سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشست سواد رسانه‌ای در قزوین

نشست سواد رسانه‌ای، تولید محتوا و آموزش عمومی با حضور معلمان و اصحاب رسانه در قزوین برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، امید علی مسعودی عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در نشست سواد رسانه‌ای، تولید محتوا و آموزش عمومی در قزوین گفت: توجه به سواد فضای مجازی لازمه جامعه امروز است.

امید علی مسعودی با بیان اینکه ۱۰ تکنولوژی دنیای ما را تغییر می‌دهد، افزود: هوش مصنوعی، رباتیک شدن، پهباد، بلاکچین، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی به عنوان زندگی دوم انسان، پرینتر سه بعدی از جمله این تکنولوژی‌ها ست.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: نسل اول رسانه، تلویزیون و رادیو و نسل دوم حراجی‌ها و وب سایت‌ها بود که بعد از آن ابزار‌های دیگری روی کار آمدند.

وی گفت: رسانه‌های جریان اصلی همان رسانه‌های اثرگذار و شناخته شده است و یک خبرنگار باید بداند که چه خبر‌هایی منتشر می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: ایجاد توانایی به منظور کنترل و برنامه ریزی رسانه‌ای برای جامعه هدف از اهداف سواد رسانه‌ای است.

مسعودی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای یک پیوستار است که مهارت‌های مختلفی را می‌طلبد، بیان کرد: ۵۸ درصد جامعه در تلگرام هستند و امروز ما در زمین بیگانه هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره یادآورشد: خبر به معنی فرآیند ارزش گذاری عناصر رویداد عینی با توجه به نیاز مخاطب و منافع فرستنده است؛ باید یک دروازه خبری بگذاریم و دنبال تحلیل و ارزش گذاری برویم.

وی با اشاره به چگونگی تولید محتوا تصریح کرد: باید مخاطب را شناخت و در تولید محتوا همگرای رسانه‌ای در نظر گرفته شود.

مسعودی افزود: مطالب باید انتقادی باشد انتقاد از جایی که اشکال وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: حرکت روزنامه‌ها امروز به سمت تحقیقی است و در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اصلی باید نوآوری و دقت را در نظر داشت؛ اگر نگاه تحلیلی و نوآوری در روزنامه‌ها نباشد اثرگذار نخواهد بود.

مسعودی یادآورشد: لینک ها، یکی از عناصر تولید محتوا هستند و تیتر، لید و مقدمه مطلب بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: در مطالب باید کلمات کلیدی به کار بگیریم و کلیدواژه‌ها و زمانبندی مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره بیان کرد: تکرار سم مهلک است و باید از آن خودداری کرد و در وب سایت‌ها دکمه‌های اشتراک گذاری عنوان شود.

مدیر شبکه ملی فرهنگ هم در این نشست گفت: در حال حاضر ۴۴۵ هزار اثر در فضای مجازی دارای کد شامد است.

حامد اسماعیلی افزود: شامد الفبای سواد مجازی است و لازم است که معلمان آن را بشناسند و به افراد جامعه آموزش دهند که در آن اهداف مختلفی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به کارکرد سواد فضای مجازی برای مخاطب گفت: مدیریت مصرف رسانه‌ای، استفاده از محتوای مفید و کنار گذاشتن محتوای غیرمفید، اعتماد صرفاً منطقی و منطبق بر واقعیت به محتوای رسانه‌ها و ایجاد فضای امن رسانه‌ای از جمله کارکرد‌های فضای مجازی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست گفت: افزایش سواد رسانه‌ای ضرورتی است که امسال برنامه‌های بسیاری در این زمینه تدارک دیده شده است.

حجت الاسلام حسینی افزود: امروز رسانه‌ها در خانواده‌ها نفوذ کرده اند و با صرف هزینه‌های بالا می‌خواهند جوانان را به سمت و سوی دیگری سوق دهند و خوراک مسموم به آن‌ها عرضه کنند.

وی اضافه کرد: وظیفه داریم این خوارک مسموم را از بین ببریم و از فرهنگ خود برای تولید محتوا بهره گیریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:ارتقا سواد رسانه‌ای لازمه مقابله با اقدامات دشمن در فضای مجازی است.

حجت الاسلام حسینی از نهاد‌های فرهنگی خواست پای کار آیند و خوراک خوبی در فضای مجازی و سواد رسانه‌ای در اختیار عموم مردم قرار دهند و ما هم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از این موضوع حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/ک

نشست سواد رسانه‌ای، تولید محتوا و آموزش عمومی در قزوین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.