سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داروی بیماران بستری کرونا در داروخانه ها توزیع نمی شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه دارو بیماران کرونایی بستری به طور کامل در بیمارستان‌ها فراهم است، گفت : پزشکان برای بیماران سرپایی دارو بیماران بستری را تجویز نکنند، چون در داروخانه‌ها توزیعی از این قبیل دارو‌ها نداریم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، قباد محمدی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اولویت را در تهیه دارو برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها عنوان کرد و گفت : دارو‌های کرونایی را طبق دستوالعمل وزارت بهداشت در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهیم و توزیعی در داروخانه‌های سطح استان نداریم.

او گفت : بیمارانی که اکسیژن خون آن‌ها زیر ۹۰ است باید بستری شوند و به هیچ وجه نباید در منزل قرنطینه شوند و بیمارانی که اکسیژن بالای ۹۰ دارند، نیازی به بستری و استفاده از دارو‌های اختصاصی کرونا ندارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: گا‌ها برای تجویز دارو بر حسب شرایط حال حاضر از سوی وزارت بهداشت و یا حتی به صورت منطقه‌ای تصمیماتی گرفته می‌شود به عنوان مثال داروی «سووداک»، به عنوان داروی موثر بر درمان هپاتیت سی شناخته شده و در دستورالعمل درمانی هیچ کشوری برای درمان کرونا تجویز نشده که ما هم تجویز آن را برای بیماران کرونایی ممنوع کرده‌ایم.

او افزود: از مورخه ۱۵ آبان‌ماه نیز توزیعی از داروی رمدسیویر در معاونت غذا و دارو دانشگاه نداشته‌ایم و آن را مستقیما در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌دهیم.

محمدی ادامه داد: از نظر علمی در تمام دنیا بیماران سرپایی کرونایی نیازی به درمان‌های اختصاصی ندارند و این دسته از بیماران با دارو‌های جدا از دارو‌های بیماران بستری باید تحت درمان قرار گیرند.

او با بیان اینکه در تأمین دارو‌های بستری برای بیماران کرونایی مشکلی نداریم، گفت: دنبال دارو‌های کرونایی در داروخانه نگردید، این دسته از دارو‌ها برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها موجود است و نباید نسخه را به همراهان بیماران برای تهیه بدهند.

محمدی گفت: تجویز دارو‌های کرونایی، چون که بیماری نوپدید است با مقداری بی‌نظمی همراه است که طی جلسه‌ای با امضا رئیس دانشگاه قرار شده به تمام پزشکان دستورالعمل های درمان استاندارد که دارو‌های آن موجود است ارسال شود و معاونت غذا و دارو هم موظف به تهیه دارو‌ها است تا قدری از این سرگردانی و بی‌نظمی در تجویز دارو‌ها کاسته شود.

او در خصوص کمبود برخی از اقلام دارو‌ها جدا از دارو‌های کرونایی در داروخانه‌ها گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ قلم دارو در دسته‌بندی‌های مختلف در داروخانه‌های استان توزیع می‌شود که روزانه لیست کمبود‌ها را از داروخانه‌های جمع‌آوری می‌کنیم که تقریبا حدود یک درصد تا نیم‌درصد کمبود دارو داریم.

محمدی دلایل مختلفی را برای بیان این کمبود‌های دارویی عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال اگر در مقاله‌ای علمی تاثیر داروی برای کرونا بیان شود مصرف داروی مذکور بالا می‌رود و در مقطعی با کمبود‌های مواجه می‌شویم.

او ادامه داد: تمامی دارو‌های بازار آزاد از سوی معاونت غذا و دارو نیست و قاچاق و تقلبی محسوب می‌شود، غیر از داروخانه‌های و بیمارستان‌های داروی مورد اعتمادی وجود ندارد و تایید نمی‌شود، لذا از مردم خواهش می‌کنیم غیر از مراکز تحت نظارت وزارت بهداشت از جایی دیگر دارو تهیه نکنند.

علی‌رضا جانبخش، متخصص بیماری‌های عفونی و تب‌دار بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه از مردم خواست از مصرف خودسرانه دارو همچون کورتون‌ها و استروئید‌ها جدا خودداری کنند و گفت: مصرف خودسرانه دارو‌های تخصصی بیماری کرونا، در تشخیص بیماری و عارضه بیماری پزشک را گمراه می‌کند که خطر و عوارض را از جمله بروز دیابت به همراه دارد.

او ادامه داد: استفاده خودسرانه برخی از دارو‌ها سبب شده برخی که دیابت نهفته دارند، آشکار شود و یا اگر دیابت کنترل شده‌ای داشته از کنترل خارج شود.

جانبخش افزود: اخیرا استفاده خودسرانه از استروئید‌ها سبب بالا رفتن قند و بروز عفونت قارچی خطرناک که درگیری چشم و سینوس‌ها را به همراه دارد، شده که حتی در مواردی تا تخلیه چشم هم پیش رفته است؛ از این قبیل عفونت قارچی خطرناک قبلا سالی شاید یک مورد داشتیم، اما اخیرا هفت مورد از این عارضه گزارش شده است .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.