سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فصل بهار و چیدن سفره‌هایی سبز مملو از عطر طبیعت

گیاهان خوراکی بهاری برچیده از دل طبیعت هستند که با طعم و بویی خاص در این ایام مهمان سفره‌های مردم است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، فصل بهار که می‌شود طبیعت را هر طرف که بنگریم نظاره گر سرسبزی و طراوت در گوشه گوشه‌ی این مرز و بوم می‌شویم. با بارش باران در فصل بهار طبیعت جان تازه‌ای می‌گیرد و گیاهان دوباره سر از خاک بیرون می‌آورند. در این میان گونه‌ هایی از گیاهان علاوه بر زیبایی که به طبیعت بخشیده اند قابل برداشت بوده و برای مصرف خوراکی بویژه در مناطق کردنشین استفاده می‌شود.

گیاهان خوراکی ضمن تغییر آداب غذایی مردم سرشار از خاصیت است

با رویش تدریجی گیاهان در مناطق کوهستانی، مردم به ویژه روستاییان به دامن طبیعت رفته و برداشت این گیاهان را از دامان طبیعت و کوهپایه‌های منطقه به منظور تامین بخشی از نیاز‌های غذایی خانواده و درآمدی فصلی آغاز می‌کنند. به این صورت که با جمع آوری و فروش آن در شهر منبع درآمد مناسبی در این زمینه خواهدبود.

کاک حسن یکی از روستاییان منطقه است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: هر سال در فصل بهار و پس از آب شدن تدریجی برف‌ها در مناطق کوهستانی راهی دشت‌ها ومناطق کوهستانی می‌شوم و این گیاهان را برای مصرف خانگی می‌چینم.

آناهید کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت:سیر، کنگر، ریواس، اسفناج، گل آقا و پونه از جمله گیاهان خوراکی کوهی هستند که هرکدام خواص غذایی و دارویی مخصوص به خودش را دارد و گنجاندن آن‌ها بر سر سفره علاوه برتنوع غذایی نقش مهمی در سلامتی ایفا می‌کند.

وی افزود: این گیاهان انواع مواد معدنی را برای ما به ارمغان می‌آورد، در سبک غذایی می توانند موثر باشد و از نظر اقتصادی هم بسیار به صرفه هستند.

وی ادامه داد: این روز‌ها چرخه غذایی خانواده‌ها تغییر کرده و گیاهان خوراکی بهاری بیش از ۲۱ نوع غذا را به چرخه تغذیه خانواده‌ها اضافه کرده که می توان به والک پلو، بورانی، آش محلی وخورشت کاردو با طعم سبزیجات بهاری اشاره کرد.

گیاهان خوراکی بهاری و رعایت اصولی مناسب برای تداوم رویش آن‌ها

هرچند سال‌های زیادی است این گیاهان در فصل بهار بازار را پر رونق کرده، اما برداشت آن‌ها مهارت ویژه‌ای را می‌طلبد. حفظ و نگهداری ذخایر گیاهی برعهده مردم بوده به ویژه کسانی که برای برداشت به کوه و دشت می‌روند.

پاتو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: شهرستان مهاباد دارای ۱۹۷ هزار هکتار مرتع است. در طول سال و بخصوص در فصل برداشت بیش از ۲۰ گونه گیاهی خوراکی قابل برداشت است که هرساله بهره برداران در این مدت حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن از این محصولات را به بازار‌های این منطقه وارد می‌کنند.

وی افزود: برداشت گیاهان امری مهم است که هنگام برداشت باید به آن توجه کرد تا خطر نابودی و انقراض ذخایر گیاهی مراتع را نابود نکند.

مریم خانم یکی از روستاییان است که در کوه مشغول چیدن کنگر بود و درباره‌ی نحوه چیدن این گیاه  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  می‌گوید: برای برداشت کنگر آمدم و باید مواظب باشیم باریشه برداشت نکنیم و کنگر‌هایی را که به مرحله گل دهی رسیده را برداشت نکنیم تا برای آینده تخم آن پراکنده شود و دوباره برویند.

ننه زهرا که به اتفاق هم سن و سالانش برای چیدن گیاهان به کوه آمده بود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، می‌گوید: ما اینجا داریم پونه را بادست می چینیم، نحوه برداشت این گیاهان را از مادرانمان یاد گرفتیم کنگر هم با چاقو برداشت می کنیم تا ریشه اش از خاک بیرون نیاد و نسل آینده هم بتوانند از آن استفاده کنند.

بوی گیاهان خوراکی در بازار مهاباد می‌پیچد

همزمان با آمدن بهار و زنده شدن دوباره طبیعت فروش گیاهان خوراکی به بازار شهر رونق خاصی بخشیده است. بارش باران بهاری در چرخه طبیعت نقش مهمی در رویش گیاهان خوراکی داشته و زمینه رشد آن‌ها را فراهم می‌کند.

 

زنان، مردان، وحتی کودکان هرکدام با عشق و علاقه با کیسه‌ای به دست در پی چیدن و جمع کردن گیاهان کوهی خودرو هستند که از طریق چیدن این گیاهان کوهی درآمد کسب کرده و برای خود و دیگران اشتغال موقت ایجاد می‌کنند. بخشی از گیاهان جمع آوری شده هر روز روانه شهر می شود تا گوشه‌ای از بازار مهاباد با سبزی بهار رونق و گرمی بگیرد.

در مهاباد یکی از میادین این شهر به خرید و فروش این گیاهان اختصاص یافته و خریداران و فروشندگان زیادی در این بازار هستند و حین عرضه آن به مردم گیاهان را معرفی نیز می‌کنند که فضای شهر را رونق داده اند.

تنوع اقلیمی و آب و هوا معتدل کوهستانی سبب شده این منطقه از دیرباز رویشگاه انواع گیاهان خورکی و کوهی باشد. اما بهره برداری‌های بی رویه از رویشگاه‌های طبیعی نگرانی‌های نابودی و انقراض این گونه‌های گیاهی را بیشتر کرده است که با بهره برداری درست از این نعمت الهی میتوان نقش مهمی در حفظ ونگهداری آن‌ها برای نسل آینده داشت.

انتهای پیام / ن

گزارش از مینا نادر حیته

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.