وزیر آموزش و پرورش:

کرونا فرصتی ویژه برای افزایش تاب‌آوری است

حاجی میرزایی گفت: شیوع پدیده کرونا در کشور یک فرصت ویژه برای افزایش تاب‌آوری و کسب تجربیات جدید است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین همایش بین‌المللی روانشناسی مدرسه امروز (شنبه، ۲۵ بهمن) با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش،  زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا و جمعی از اعضای انجمن روانشناسی ایران و استادان حوزه روانشناسی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا بصورت حضوری برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این همایش اظهار کرد: اگر مدرسه را در کنار خانواده، اصلی‌ترین کانون تربیت کودکان بدانیم و تغییرات وسیع و عمیق را در آنجا رقم بزنیم، برای تمامی حوزه‌ها و امور راهگشا خواهد بود.

او با بیان اینکه روانشناسی بخش تفیک ناپذیر تعلیم و تربیت است، افزود: همه آنچه در تعلیم و تربیت شکل می گیرد، نمی‌تواند جدا از روانشناسی باشد، بنابراین ما از یک پیوند عمیق و اساسی بین اهداف تعلیم و تربیت و روانشناسی صحبت می‌کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به پویایی فضای آموزشی و مخاطبان در مدارس، ادامه داد: این نکته را نباید فراموش کنیم که ما هم در محیطی که کار می کنیم پویایی وجود دارد هم مخاطبین پویایی داریم. تحقق اهداف تعلیم و تربیت در یک محیط پویا ما را به سمت عمیق‌تر شدن در درک شرایط سوق می‌دهد؛ هرچه این درک عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد، مسائل و معضلات در کشور به تبع آن کمتر و تحقق اهداف سریع‌تر خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه سیستم بهداشت روانی جامعه است و بیشترین اختلالات روانی در سنین مدرسه رخ می‌دهد، گفت: امروزه در نهاد تعلیم و تربیت، طرح‌های بسیاری برای صیانت از دانش آموزان ارائه می‌شود که طرح مراقبت از دانش آموزان یکی از آن‌‎‌ها است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در مسیر تغییرات، تنها دانش آموز نیست که تغییر می‌کند بلکه روش‌ها، نوع ارتباط و معلمان نیز در این مسیر قرار دارند.

حاجی میرزایی گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان یک پدیده غیرمنتظره بود که همه ابعاد زندگی و به طور خاص نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار داد.

او افزود: پدیده کرونا یک فرصت ویژه برای افزایش تاب آوری و کسب تجربیات جدید است، اما باید توجه کنیم که این فرصت گذراست. در کنار همه مصائب شیوع کرونا در کشور شرایطی را ایجاد کرده که می‌توانیم ساختار‌های سنتی را شکسته و به سمت نوآوری حرکت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر تعادل جدیدی در حال شکل‌گیری است، مطرح کرد: با بروز کرونا دوگانه‌های مختلفی بین سلامت با آموزش، اقتصاد و... در کشور شکل گرفت که مدیریت سنجیده این دوگانه‌ها و ایجاد یک تلفیق هوشمندانه بین آن‌ها با سلامت، اکنون یک مأموریت بسیار جدی در کشور است.

او گفت: طی یکسال اخیر و پیدایش ویروس کرونا، نظام آموزشی ما یک تکان بسیار محکم خورده است. امروز آموزش در بحران را مدیریت می‌کنیم و در غیاب آموزش حضوری به آموزش مجازی روی آورده‌ایم، اما هیچ چیز جایگزین آموزش حضوری نیست.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: امروزه نیازمند دانش روانشناسی برای حل مسائل کنونی و مدیریت حدود ۱ میلیون معلم، بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز و شبکه گسترده آموزش و پرورش هستیم که امیدواریم با یک نگاه علمی و بررسی دقیق، بتوانیم نواقص موجود را بر طرف کنیم و سبب بهبود مشکلات فعلی در این حوزه شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار