سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران:

امضا فروشی در ساخت‌وساز را قبول ندارم/ افزایش تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی در اسفند‌ ماه

طاهری گفت: امضا فروشی در سازمان نظام مهندسی توسط مهندسان ناظر را قبول ندارم.

 به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد طاهری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مبلغ تخلفات مالی انجام شده در هیئت مدیره دوره‌های قبل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به حساب این سازمان بازگشته است، گفت: در هیئت مدیره دوره‌های قبل ۱۵ میلیارد تومان تخلف مالی انجام شده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های قضایی متخلفان شناسایی و بخش عمده‌ای از این مبلغ به حساب این سازمان بازگشته است.

طاهری در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره امضا فروشی در سازمان نظام مهندسی گفت: بنده امضا فروشی را قبول ندارم و سیاست‌گذاری‌های انجام شده در هیئت مدیره جدید شفاف‌سازی در تمام بخش‌های نظام مهندسی است.

وی افزود: خدمات مهندسی از جمله ارائه صلاحیت مهندسان، پروانه ساختمانی و افزایش اشتغال به صورت کامل و دقیق انجام می‌شود و سعی می‌کنیم خلائی که در گذشته در بخش‌های نظام مهندسی ایجاد شده بود را برطرف کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش گودبرداری‌های خطرناک گفت: سازمان نظام مهندسی طی مکاتباتی با شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی، گودهای خطرناک را شناسایی کرده و در یکسال گذشته میزان گودبرداری‌های خطرناک کاهش یافته است.

وی افزود: در دهه اخیر بازرسی‌های سازمان نظام مهندسی از جمله معماری‌، سازه، برق، مکانیک به صورت کامل از طریق برون‌سپاره انجام می‌شود و هیچ مشکلی در این بخش نداریم.

طاهری درباره افزایش کیفیت ساخت و ساز در واحدهای مسکونی استان تهران گفت: تمام تلاش خود را درباره استفاده از سازندگان با صلاحیت به کار گرفته‌ایم و مهندسان ناظر سعی می‌کنند تمام مقررات ملی ساختمان را در واحدهای مسکونی رعایت کنند.


بیشتر بخوانید: مصالح ساختمانی کوپنی نمی‌شود/ ایجاد بازار تهاتری برای خرید انبوه مصالح ساختمانی 


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه برای افزایش کیفیت ساخت و ساز باید عوامل متعددی از جمله مصالح ساختمانی با کیفیت و نقشه‌های درست رعایت شود، گفت: کنترل نقشه باید توسط مهندسان متخصص انجام شود تا مصالح ساختمانی به کار گرفته شده در این بخش از بین نرود.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده در هیئت مدیره جدید سعی کرده‌ایم که عدالت اجتماعی را در تمام بخش‌های نظام مهندسی رعایت کنیم، گفت: هم‌اکنون حق‌الزحمه مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی کمتر از یک هفته پرداخت می‌شود و همین امر باعث کاهش اعتراض بخش مهندسی شده است.

طاهری با بیان اینکه در سال ۹۶ در بخش ارجاع کار و نظارت ۹ هزار و ۴۰۰ کار در قالب ۱۱ میلیون متر مربع توسط سازمان نظام مهندسی انجام شده است، تصریح کرد: در سال ۹۷ این روند رو به رشد بوده به طوری که هم‌اکنون ۱۱ هزار کار در قالب ۱۳ میلیون متر مربع انجام شده است.

وی به کنترل نقشه در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶، ۹۰۰ کنترل نقشه انجام شده و در سال ۹۷ تعداد پرونده‌های کنترل نقشه به یک هزار پرونده افزایش یافته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: نقشه‌های فاز‌های ۲ معماری، سازه، تأسیسات برق و مکانیک در دو سال گذشته انجام شده است.

طاهری با بیان اینکه میزان کنترل نقشه توسط سازمان نظام مهندسی بالای ۲ هزار متر مربع بوده است، گفت: هنوز این میزان با آرمان‌های قانون‌گذاری شده و بهبود کیفیت خدمات فاصله بسیار زیادی دارد و باید با بهبود توضیح نقشه‌های ساختمانی و افزایش ساخت و ساز شهری بتوانیم این بخش را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه در گذشته برداشت غلطی از رأی دیوان عدالت اداری در بخش ساخت و ساز انجام شده بود، گفت: برخی از سازندگان فاقد صلاحیت از این رأی دیوان عدالت اداری سوءاستفاده کردند و همین امر باعث شده بود که ما در سال‌های گذشته با افزایش سازندگان فاقد صلاحیت روبه‌‎رو باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه امسال با ورود سازمان بازرسی رأی دیوان عدالت اداری را اصلاح کردیم، گفت: مالکان حق دارند اگر سازنده‌ای فاقد صلاحیت باشد، آن را تغییر دهند.

طاهری گفت: هم‌اکنون سازمان نظام مهندسی برای مالکان یک سازنده با صلاحیت و متخصص معرفی می‌کند و دیگر پیمانکاران فاقد صلاحیت نمی‌توانند از رأی دیوان عدالت سوءبرداشت کنند.

وی با بیان اینکه تا پایان سال احتمال افزایش تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی وجود دارد، گفت: آمارها نشان می‌دهد که تا به امروز ۱۳ میلیون متر مربع ارجاع کار انجام شده که این آمارها نسبت به سال گذشته بسیار چشمگیر بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: تعامل وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران بسیار خوب بوده و همین امر زمینه‌ساز افزایش کیفیت ساخت و ساز می‌شود.

طاهری اظهار کرد: باید منابع انسانی، منابع مالی در بخش کنترل نقشه و طراحی آن رعایت شود تا پروژه‌های مهندسی با بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

وی درباره سخنان اخیر مقام معظم رهبری در بخش جوان‌گرایی گفت: بنده به عنوان جوان‌ترین رئیس سازمان نظام مهندسی در دوره‌های گذشته ریاست سازمان نظام مهندسی هستم و سعی خواهیم کرد از تیم جوانی برای سازمان نظام مهندسی استفاده کنم.

انتهای پیام/

تخلف مالی ۱۵ میلیاردی در سازمان نظام مهندسی تهران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
پروانه شرکت های صوری که با امضافروشی مهندسان ایجاد شدند باید ابطال شود .
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
امضافروشان چندشغله باعث بیکار شدن سایر مهندسان شدند
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۳ تير ۱۳۹۸
با سلام ، متاسفانه برخی افراد با اجاره کردن پروانه مهندسان و قراردادن این پروانه ها در جایگاه مدیرعامل شرکت ، توانستند چندین آزمایشگاه خاک و بتن تاسیس کنند که
در اصطلاح این شرکت ها ، صوری هستن و مدیرعامل هیچ حضور فیزیکی در آزمایشگاه ندارد لذا از سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی خواهشمندیم از طریق بازرسی های سرزده و مرتب از آزمایشگاه ها ، حضور تمام وقت مدیران عامل این شرکت ها را تایید کنند و ضمنا شرکت های خدمات آزمایشگاهی را مجبور کنند برای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره امتیاز اور خود لیست بیمه تامین اجتماعی رد کنند تا کارمندان دولت نتوانند وارد ترکیب هیات مدیره شرکت های حقوقی و ازمایشگاهی شوند
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
وقتی حق بیمه تامین اجتماعی مهندسان ناظر و مجری توسط شرکت های مجری حقوقی و آزمایشگاه های خاک پرداخت شود ، این شرکت ها مجبور میشوند به جای خریدن مدرک مهندسان ، این مهندسان را در امور شرکت سهمیم کنند و حقوق و بیمه بازنشستگی آنها را بپردازند .
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
موضوع امضافروشی و صوری گری ساخت وساز در حیطه قانون نظام مھندسی ساختمان کشور چگونه انجام میشود؟

