سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار دامپزشکی فهرج برای پیشگیری از بیماری هاری

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در مورد بیماری هاری هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی تمام پستانداران را درگیر می‌کند و مخزن این بیماری در طبیعت گوشت خواران وحشی است.

وی افزود: بیماری هاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و معمولا از طریق ترشحات آلوده مخصوصا بزاق منتقل می‌شود و مهمترین علامت آن از بین رفتن ترس و از دست رفتن حرکات ارادی حیوانات است.

بماندشتی علائم کلی بیماری در حیوان را تغییر رفتار عنوان کرد و گفت: این بیماری به دو شکل در حیوان دیده می‌شود شکل خشمگین یا دیوانه که در این نوع از بیماری حیوان عصبی شده و به سایر حیوانات حمله می‌کندو شکل فلجی که حیوان فلج و آرام شده و معمولا در یک گوشه پناه می‌گیرد و در هر دو صورت حیوان قادر به بلع آب و غذا نیست.

بماندشتی افزود: این بیماری در انسان و حیوان درمان ندارد و تنها راه کنترل آن اقدامات پیشگیرانه است که مهمترین آن واکسیناسیون است.

وی کنترل جمعیت حیوانات ولگرد بدون صاحب از جمله سگ و گربه را از دیگر راه‌های پیشگیری از هاری عنوان کرد و گفت: متولی این کار در شهرها، شهرداری‌ها و در بخش‌ها و روستا‌ها بخشداری‌ها و دهیاری‌ها هستند.

وی افزود: همچنین در صورت گزش و جراحت در دام‌های اهلی (گاو، گوسفند، بز) این حیوانات تا مدت ۴۸ ساعت قابل کشتار بوده و گوشت آن‌ها بعد از بازرسی در کشتارگاه و رعایت ضوابط بهداشتی و حذف موضع گزش قابل مصرف است، در غیر اینصورت دام باید تا شش ماه قرنطینه و در صورت عدم بروز علائم هاری قابل کشتار است.

بماندشتی به کلیه شهروندان و روستاییان  توصیه کرد: در صورت نگهداری سگ گله یا نگهبان هرچه سریعتر نسبت به مراجعه به شبکه دامپزشکی شهرستان و واکسیناسیون حیوان خود در برابر بیماری هاری و دادن ضد انگل به صورت دوره‌ای اقدام کنند و همچنین با اکیپ‌های دامپزشکی در سطح روستا‌ها همکاری نمایند.

انتهای پیام/ی

سگ های گله واکسینه شوند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.