در حاشیه چهلمین نشست شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد، از وضعیت حقوق بشر در عربستان و مصر انتقاد شد.

انتقاد از وضعیت حقوق بشر در عربستان و مصر در حاشیه نشست شورای حقوق بشربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره از برگزاری نشستی پیرامون وضعیت حقوق بشر در خاورمیانه به خصوص در عربستان و یمن، در حاشیه چهلمین نشست شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد خبر داد.

لیماء فضیله، فعال حقوقی، در این نشست گفت: رفتار با «لجین الهذول»، زندانی زن سعودی نمونه‌ای از نقض حقوق بشر در عربستان سعودی است. لجین الهذول به اتهام ارتباطات و تبادل اطلاعات با بیگانگان در عربستان سعودی بازداشت شد. سمر بدوی از دیگر بازداشتی‌ها در عربستان سعودی است که به دلیل فعالیت حقوقی بازداشت شده است.

لیماء خاطر نشان کرد: عزیزه الیوسف، دیگر فعال سعودی است که در سال ۲۰۱۳ در حالی که در حال رانندگی بود، در ریاض بازداشت شد. عزیزه الیوسف فعال سعودی بار دیگر در سال ۲۰۱۵ و به جرم دفاع از حقوق زنان بازداشت شد.

لیماء فضیله افزود: محمد البجادی به اتهام تشویق به راهپیمایی و تظاهرات در سال ۲۰۰۷ بازداشت شد. محمد البجادی بار دیگر در سال ۲۰۱۱ به اتهام شرکت در اعتراضات ریاض بازداشت شد. از دیگر اتهامات البجادی حمایت از برپایی تظاهرات در بحرین بود.

لیماء فضیله همچنین گفت: عبد الله الحامد از دیگر بازداشتی‌های سعودی است که چندین بار از مارس ۲۰۰۴ بازداشت شد. عبد الله الحامد بار دیگر در سال ۲۰۱۳ بازداشت و این بار به ۱۱ سال زندان و ۵ سال ممنوع الخروجی متهم شد. ایمان النفجان هم از بازداشتی‌ها در عربستان سعودی است که چندین بار بازداشت شده است. او آخرین بار سال ۲۰۱۸ به اتهام عدم رعایت موازین دینی و ملی بازداشت شد.

غاده الریان، از فعالان حقوق بشر، نیز در این نشست گفت: در طول دو سال اخیر اقداماتی علیه آزادی بیان و قضایی کردن مخالفان در مصر انجام شده است. این اقدامات کورکورانه از سوی دولت مصر ضد کسانی صورت گرفت که موارد نقض حقوق بشر در مصر را بیان می‌کردند. بسیاری از مسائل مربوط به مخالفان در مصر در دادگاه‌های نظامی بررسی می‌شود. تروریسم بهانه‌ای است برای محدود کردن آزادی‌ها و فتح بابی برای نقض حقوق بشر در مصر است. میزان فعالیت فعالان حقوقی به دلیل سیاست‌های سرکوب گرانه‌ای که دولت مصر ضد فعالان حقوق بشر به کار گرفته بسیار کاهش یافته است. قوانین دولت عبدالفتاح السیسی مانع فعالیت نمایندگان سازمان‌های مدنی در این کشور می‌شود. مقامات مصری به فعالان حقوق بشری که در خارج از این کشور فعالیت دارند فشار می‌آورند تا آن‌ها مجبور شوند به مصر بازگردند. ما از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در خواست داریم که در حوزه حقوق بشری به مصر فشار بیاورند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سازمان ملل ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار