سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرونده بازسازی مناطق زلزله زده سال ۹۸ بسته می‌شود

استاندار کرمانشاه گفت: بازسازی مناطق زلزله زده روستایی در نیمه اول و مناطق شهری تا پایان سال ۹۸ به اتمام می‌رسد.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره روند بازسازی مناطق زلزله زده گفت: ۱۰۴ هزار خانه در زلزله کرمانشاه آسیب دیده اند که از این تعداد ۶۷ هزار خانه تحت عنوان تعمیراتی نوع ۳ و ۲ بوده اند.

وی افزود: از این ۶۷ هزار خانه بیش از ۶۳ هزار واحد در قالب تعمیرات نوع ۱ و ۲ و ۳ به پایان رسیده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه روند بازسازی در روستا‌ها سرعت بیشتری دارد، اظهار داشت: در شهر‌ها بازسازی و ساخت و ساز با روستا متفاوت است، سازمان نظام مهندسی باید بررسی کند و نظر بدهد شهرداری باید تایید کند، ولی در مجموع روند بازسازی سرعت خوبی دارد و با وجود همه تنگنا‌ها دولت تمام تلاش خود را برای ساخت و ساز انجام داده و در دادن اعتبارات کوتاهی نکرده است.

بازوند گفت: تلاش ما بر این بوده است که خانه‌ها به گونه‌ای مقاوم سازی شود که در زلزله‌های احتمالی از مقاومت بیشتری برخوردار باشد همانگونه که در زلزله آذر دیدیم که مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله زیاد شده بود.

وی افزود: اگرچه بنیاد مسکن پایان سال ۹۷ را زمان اتمام بازسازی اعلام کرده است، ولی کار بازسازی مناطق زلزله زده روستایی تا نیمه اول سال ۹۸ طول خواهد کشید و در مناطق شهری تا پایان سال ۹۸ برای تکمیل ساخت و ساز‌ها زمان لازم است.

استاندار درباره گرانی مصالح گفت: تامین مصالح به عهده بنیاد مسکن است که البته همکاری‌های لازم انجام شده است و عمده مصالح ساختمانی که آهن و تیرآهن بوده به قیمت قبل از گرانی تهیه شده است.

بازوند بیان  کرد: ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۱۰ میلیون به تسهیلات در راستای کمک کردن به مردم برای خرید مصالح اضافه شده است.

بازوند یادآور شد: در سرپل ذهاب پروانه برای ۶ هزار و ۸۰۰ واحد صادر شده بود که تخریب شده اند، اما بعد از زلزله بیش از ۵ هزار واحد نیز پروانه ساخت اضافه صادر شده است.

وی در مورد مستأجران نیز گفت: با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار مستاجر تصمیم گرفته ایم به ازای هر سه نفر ۱۵۰ متر و ۵۰ میلیون وام ساخت و ساز داده شود و گزینه دیگر نیز عنوان شده است برای کسانی که تمایل دارند بتوانند واحد‌های مازاد در شهر‌ها را خریداری کنند.

مدیرکل بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن نیز با حضور در برنامه تیتر امشب درباره روند بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: ۱۶ ماه بعد از زلزله کرمانشاه عملیات بازسازی ۲۷ هزار واحد در مناطق شهری و روستایی به پایان رسیده است.

پایان بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه در سال ۹۸جودی اظهار داشت: تاکنون ۹۷ درصد کار ساخت و ساز مناطق روستایی و ۷۳ درصد احداث در مناطق شهری تمام شده است و این نشان می‌دهد ۶ ماه زودتر از زمان پیش بینی شده عملیات بازسازی تکمیل شده است.

وی درباره تعمیرات واحد‌هایی که نیاز به بازسازی داشته است، گفت: درباره واحد‌های تعمیری واحد‌هایی که آسیب سازه‌ای دیده باشند و نیاز به مرمت داشته باشند مقاوم سازی می‌شوند و برخی واحد‌ها نیز که آسیب زیادی ندیده اند و از نظر تخریب توجیه اقتصادی ندارند مرمت می‌شوند و به حالت قبل از زلزله برمی گردند.


مدیرکل بازسازی و نوسازی بنیاد مسکن درباره وام زنجیره‌ای دولت گفت: دولت وام و اصل آن را تضمین کرده و ضمانت‌ها را به صورت زنجیره‌ای پذیرفته است، سیستم بانکی نیزبا تمام کاستی هابا تمام قوا کار کرده و ۱۰۳ هزار قرار داد وام انجام شده است که جای تقدیر و تشکر دارد.

جودی درباره مستاجرین و کانکس نشینان گفت: ۵ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه موقت و ۱۰ میلیون تومان وام معیشتی و ۲ میلیون وام بلاعوض به مستاجرین پرداخت شده است.

وی افزود: درباره مستاجرین بهترین شیوه خرید واحد‌های مازاد ساخته شده است که با دادن تسهیلات هم خانه خالی کمتری خواهیم داشت هم در منابع مالی صرفه جویی می‌شود.

جودی گفت: ما عملا برای هر واحد ۲۳۰ میلیون تومان کمک و تسهیلات پرداخت کرده ایم که باهمت مردم کرمانشاه بازسازی‌ها از سرعت خوبی برخودار بوده است.

 

انتهای  پیام/ز

 

برای هر واحد ۲۳۰ میلیون تومان کمک و تسهیلات پرداخت شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.