظر گرفته شده که با توجه به وضعیت کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

شاید از دیگر کمک ها به این بخش معرفی بانوان محجبه به صورت شایسته توسط رسانه‌ها به ویژه صداوسیما به جامعه باشد تا به عنوان الگو قرار گیرند.

ضروری است چادر مورد نیاز بانوان چادری کشور با قیمت مناسب از محل تولیدات داخلی تامین شود تا زمینه گسترش چادر به عنوان حجاب برتر مهیا شود.

فرهنگ سازی در حوزه حجاب نیازمند تلاش و اهتمام کلیه دستگاه‌های فرهنگی متولی است.

گفتنی است: هفته‌ی عفاف وحجاب ۱۹ لغایت ۲۵ تیرماه نامگذاری شده است.

گزارش از آذر عسکرپور
انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.