سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدمات روانشناختی رایگان درخصوص بیماری کرونا

رییس مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: هر موقعیتی که برای ما ناشناخته باشد، ترس را در بدنمان ایجاد می‌کند واین ویروس کرونا علاوه بر آسیب‌های جسمانی، یک ترومای روانی هم ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، سرهنگ مهدیه کارگر، رییس مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: علت  تروما از کرونا ویروس این است که شخص دچار مجموعه‌ای از مشکلات می‌شود که احساس زنده ماندن و در خطر بودنش را می‌فهمد.

او افزود: این احساس ترس در انسان، باعث بقای وی می‌شود، ولی اگر این ترس از حدی بیشتر شود، باعث اضطراب و یا وسواس می‌شود.

کارگر تصریح کرد: احساس ترس شدید باعث فعال شدن سیستم سمپاتیک بدن می‌شود و میزان کورتیزول موجود در خون را که از طریق غدد فوق کلیوی آزاد می‌شود، بالا می‌برد، مجموعه این‌ها بدن را آماده باش نگه می‌دارد (سیستم جنگ و گریز).

رییس مرکز مشاوره پلیس کرمان درادامه اظهار داشت: این وضعیت در کوتاه مدت طبیعی است، اما در بلند مدت باعث می‌شود امکانات و انرژی بدن از بین برود و بدن و ذهن دچار گسست و فروپاشی شود.

او گفت: استرس و ترس مداوم از ابتلای به کرونا ویروس باعث می‌شود تا در بدن هورمون کورتیزول که خودسرکوبگر سیستم ایمنی است فعال شود و بدن بیش از پیش مستعد ابتلا به انواع بیماری شود.

او بااشاره به بزرگ نمایی کرونا ویروس در عده‌ای از افراد گفت:صدمات روان شناختی ناشی از نگرانی و ترس از کرونا ویروس (کووید ۱۹) در ایران بسیار زیاد شده است، در حالی که این بیماری با گذر زمان، پایدار نمی‌ماند.

کارگر بیان کرد:در هنگام مواجهه شدن با یک غم، رنج، صدمه یا عارضه به ویژه در شرایط کنونی با توجه به بیماری کرونا و نگرانی از بیمار شدن، افراد تمایل دارند رخداد‌ها و وقایع را بیش از آن چه هست برآورد کنند، به عبارتی بزرگ نمایی (Magnification) کنند.

او عنوان کرد: در شرایط کنونی با شیوع بیماری ویروس کرونا، افراد جامعه این تصور و برداشت را دارند که هیچ وقت و یا بسیار بعید است که به این زودی‌ها زندگی به شرایط و حالت عادی بازگردد و یا سال‌ها و ماه‌ها طول خواهد کشید تا مصیبت و این ویروس دردسرساز از بین برود و همه چیز به روال عادی و طبیعی باز گردد که این گرایش به تخمین بیش از حد رنج و پایداری پیامد‌های منفی یک مصیبت یا آسیب را خطای شناختی می‌نامند واین خطای شناختی همانند ویروسی است که در ذهن ما تکثیر می‌شود.

کارگر، روانشناس گفت: این نوع خطا‌های ذهنی در دوران بیماری‌های فراگیر، بیشتر دیده می‌شوند و این باور نامعقول که سال‌ها طول خواهد کشید یا خیلی زمان می‌برد که عوارض بیماری کرونا از بین برود را بیشتر می‌کند.

او ادامه داد: این ویروس ذهنی، منجر به تجربه هیجانات منفی مانند ترس، نگرانی، غم، خشم و به تبع آن رفتار‌های ایمنی بخش وسواسی مانند استفاده افراطی از ماسک، مراجعه مکرر به پزشک و بیمارستان‌ها و فاجعه آمیز کردن علایم جسمانی و یا انتساب یک گلو درد ساده به کرونا ویروس را به همراه خواهد داشت.

این روانشناس افزود: همان طور که بدن ما طبق اصول تعادلی (هموستازی) عمل می‌کند، طبیعت هم طبق همین اصول عمل می‌کند و بدون شک انسان‌ها بسیار سازگارتر از آنچه فکر می‌کنند هستند، شرایط موجود، به زودی به حالت عادی و به سمت بهبودی و تعدیل شدن پیش خواهند رفت (آنتروپی یا بی نظمی، در طبیعت حدی دارد)

سرهنگ مهدیه کارگر در پایان گفت:از اینرو اداره مشاوره و مددکاری پلیس استان به منظور کاهش اضطراب، استرس و ارتقا سلامت روان افراد جامعه اقدام به راه اندازی سامانه مشاوره تلفنی کرده تا با ارائه خدمات روانشناختی نسبت به ایجاد آرامش روانی و ارائه راهکار‌های تخصصی در برهه حساس کنونی به موازات مداخلات پیشگیرانه و درمان‌های پزشکی در این همبستگی ملی در کنار هموطنان  باشد.

او تصریح کرد: به همین منظور و برای رسیدن به این اهداف، شهروندان می‌توانند با شماره تماس مرکز مشاوره آرامش پلیس استان کرمان به شماره ۳۲۷۱۸۹۳۷ تماس بگیرند که در همین زمینه یک سری پیام‌های آموزشی نیز در سایت‌ها و بستر فضای مجازی به مخاطبین اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/ ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.