به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت اپل تیم کوچکی از مهندسین سخت افزار برای توسعه سیستمهای محرکه، طراحی و تولید بدنه خارجی ماشین با هدف تولید یک ماشین الکتریکی خودران کنار هم جمع کرده است. اپل این هدف بزرگ را از سالهای گذشته برای تولید ماشینهای خودران در نظر گرفته بود. این شرکت همچنین مدیران سابق شرکت تسلا را به پروژه تولید خودرو اضافه کرده است. برخی از مهندسان اپل در این پروژه معتقدند که اگر اپل طبق برنامههای خود پیش برود، میتواند ظرف ۵ تا ۷ سال آینده محصولی پیشرفته را تولید و روانه بازار کنند. این مهندسان گفتند که هرچند این ماشین نزدیک مرحله تولید نیست اما ارزش چند سال صبر برای تولید را دارد. آنها خواستند كه درمورد جزئیات این ماشین صحبت نشود و فعلا به صورت یک راز باقی بماند.
بیشتر بخوانید
اکثر تیم تولید در حال حاضر یا در خانه و یا در دفتر خود برای مدت زمان محدودی کار میکنند که موضوع باعث کاهش سرعت پیشرفت این پروژه شده است. سخنگوی اپل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. اتومبیل اپل میتواند با وسایل نقلیه الکتریکی تسلا و محصولات شرکتهایی مانند Lucid Motors و خودروسازان بزرگ مانند Daimler’s Mercedes-Benz و General Motors رقابت کند. تمایز اصلی محصول شرکت اپل در تلفیق سیستم خودرانش است؛ ابتکاری گران قیمت که این شرکت را مجبور به توسعه نرمافزار، سخت افزار سنسور و فناوریهای خاص کرد. البته هنوز مشخص نیست که کدام شرکت قرار است ماشین را مونتاژ کند.
اپل در اولین قدم خود در این راستا حدود ۵ سال پیش، با مهندسان شرکت بینالمللی مگنا، که یک تولیدکننده و تامینکننده عمده قطعات خودرو است، شروع به همکاری کرد. طبق گزارشهای واصله اپل قصد دارد تولید انبوه ماشین را از اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز كند. برخی ادعا میکنند که اپل تحقیقات در زمینه ساخت سیستم اتومبیل خودران را برای یک شرکت اتومبیلسازی انجام میدهد و خود قصد ندارد که وارد عرصه تولید خودرو شود. این شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ تصمیم به ساخت یک ماشین الکتریکی گرفت. در همین راستا صدها مهندس سختافزار را برای این کار استخدام کرد تا قبل از این که سال ۲۰۱۶ تمام شود، تولید را شروع کند. از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ اپل صدها کارگر را از این تیم جدا کرد. با این حال برخی از مهندسان سخت افزار با تخصص در طراحی اجزای خودرو را نگه داشت که در پروژه تولید ماشین و یا در بخشهای دیگر کار کنند.
اپل در ماههای اخیر یک مدیر اجرایی معروف را برای کار در بخش فضای داخلی و خارجی خودرو به تیم تولید ماشین خود اضافه کرد. اپل در سال ۲۰۱۹ رئیس سابق بخش مهندسی تسلا، استیو مک مانوس، را استخدام کرد اما در ابتدا او را در پروژههای غیرمرتبط با تولید خودرو به کار گرفت.
اکنون MacManus یک گروه توسعه با چند کارمند متخصص در زمینه فضای داخلی ماشین، آزمایش اتومبیل و ساخت وسایل نقلیه را رهبری میکند. مسئول این پروژه داگ فیلد مهندس برجسته سابق وسایل نقلیه تسلا است. اپل به تازگی جاناتان سیو، مهندس خودرو شرکتهای BMW Tesla و Alphabet Inc.’s Waymo را به عنوان مدیر ارشد پروژه اتومبیل خود استخدام کرده است.
این شرکت در سال ۲۰۱۹ مایکل شوکوتش، معاون سابق تسلا، را در بخش سیستمهای محرک استخدام کرد و به لیست بلند کارمندان سابق تسلا که در استخدام اپل هستند، اضافه کرد. اپل در اواخر سال ۲۰۲۰ معاون اسبق تسلا، استوارت بوورز را استخدام کرد. او تیم فناوری ماشینهای خودران تسلا را هدایت میکرد.
اپل اواخر سال گذشته این پروژه را تحت نظر جان Giannandrea، رئیس بخش هوش مصنوعی خود قرار داد كه نشان میدهد كارهای توسعه نرم افزاری این پروژه باقی مانده است. تیم سختافزاری روی دینامیک خودرو، کابین خودرو، مکانیک ایمنی و فناوری باتری کار میکنند. این گروه همچنین سعی دارد فضای داخلی اتومبیل را برای آینده طراحی کنند. در ماههای اخیر اپل لیستهای شغلی را منتشر کرده است که نشان میدهد این خودرو در حال پیشرفت چشمگیری است.
این شرکت به دنبال یک مهندس ارشد برای ادغام درایورهای صوتی، تیونرها، بلندگوها، میکروفونها، منابع تغذیه، ارتباطات بیسیم و آنتنها در سیستمهای خودران است. در فهرست مشاغل اپل نام مهندسان با تجربه در زمینه چراغهای LED دیده میشود که برای ارائه یک سیستم روشنایی در خودرو آماده میشوند که این موضوع نشاندهنده پیشرفت این شرکت در تولید انبوه است.
این شرکت همچنین لیستی را برای استخدام مهندسان برای کار بر روی سیستمهای باتریهای ولتاژ بالا در اتومبیلهای الکتریکی درخواست کرده است. از سال ۲۰۱۸ تیم Srouji در حال توسعه یک تراشه مبتنی بر بازو الکتریکی با تمرکز زیاد بر روی پردازش یادگیری ماشین برای تامین نیروی سیستم اتومبیل خودران است. این شرکت از سال ۲۰۱۷ فناوریهای مستقل و خودران خود را در جادههای عمومی آزمایش کرده است. در سال ۲۰۱۹ وسایل نقلیه آزمایشی این شرکت به طور متوسط حدود ۱۱۸ مایل رانندگی میکردند که در نوع خود یک پیشرفت چمگیر محسوب میشود.
انتهای پیام/