سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی کتاب عاشورایی؛

«این رستخیز عام»؛ کتابی درباره حرّ بن یزید ریاحی

چهارمین روز از ماه محرم به نام حضرت حرّ است و از همین رو به معرفی کتابی درباره این شهید بزرگوار می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حر بن یزید ریاحی  از فرماندهان نظامی کوفه بود که پیش از واقعه عاشورا  مأموریت یافت، با سپاه هزار نفری مانع حرکت امام حسین (ع)  به سوی کوفه و نیز بازگشت او به مدینه شد.

حر در روز عاشورا، توبه کرد و به سپاه امام حسین(ع) پیوست و در دفاع از او جنگید و به شهادت رسید.

او به سبب توبه و پیوستنش به امام، نزد شیعیان  احترامی خاص دارد. شیعیان حر را نماد امید به قبولی توبه و رستگاری بعد از آن می‌دانند. شب چهارم از ماه محرم به نام حضرت حر است؛ از همین رو به معرفی کتابی درباره این شهید بزرگوار می‌پردازیم.

معرفی کتاب این رستخیز عام

کتاب «این رستخیز عام» درباره مجلس تعزیه شهادت حر بن بزید ریاحی است و توسط غلامعلی نادعلی زاده نوشته شده است. این کتاب را انتشارات خیمه قم در سال ۱۳۹۲منتشر کرد.

مجلس شهادت حر بن یزید ریاحی از زیباترین مجالس تعزیه است که گاهی با نام مجلس «چهار سردار» خوانده و شناخته می‌شود.

علت این نامگذاری آن است که در آغاز مجلس، عبیدالله بن زیاد، چهار سردار خود یعنی حُر، ابن‌سعد، شمر و خولی را با سپاهی مجزا به جنگ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اعزام می‌کند. وقتی حُر از کوفه حرکت می‌کند، هاتفی از غیب به وی مژده‌ رستگاری می‌دهد و حر از این بشارت، شگفت‌زده می‌شود. حر راه را بر امام می‌بندد و ایشان را تا کربلا همراهی می‌کند. کاروان امام در کربلا منزل می‌کند و پی در پی بر سپاهیان دشمن افزوده می‌شود. با ورود شمر به کربلا، امیدهای حُر برای صلح با پسر پیامبر، رنگ می‌بازد و او ناگهان خود را در برزخی میان بهشت و دوزخ می‌بیند.

در این لحظات سخت، حر سعادت اُخروی را به جای حیات کوتاه دنیوی برمی‌گزیند و به همراه برادر، پسر و غلام خود به نزد امام می‌رود و توبه می‌کند. امام، توبه‌ او را می‌پذیرد و از او می‌خواهد تا لحظاتی را در خیمه استراحت کند؛ اما حر که از رفتار گذشته‌ خود شرمگین است، اجازه می‌خواهد که در کنار همراهان خود به میدان برود و جان‌بازی کند. تعزیه با نبرد دلیرانه‌ حر و یارانش و شهادت ایشان به پایان می‌رسد. امام در لحظات آخر، بر بالین حر حاضر می‌شود و سر خونین وی را با دستمالی که از حضرت زهرا (س) به یادگار داشته است، می‌بندد و می‌فرماید که مادرت تو را به حق «حر» نام نهاد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.