سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قیام تبریز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی/ وقتی تبریز از ظهر تا غروب آفتاب در کنترل انقلابیون بود!

روایت‌هایی ناب از آنچه در قیام ۲۹ بهمن تبریز رخ داد و مراسمی ساده برای چهلم کشته شدگان مردم قم، به قیامی تاریخی تبدیل می‌شود که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،تاریخ همواره عیار مردم آذربایجان را مشخص کرده است. مذهب شیعه به استناد شواهد از خطه آذربایجان به سایر نقاط کشور صادر شده است. مشروطه را ابتدا مردم آذربایجان به راه انداختند و سپس به تهران رسید و همین مردم آذربایجان بودند که نقشی کلیدی و نقطۀ عطفی در مسیر به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایفا کردند.

هنوز بُهت و تعجب از کشتار فیضیه و مردم قم از سراسر کشور رخت بر نبسته بود که مردم آذربایجان و تبریز در اقدامی ابتکاری، با برگزاری مراسم چهلم برای کشته‌شدگان قیام قم، خون تازه‌ای در رگ‌های انقلاب اسلامی تزریق کرد.

توهین مامور شهربانی دلیل خشم مردم

یکی از شاهدان عینی حاضر در قیام مردم تبریز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،با بیان اینکه تا زمان بی ادبی سرگرد حق شناس به ساحت خانه خدا مردم تبریز آرام بودند، اظهار داشت: حق شناس با بی ادبی و بی احترامی تمام درب مسجد قزلّی درب طویله و حاضرین را به حیوانان چهارپا تشبیه کرد که این حرکات خشم مردم را تبریز را ایجاد کرد و باعث خروش مردم تبریز شد.

وی ادامه داد: پس از توهین‌های مکرر سرگرد شهربانی، درگیری شدیدی بین مردم و سربازان به وجود آمد، حق شناس که وضعیت را خطرناک می‌دید پا به فرار گذاشت و عده‌ای از مردم با چوب و سنگ و چماق به دنبال او راه افتادند.

قیام مردم تبریز بدون همانگی و برنامه ریزی بود

حاج حسین صداقت، یکی از بازاریان قدیمی تبریز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت:که مغازه‌اش با مسجد قزلّی فاصله چندانی نداشت.

وی با بیان اینکه مردم تبریز در ابتدا قصد ایجاد هیچگونه درگیری و خشنوتی در شهر را نداشتند، تاکید کرد: طبق اطلاعیه‌های پخش شده در بازار، قرار بود مردم فقط در مراسم حاضر شوند و در داخل مسجد علیه اقدامات رژیم شعار دهند، اما حرکت ماموران شهربانی و ممانعت از برگزاری مراسم قضییه را متفاوت کرد.

وی افزود: شعار‌های خودجوشی در این واقعه از مردم سرداده شد که بعد‌ها به شعار‌های اصلی مردم انقلابی ایران تبدیل شد.

با توجه به موقعیت مسجد قزلّی که در مرکز شهر و بازار تبریز واقع شده است، اعتراض مردم در آن زمان به سرعت به تمام نقاط شهر گسترش یافت. شاهدان عینی نقل کرده‌اند که تا ساعت ۱۸، تبریز در دست انقلابیون بود و پس از برقراری حکومت نظامی و سرکوب شدید معترضین توسط ارتش و حکومت این قیام به پایان رسید.

تبریز تا غروب آفتاب در کنترل انقلابیون بود

جواد مارالانی، از انقلابیون تبریزدر گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،با اشاره به حضور چند هزار نفری ارتش در خیابان‌های تبریز، اظهار کرد: تا زمانی که آفتاب غروب نکرده بود، شهر تقریبا در دست انقلابیون بود، اما به یکبار دیدیم چندین تانک و نفر بر وارد خیابان‌ها شد و لوله توپ‌ها به سمت مردم نشانه رفت.