از عنوان موضوع میتوان به اصل آن پی برد. به طور خلاصه صوری گری را میتوان به دریافت حق الزحمه در برابر ارائه خدمات غیر واقعی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی صلاحیت دار موضوع قانون نظام مھندسی و کنترل ساختمان اطلاق کرد. ھمانگونه که میدانید، تمامی ساخت و سازھای کشور در حوزه بخش خصوصی تحت ضوابط و مقررات قانون نظام مھندسی و کنترل ساختمان محقق
میشوند. برای مثال میتوان به نحوه فعالیت شرکت ھا و دفاتر مھندسی طراحی یا اجرای ساختمان اشاره کرد. صلاحیت و ظرفیت مجاز این شرکت ھا بر مبنای تجمیع ظرفیت اعضای حقیقی صلاحیت داری است که به عضویت آن شرکت درآمده اند، اعطا میشود. این
موضوع استاندارد فعالیت تمامی شرکت ھای فوق است. فعالیت مھندسان به صورت اشخاص حقیقی در بیشتر شھرھای بزرگ کشور که بیشترین حجم ساخت و ساز در آنھا متمرکز است یا غیر ممکن یا بسیار محدود است، مگر اینکه عضو یکی از شرکت ھا یا دفاتر مھندسی مورد اشاره باشند. در نتیجه پدیده صوری گری، پدیده نھادینه شده ای بر مبنای توزیع مسئولیت مبتنی بر ظرفیت متراژی است
که از مھمترین ضعف ھای قانون و آیین نامه ھای مربوطه آن است. براین مبنا، بیشترین حجم صوریگری در شھرھای بزرگ صورت میپذیرد. در مقابل میتوان گفت: کمترین میزان صوری گری و بیشترین تاثیرگذاری فنی مھندسان در غالب اشخاص حقیقی در شھرھای کوچک بوده است. شھرھایی که نخست شرکت ھا و دفاتر فنی مورد اشاره در فعالیتی ندارند، پس از آن، سوداگری زمین و ساختمان به شدت شھرھای بزرگ نیست. در آخر نیز بیشترین پروژه ھای ساختمانی تا چھار طبقه (گروه ھای الف. و ب) تعریف میشوند و تناسب منطقی ای بین تعداد مھندسان فعال با میزان پروژه ھا وجود دارد.
ریشه تمامی صوریگری ھا در گرفتن حق انتخاب آزاد مھندسان توسط سرمایه گذاران بوده است. به گونهای که او را وادار کرده ایم که علاوه بر مھندسان خود که به صورت واقعی ارائه خدمات میکنند، عده دیگری را با تحمیل ھزینه ای اجباری و به صورت صوری به عنوان
مھندسان طراح، ناظر و گاه مجری به استخدام درآورند که ھیچ نقشی در فرآیند تولید پروژه ندارند؛ در این میان سازمان ھای نظام مھندسی نیزاز این فرآیند به نام کنترل و به دلیل انتفاع مالی خود استقبال میکنند.
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
شهرک‌غرب، خیابان مهستان، ساختمان نظام‌مهندسی استان تهران؛ سازمانی که قرار است امور مهندسان شاغل در عرصه ساخت‌و‌ساز را سامان دهد. همان حوالی برچسب‌های مجری ذی‌صلاح، طراحی پایه یک و دو، استحکام بنا، تأیید نما، سرپرست کارگاه، طراحی و نقشه، فاز دو معماری، آزمایش خاک، تأییدیه آتش‌نشانی و... (خرید پروانه معماری، عمران، مکانیک، برق و...) به سطل‌های زباله و کف خیابان و پیاده‌روها چسبیده‌ است. تلاش شهرداری برای جمع‌کردن آنها موفقیت‌آمیز نیست. جمع می‌شوند و فردا روز از نو و روزی از نو. کاری که بازارش داغ است این حرف‌ها سرش نمی‌شود.
‌ ماجرا  چیست؟
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
امضافروشی را قبول ندارید چون خودتان حامی امضافروشان هستین
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
امضافروشی ، پروانه فروشی ، مدرک فروشی مهندسان به شرکت های مجری حقوقی و نظارت حقوقی و آزمایشگاه خاک