سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گندم کاران از برداشت زودهنگام پرهیز کنند

مدیر جهاد کشاورزی کهنوج گفت: زمان برداشت گندم تحت تأثیر عواملی از جمله دمای هوا، بارندگی، رطوبت نسبی و رسیدن دانه قرار دارد و برای جلوگیری از خسارت بایستی برداشت را به موقع انجام داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، علیرضا حیدری مدیر جهاد کشاورزی کهنوج گفت: بهترین زمان برداشت گندم زمانی است که رطوبت دانه ۱۴-۱۳ درصد باشد و این درست زمانی است که در مزرعه خوشه، ساقه و برگ‌ها به طور کامل طلایی رنگ شده و بر اثر فشار دادن به وسیله ناخن، بر روی آن‌ها فرورفتگی ایجاد نشده و با فشردن توسط دندان به راحتی بشکنند.

وی افزود: برداشت گندم قبل از رسیدن کامل، باعث پایین آمدن کمیت و کیفیت محصول شده و دانه‌هایی که رشد کامل نکرده باشد، چروکیده و سبک وزن بوده و مقدار نشاسته آن پایین‌تر از حد معمول خواهد بود.

حیدری بیان کرد:تأخیر در برداشت نیز باعث خشک شدن بیش از حد دانه‌ها شده و در نتیجه درصدی از دانه‌ها در طی برداشت شکسته می‌شوند.

مدیر جهادکشاورزی کهنوج گفت: چنانچه رطوبت محصول بالا باشد، عمل جداسازی دانه‌ها به خوبی انجام نشده و در صورتی که رطوبت دانه‌ها کم باشد، شکستگی دانه‌ها و افت غیر مفید زیاد خواهد شد.

وی افزود: وزن دانه‌ها تا زمان رسیدن دانه افزایش و پس از آن رو به کاهش می‌گذارد.

حیدری تأکید کرد:کشاورزان قبل از برداشت مزرعه گندم با کارشناسان مستقر در مراکز جهاد کشاورزی و مدیریت شهرستان مشورت و سپس نسبت به برداشت اقدام نمایند و منتظر اطلاعیه‌های مدیریت جهاد کشاورزی در خصوص مسائل برداشت، حمل و نقل، ثبت سامانه و نحوه پرداخت‌ها باشند.

انتهای پیام /ی

گندم نیاز به زمان دقیق برای برداشت دارد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.