سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیابت ملیتوس چیست؟ واقعیت‌هایی که باید بدانیم!

تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت ملیتوس در سراسر جهان چهار برابر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، راضیه السادات عطاپور کارشناس بهداشت عمومی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز گفت: افرادی که قند خون بالای ۱۲۶ میلی گرم بر دسی لیتر دارند به عنوان بیمار مبتلا به دیابت تشخیص داده می‌شوند و پرخوری، پرنوشی و پرادراری از نشانه‌های اولیه این بیماری است.

او، با اشاره به اینکه دیابت نوع یک در سنین ۱۱ تا ۱۴ سالگی شایع‌تر و شدیدترین نوع دیابت است، بیان کرد: دیابت نوع دوم در سنین بالای ۳۰ سالگی شایع‌تر و شایع‌ترین نوع دیابت نیز محسوب می‌شود.

عطاپور تصریح کرد: گروهی از بیماری‌های متابولیک که باعث افزایش غلظت قند خون می‌شود، دیابت ملیتوس هستند که با نقص در ترشح و عملکرد انسولین مرتبط است و از سال ۱۹۸۰ میلادی شیوع استاندارد شده سنی دیابت ملیتوس، ۱۱۰ درصد در مردان و ۵۸ درصد در زنان افزایش داشته است.

کارشناس بهداشت عمومی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز با بیان اینکه شیوع جهانی این بیماری در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۹ درصد در مردان و ۷ و ۹ دهم درصد در زنان رسیده است، ادامه داد: میزان افزایش هشدار دهنده، همراه با رشد و مسن شدن جمعیت، منجر به نزدیک به چهار برابر شدن تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت در سراسر جهان شده است.

او، اضافه کرد: دیابت یک مشکل جدی بهداشت عمومی در جهان است که به عنوان مهترین چالش بهداشتی قرن ۲۱ نامگذاری شده است.

عطاپور اظهار کرد: تعداد موارد دیابت به طور فزاینده‌ای در دنیا در حال افزایش است، که در بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۸ میلادی افزایش دو برابری در تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت مشاهده شده است.

کارشناس بهداشت عمومی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز تاکید کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد بیشترین بار بیماری در کشور‌هایی با درآمد کم و متوسط است و در کشور‌های با درآمد بالا، ۸۷ تا ۹۱ درصد مبتلایان به دیابت نوع دو، ۷ تا ۱۲ درصد دیابت نوع یک و یک تا سه درصد به دیگر انواع دیابت مبتلا هستند.

او، تاکید کرد: افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند نسبت به جمعیت عمومی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا و میرایی هستند.

عطاپور گفت: دیابت معمولا عوارض زیادی از جمله عوارض کلیوی و چشمی و زخم پای دیابتی را ایجاد می‌کند که این بیماری با تغییر سبک زندگی، ورزش، مصرف میوه و سبزی و کاهش استرس قابل پیشگیری است.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.