وی افزود: با توجه به اینکه مردم خسته شده بودند و از طرفی تعداد زیادی مجروح و بازداشتی بود، آرام آرام از شدت اعتراض‌ها کم شد البته ناگفته ماند که سرکوب شدید ماموران و سربازان ارتش در تمام شدن ماجرا بی تاثیر نبود.

وی ادامه داد: مردم تبریز با گسترش اعتراضات به خیابان‌های شهر، بسیاری از نقاط حساس را به کنترل خود درآوردند، برخی از جوانان مومن تبریزی نیز که مدت‌ها به فروش مشروبات الکی در تبریز اعتراض داشتند با هجوم به مغازه‌های مشروب فروشی، این مغازه‌ها را به آتش کشیدند.

قیام ۲۹ بهمن موجب تخریب اموال مردم شد

حاج احد، یکی از جوانان انقلابی آن زمان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،بابیان اینکه ،عده‌ای بعد‌ها معترض شدند که قیام ۲۹ بهمن موجب تخریب اموال مردم شد، این را باید اینجا به صراحت اعلام کرد که اصلا چنین چیزی وجود نداشت،افزود:تاریخ همواره عیار مردم آذربایجان را مشخص کرده است. مذهب شیعه به استناد شواهد از خطه آذربایجان به سایر نقاط کشور صادر شده است. مشروطه را ابتدا مردم آذربایجان به راه انداختند و سپس به تهران رسید و همین مردم آذربایجان بودند که نقشی کلیدی و نقطۀ عطفی در مسیر به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایفا کردند.

و ی به دعوت علمای شهر از ساعت ۱۲ برای شرکت در مراسم چهلم مردم قم در مسجد قزلّی که در مرکز تبریز و بازار این شهر قرار داشت جمع می‌شوند،گفت:ماموران شهربانی به فرماندهی مقصود حق شناس مانع از باز شدن درب‌های مسجد می‌شوند و خشم مردم از این اقدام بر انگیخته می‌شود.

توهین مامور شهربانی دلیل خشم مردم

یکی از شاهدان عینی حاضر در قیام مردم تبریز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، با بیان اینکه تا زمان بی ادبی سرگرد حق شناس به ساحت خانه خدا مردم تبریز آرام بودند، اظهارکرد: حق شناس با بی ادبی و بی احترامی تمام درب مسجد قزلّی درب طویله و حاضرین را به حیوانان چهارپا تشبیه کرد که این حرکات خشم مردم را تبریز را ایجاد کرد و باعث خروش مردم تبریز شد.

وی ادامه داد: پس از توهین‌های مکرر سرگرد شهربانی، درگیری شدیدی بین مردم و سربازان به وجود آمد، حق شناس که وضعیت را خطرناک می‌دید پا به فرار گذاشت و عده‌ای از مردم با چوب و سنگ و چماق به دنبال او راه افتادند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه مردم خسته شده بودند و از طرفی تعداد زیادی مجروح و بازداشتی بود، آرام آرام از شدت اعتراض‌ها کم شد البته ناگفته ماند که سرکوب شدید ماموران و سربازان ارتش در تمام شدن ماجرا بی تاثیر نبود.

آمار رسمی منتشر شده آن زمان از به شهادت رسیدن بیش از ۱۳ نفر، جراحت بیش از ۱۲۰ نفر و دستگیری حدود ۶۰۰ نفر در تبریز حکایت می‌کند، مراسمی که در ابتدا تنها به خونخواهی و اعتراض به کشتار ظالمانه مردم قم برگزار شده بود، خود به قیامی تبدیل شد که که سرمنشاء انقلاب اسلامی قرار گرفت.

همانطور که گفته شد، مردم تبریز با گسترش اعتراضات به خیابان‌های شهر، بسیاری از نقاط حساس را به کنترل خود درآوردند، برخی از جوانان مومن تبریزی نیز که مدت‌ها به فروش مشروبات الکی در تبریز اعتراض داشتند با هجوم به مغازه‌های مشروب فروشی، این مغازه‌ها را به آتش کشیدند.

انتهای پیام/ا

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.