شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که این هواپیما با چه تکنولوژی کار میکند و اصلاً چگونه چنین چیزی امکان دارد. در جواب سوال اول باید بگوییم که این هواپیما با استفاده از نیروی محرک الکتروآیرودینامیک کار میکند و برای سوال دوم میتوانیم به جابهجایی یونی اشاره کنیم. روش کار این هواپیما بدین گونه است که از دو الکترود برای جابهجاکردن یونها و ایجاد باد یونی استفاده میشود.
باد یونی پدیده جدیدی نیست، زیرا از سال 1960 شناخته شده است. چند سال پیش اپل برای خنک کردن مکبوکهایش از این پدیده استفاده میکرد. مسئلهای که در این هواپیما جدید و نوین است، چیز دیگری است. در این هواپیما برای نخستین بار از نیروی محرک الکتروآیرودینامیک برای به پرواز درآمد استفاده میشود.
باید در نظر گرفت که پروتوتایپ این هواپیما، بدون سرنشین است و وزن بسیار پایینی دارد و وزن این وسیله 2.45 کیلوگرم است. اگر این هواپیما در نسخه واقعی ساخته شود، از نظر امنیت، سروصدا، نگهداری و سازگاری با محیط زیست برتری بسیاری نسبت به نمونههای فعلی خواهد داشت. اما مشکلات زیادی سر راه سازندگان آن قرار دارد که آنها را از انجام این کار عقب میاندازد. برای نمونه میتوان به باتری 40 هزار ولتی مورد نیاز سیستم محرک این هواپیما اشاره کرد که بسیار بزرگ است.
محققان و دانشمندان بر این باورند که میتوان به جای استفاده از این تکنولوژی در ساخت هواپیماهای مسافربری در پهبادهای کوچکتر آن را به کار برد. البته یکی از محققان از امکان استفاده از این سیستم در کنار موتورهای فعلی هواپیماها میگوید که این کار باعث افزایش میزان کارایی هواپیما و کاهش مصرف سوخت میشود.
بیشتر بخوانید:طراحی بینظیر سری جدید بیامو +تصاویر
انتهای پیام/