سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عقب‌نشینی کشور‌های اروپایی از وارد کردن عربستان به فهرست سیاه پولشویی

به نوشته رویترز، اعضای اتحادیه اروپا پس از دریافت نامه‌هایی از ملک سلمان برای خارج کردن نام عربستان از فهرست سیاه پولشویی تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دو منبع آگاه اعلام کردند لیست سیاه پولشویی اتحادیه اروپا که شامل عربستان، پورتوریکو و 3 منطقه دیگر در قلمرو آمریکا می شود، احتمالاً از سوی کشورهای عضو این اتحادیه رد می شود.

تلاش ها برای رد این لیست از روز پنجشنبه و پس از اینکه «ملک سلمان» پادشاه عربستان، با ارسال نامه هایی به سران اتحادیه اروپا خواستار تجدیدنظر در وارد کردن نام ریاض به فهرست مذکور شد، آغاز شد.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت بیش از ۲۰ کشور از جمله انگلیس، فرانسه و دیگر اعضای بزرگ اتحادیه تاکنون مخالفت خود با این فهرست را اعلام کرده اند. یکی دیگر از مقامات اتحادیه نیز در این خصوص گفت اکثریت کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با این فهرست مخالف هستند.

برای رد شدن این فهرست، رای ۲۱ کشور عضو اتحادیه اروپا الزامی است.

قرار است گروهی از کارشناسان قبل از اینکه تصمیم درباره فهرست مذکور نهایی شود، روز جمعه در بروکسل طی نشستی موضع هر کدام از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا را شفاف سازی کنند؛ این در حالی است که ملک سلمان در نامه‌ای به اعضای اتحادیه اروپا نوشت: «ورود نام عربستان به این فهرست از طرفی به شهرت این کشور صدمه می‌زند و از طرفی در تجارت عربستان و اتحادیه اروپا مشکل ایجاد می‌کند».

دیپلمات دیگری هم در این باره گفت: واشنگتن هم کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را برای رد این فهرست تحت فشار قرار داده است.

شایان ذکر است، عربستان سعودی که یکی از بزرگترین صادرکننده‌های نفت جهان است، وارد کننده اصلی سلاح و کالا از اتحادیه اروپاست.

زمانی که کمیسیون اروپا فهرست پولشویی را تایید کرد، وزارت خزانه داری آمریکا گفت فرآیند تهیه این فهرست دارای مشکل است و با ورود چهار قلمرو این کشور از جمله پورتوریکو، ساموآ، جزایر ویرجین و گوآم به آن مخالفت کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.