سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پکن جنگنده‌های جی۱۰ را در منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین مستقر کرد

در ادامه افزایش تنش بین پکن و واشنگتن، رسانه‌های آمریکا از استقرار جنگنده‌های جی ۱۰ در منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‌های آمریکا مدعی شدند چین اخیراً چند فروند جنگنده را در منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین مستقر کرده است.

پایگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داد که به تصاویر ماهواره‌ای دست یافته که نشان می‌دهد ارتش چین اخیراً دست‌کم چهار فروند جنگنده «جی ۱۰» را در «جزیره وودی» در دریای جنوبی چین مستقر کرده است.

به نوشته سی‌ان‌ان این تصاویر ماهواره‌ای چهارشنبه گذشته گرفته شده و این اقدام دولت چین در بحبوحه افزایش تنش بین پکن و واشنگتن در دریای جنوبی چین و در آستانه دیدار روسای جمهور دو کشور در نشست هفته آینده سران «گروه ۲۰» در ژاپن، صورت گرفته است.

تحلیلگران نظامی و امنیتی آمریکا به سی‌ان‌ان گفته‌اند چین با این اقدام قصد دارد این پیام را به آمریکا منتقل کند که منطقه مذکور حریم سرزمینی آنهاست و اگر بخواهند و نیاز باشد قدرت نظامی خود را به سراسر منطقه دریای جنوبی چین افزایش می‌دهند.

به گفته این تحلیلگران  گستره رزمی جنگنده‌های جی ۱۰ چین  نزدیک به ۷۴۰ کیلومتر است و کل منطقه دریای جنوبی چین را پوشش می‌دهد.

چین و تعدادی از کشور‌های منطقه، از جمله ژاپن، ویتنام و فیلیپین بر سر مرز‌های آبی و حوزه تحت کنترل خود در دریا‌های جنوبی و شرقی چین با هم اختلاف دارند. چین معتقد است جزایری مانند اسپراتلی و اسکاربرو جزء قلمرو این کشور محسوب می‌شوند.

علاوه بر این، پکن و واشنگتن از ژوئن سال گذشته میلادی و پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد کالا‌های ساخت چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را هدف تعرفه ۲۵ درصدی برای حل موضوع کسری تجاری واشنگتن با پکن قرار خواهد داد، وارد جنگ تجاری با هم شدند. از آن زمان تاکنون دو طرف اقدام به وضع چندین دور تعرفه علیه همدیگر کرده‌اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.