سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور؛

۳۷ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آب رسانی در کشور نیاز است

پاکروح گفت: هم اکنون ۱۲۰ طرح آبرسانی در پیوست قانون بودجه کشور داریم که ۳۷ میلیارد تومان برای انجام این طرح اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهین پاکروح معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: تامین آب سالم  یکی از رکن‌های اصلی و زیرساخت‌های مهم وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب کشور است که باید مهیا شود.

او ادامه داد: خوشبختانه با برنامه ریزی‌های انجام شده طی پنج سال آینده امیدواریم بتوانیم آب پایدار و مستمر برای هموطنان فراهم کنیم.


بیشتر بخوانید:افت سطح آب‌های زیرزمینی به دلیل برداشت‌های بی‌رویه/انسداد ۸ حلقه چاه غیرمجاز طی هفته گذشته در تهران


پاکروح افزود: متاسفانه در ۱۵ سال گذشته ما با یک بحران آبی و نامطلوبی دست و پنجه نرم می‌کردیم، به هرحال برای اینکه بتوانیم از این بحران جلوگیری کنیم توانسته ایم زیرساخت‌های لازم از جمله سد سازی، حفر چاه، و ... را در ورودی شهر‌ها ایجاد کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور بیان کرد:  طی سالیان گذشته اُفت شدید منابع آب شرب روستا‌ها که عمدتاً از منابع آبی محلی بوده است، باعث شد تا مطالعات طرح‌های آب‌رسانی روستایی به جهتی سوق پیدا کند که با تجمیع چند روستا و اتصال آن‌ها به منابع آبی پایدار و مطمئن، تأمین آب روستا‌ها در قالب مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی انجام شود.

او تصریح کرد: هم اکنون ۱۲۰ طرح آب رسانی در پیوست قانون بودجه کشور داریم که ۳۷ میلیارد تومان برای انجام این کار اعتبار نیاز است. در این بین  بیش از ۲۱ طرح که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پاکروح گفت: متاسفانه ۶ هزار روستا در کشور با تانکر آبرسانی می‌شوند که این روستا‌ها در اولویت قرار دارند و یکی از برنامه‌های ما تا سال ۱۴۰۰، این است که  ۱۰  میلیون روستا را به ناوگان آبرسانی مجهز کنیم.

او بیان کرد: سیاستگذاری وزارت نیرو در بخش آب روستایی به گونه‌ای است که تا ۱.۳ میلیارد متر مکعب به ظرفیت آبرسانی روستایی افزوده شود و این رقم ۱۹ هزار و ۶۰۰ روستا با جمعت بالغ بر ۱۰ میلیون نفر را در برگیرد.

پاکروح گفت: براساس آخرین شاخص‌ها پارسال ۹۹ و نیم درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار گرفت همچنین هم اکنون کل جمعیت شهری نیز تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار گرفته است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: در ابتدای انقلاب تعداد تصفیه خانه‌های آب کشور ۲۷ فقره بود که این رقم امروز به ۱۴۰ واحد رسیده و ظرفیت تصفیه نیز از ۱.۹ میلیون متر مکعب در روز به ۱۱ میلیون متر رسیده است.

او با اشاره به آخرین آماری که در آخر سال ۹۷ به دست آمده است، اظهار کرد: طبق این آمار جمعیت تحت پوششی آب شهری ۹۹.۶ است در حالی که این میزان در ابتدای انقلاب اسلامی ۷۴.۶ بود. تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری در ابتدای انقلاب ۲۷ واحد بود که این میزان در حال حاضر به ۱۴۰ واحد رسیده است.

پاکروح با تاکید بر این‌که هدف به صفر رساندن تنش آبی در کشور تا سال ۱۴۰۰ است ادامه داد: برای این منظور سالانه باید ۱۰۹ میلیون مترمکعب آب به منابع شهری و روستایی اضافه شود و برای این منظور ۱۲۰ طرح آبرسانی در پیوست قانون بودجه دیده شده است که به ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که در سال گذشته، هفت تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور به بهره‌برداری رسیده است گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون هشت واحد دیگر به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان سال ۲۸ تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

او با بیان این‌که تاکنون برای فاضلاب روستایی منابع اعتباری موثر اختصاص داده نشده، افزود: این موضوع را از بانک توسعه اسلامی پیگیری کردیم و در سال ۹۶ از این محل ۱۹۵ میلیون یورو اعتبار برای ایجاد زیرساخت فاضلاب در ۱۱۱ روستا اختصاص داده شده که میانگین پیشرفت فیزیکی آن ۳۳ درصد است.

پاکروح افزود: از ابتدای سال ۹۵ بودجه مورد نیاز آبرسانی به روستا‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شد و به روستا‌هایی که بالای ۲۰ خانوار داشتند آبرسانی صورت گرفت. طبق آخرین آمار بیش از ۸۱ درصد از جمعیت روستایی کشور تحت پوشش شبکه‌های آبرسانی قرار دارند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به تامین منابع مالی پروژه‌های آبرسانی روستایی از محل صندوق توسعه ملی، ادامه داد: به طور کلی ۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی از سال ۹۵ در اختیار ما قرار گرفت و از محل این اعتبارات ۱.۹ خانوار جمعیت روستایی معادل ۶.۷ میلیون نفر در ۱۰ هزار روستا تحت پوشش قرار گرفتند.

او ادامه داد: برای سال جاری ۱.۲ میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر در ۱۹۵۰ روستا تحت پوشش قرار می‌گیرند و در صورتی که اعتبارات ادامه داشته باشد تا پایان دولت سه میلیون نفر جمعیت روستایی دیگر تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

پاکروح با اشاره به آخرین آمار تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب نیز توضیح داد: ۱۴۰ تصفیه‌خانه در مدار قرار دارد و ۳۲ مدول در دست اجراست، به طور کلی ۵۱ درصد از جمعیت شهری کشور تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار گرفته‌اند و ۳۳۰ شهر از شهر‌های کشور خدمات فاضلاب را دریافت می‌کنند. همچنین ۱۰۳ مدول تصفیه‌خانه فاضلاب در دست اجراست و در حال حاضر ۲۱۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در مدار قرار دارد.

انتهای پیام /

مجهز کردن ۱۰ میلیون روستا را به ناوگان آبرسانی

برچسب ها: اب ، اخبار اقتصادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.