سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا دانشجویان از انجام پژوهش وحشت دارند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا از دلایل اصلی ترس و وحشت دانشجویان در انجام پژوهش توضیح داد.

ماندانا نوربخش، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ترس و وحشت برخی دانشجویان از انجام فعالیت‌های پژوهشی اظهار کرد: بیشتر ترس دانشجویان از پژوهش به علت دانش ناکافی است.

او افزود: اگر فردی به اندازه کافی تسلط لازم را برای انجام کاری داشته باشد از عملی کردن آن ترسی به خود راه نمی‌دهد، متاسفانه مشکل اکثر دانشجویان ما این است که قصد دارند تا بدون مطالعه کافی وارد حیطه کاری شوند.

نوربخش تصریح کرد: یکی از وظایف اساسی استادان این است که راه و مقصد اصلی را برای انجام فعالیت‌های پژوهشی به دانشجویان نشان دهند، به این معنا که با تشکیل گروه‌های پژوهشی اعم از چند دانشجوی دکتری و ارشد و یک استاد یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش دانشجویان به انجام فعالیت‌های پژوهشی است تا آن‌ها به تدریج با پژوهش آشنا شوند.

او ادامه داد: ورود به حوزه پژوهش بدون مطالعه و آشنایی کافی خطرناک است و دانشجویان در این گروه به دو قسمت تقسیم می‌شوند: گروه اول کسانی که بدون مطالعه لازم به سمت مقاله نویسی گرایش پیدا می‌کنند که در اینصورت چیزی جز نشان دادن سواد ناکافی آن‌ها و از بین رفتن آبروی شان را نمایان نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه استادان با راهنمایی‌های لازم باید دانشجویان را به سمت و سوی مطالعه منابع درست جهت انجام پژوهش یاری دهند، تاکید کرد: دانشجویان باید با روش‌های مختلف پژوهش آشنا شوند و طرح خوبی را برای آن عنوان کنند تا بتوانند مسیر این راه را به درستی انتخاب کنند بنابراین تشکیل گروه‌های پژوهشی برای تحقق آن بهترین کار است.

نوربخش گفت: دانشجویان ایرانی تابع وزارت علوم در انجام کار‌های تیمی به شدت ضعیف هستند، اما وضعیت انجام کار‌های تیمی در دانشجویان ایرانی تابع وزارت بهداشت بهتر است و شاید یکی از دلایل این موضوع آن باشد که آئین نامه‌های ما به اندازه کافی خوب نیستند، برای مثال هرچه تعداد افرادی که به نوشتن یک مقاله اقدام می‌کنند کمتر باشد امتیاز بیشتری برای آن‌ها لحاظ خواهد شد، در صورتی که اگر یک کار با استفاده از متخصصان بیشتری صورت بگیرد در نهایت دارای ارزش بیشتری استو اگر تحقق پیدا نکند کار تیمی ضعیف خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او در پایان یادآوری کرد: نتیجه ضعیف شدن کار تیمی این است که دانشجویان مقاطع مختلف نمی‌توانند به اندازه کافی به یک دیگر کمک کنند بنابراین فعالیت دانشجویان در یک گروه بسیار حائز اهمیت بوده که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.