سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجهیز بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی اردبیل به سیستم‌های نوین آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علی حسین احدی عالی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: با توجه به فرهنگ سازی گسترده صورت گرفته در بین کشاورزان شهرستان اردبیل درخصوص مزایای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع و رغبت بالای کشاورزان این منطقه در اجرای شیوه‌های نوین آبیاری تحت فشار، شاهد توسعه و گسترش روز افزون سیستم‌های نوین آبیاری در سطح مزارع این شهرستان هستیم به طوری که در ۲ سال گذشته بیش از ۴ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان اردبیل به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.

او با اشاره به توسعه اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در سطح مزارع این شهرستان، در ادامه بر لزوم جمع آوری نوار‌های پلاستیکی که جهت آبیاری تحت فشار از نوع تیپ (نواری) در مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرند تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: اقدامات آموزشی و ترویجی متعدد توسط کارشناسان این مدیریت به منظور توانمند سازی و ارتقای آگاهی بهره برداران و مشارکت آنان در حوزه مدیریت پسماند کشاورزی، حمل و نقل، پاکسازی و دفع پسماند‌های کشاورزی انجام گرفته است.

احدی عالی گفت: کشاورزان منطقه کاملا به ضرورت جمع آوری نوار‌های آبیاری تیپ با توجه به آلودگی زیست محیطی ناشی از برجای ماندن این ضایعات در سطح زمین زراعی آگاهی یافته اند و پاکسازی این نوار‌های تیپ بعد از سپری شدن دوره رشد و اتمام آبیاری محصول صورت می‌گیرد و این ضایعات با انتقال به مراکز بازیافت به چرخه تولید باز می‌گردند.

او در ادامه به سایر پسماند‌های کشاورزی از جمله مواد و محصولات غیر قابل استفاده آلوده به سموم و کود‌های شیمیایی، ظروف خالی سموم و کود‌های شیمیایی، پسماند پلاستیک و نایلون‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه همگی موارد ذکر شده از مشتقات نفتی می‌باشند به شدت سلامت خاک، آب و گیاه را تهدید کرده و مدیریت و امحای آن‌ها بسیار مهم است و از کشاورزان درخواست کرد از مصرف بی رویه سموم شیمیایی و نیز رهاسازی ظروف سموم و نوار‌های پلاستیکی آبیاری تیپ و سایر ضایعات در مزرعه جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.