سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماران کرونایی با علائم گوارشی کدام مواد غذایی را مصرف کنند؟

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت مهاباد گفت: بیماران کرونایی با علائم گوارشی علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، مایعات فراوان مصرف کنند.

عزیز حاجی اسماعیل پور کارشناس تغذیه مرکز بهداشت مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: بیماران در صورت داشتن علائم گوارشی همچون اسهال، استفراغ و دل درد علاوه بر رعایت نکات بهداشتی همچون شستشوی دست‌ها و ضدعفونی سطوح باید مایعات فراوان بنوشند و از نوشیدن مایعات شیرین پرهیز کنند.

این مقام مسئول در مهاباد افزود: این دسته از بیماران باید از یک رژیم غذایی سبک حاوی موز، برنج سفید، بلغور جو دو سر، سیب زمینی پخته، مرغ بدون پوست، کمپوت سیب و نان سفید "کم سبوس" که کربوهیدرات بدنشان را تامین می‌کند، پیروی کنند.

اسماعیل پور اضافه کرد: بیماران دارای علائم گوارشی در صورت بروز هر یک از علائم کم آبی شدید، اسهال خونی یا مدفوع سیاه و یا درد شدید پهلوها، تب، سرفه و احساس کوتاه شدن نفس‌ها باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.


بیشتر بخوانید


او تاکید کرد: بیماران مبتلا به کرونا اکثراً دچار کم اشتهایی شده و کم اشتهایی طولانی می‌تواند منجر به سوء تغذیه در فرد شود.

این مقام مسئول همچنین اذعان کرد: بیماران برای مقابله با این عارضه می‌توانند از میوه‌ها و سبزیجاتی همچون سیب، انار، پرتقال، لیموترش، انبه، کدو حلوایی همچنین چای لیموزنجبیل، ادویه‌ها و گلپر، سمنو جوانه گندم و جوانه نخود، شیربرنج با سیاه دانه و کمی دارچین، شله زرد با خلال بادام و پسته، مغز‌ها و خشکبار و... استفاده کنند.

او افزود: در صورت بروز درد معده بیماران می‌باید از مصرف غذا‌های چرب و فست فودها، مصرف بیش از حد لبنیات، قهوه، نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو، فلفل و سایر ادویه جات، غلات کامل، غذا‌های شور و همچنین پرخوری پرهیز کنند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت مهاباد بیان کرد: استفاده از نعناع و زنجبیل به بهبود درد معده در بیماران مبتلا به کرونا کمک خواهد کرد.

اسماعیل پور یادآور شد: مشاورین تغذیه در سامانه پاسخگویی تلفنی ۴۰۳۰ در سطح گسترده‌ای برای نحوه کنار آمدن با این علائم و عوارض بیماری مشاوره می‌دهند.

انتهای پیام / س خ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.