سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخست وزیر جمهوری چک: جهان به دوران جنگ سرد باز می‎گردد

نخست وزیر جمهوری چک در سخنانی گفت با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سلاح‌های میان برد با روسیه، دوباره به دوران جنگ سرد باز می‌گردیم.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آندری بابیس، نخست وزیر جمهوری چک در نشست خبری مشترک در پراگ با جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا با ارزیابی خروج آمریکا از پیمان هسته‌ای منعقد شده در زمان جنگ سرد با روسیه به عنوان " خبر بد" از این بابت اظهار غافلگیری کرد.

او گفت: " این برای ما یک خبر جدید است و اگر درست باشد خبر بدی است. "

جمهوری چک کشور کمونیست سابق است که با پیوستن به ناتو در مارس ۱۹۹۹ به متحد آمریکا تبدیل شده است.

بابیس افزود: " روابط (میان آمریکا و روسیه) آرمانی نیست و ما به زمان جنگ سرد باز می‌گردیم. "

او به این ترتیب به بیانی دیگر همان دلمشغولی ابراز شده از سوی دبیر کل ناتو، ینس استولتنبرگ را به زبان آورد. استولتنبرگ پیش از این گفته بود که خروج آمریکا از پیمان هسته‌ای بازگشت به رقابت تسلیحاتی سابق است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد کشورش بعد از خروج آمریکا از پیمان سلاح‌های هسته‌ای میان برد با روسیه به تقویت زرادخانه هسته‌ای اش اقدام خواهد کرد. روسیه نیز به نوبه خود اعلام کرد این تصمیم ممکن است امنیت جهان را به خطر بیندازد.

دونالد ترامپ با اعلام تصمیمش مبنی بر خروج آمریکا از پیمان هسته‌ای با روسیه جهانی را نگران کرد. این پیمان سه دهه قبل بین رئیس جمهور وقت آمریکا رونالد ریگان و رهبر شوروی میخائیل گورباچف منعقد شده بود. ترامپ در توجیه تصمیم اش گفته بود که روسیه " روح توافق و حتی خود آن را رعایت نکرده است". او با اشاره به زرادخانه هسته‌ای آمریکا افزوده بود که " تا زمانی که دیگران سرعقل نیایند ما آن را توسعه می‌دهیم".

پیمان هسته‌ای سال ۱۹۸۷ با منع کردن استفاده از سری موشک‌های با برد‌های ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر به بحران ناشی از استقرار موشک‌های اس اس بیست شوروی با کلاهک هسته‌ای که به سوی پایتخت‌های غربی نشانه رفته بودند، پایان داد.

اتحادیه اروپا از آمریکا و روسیه دعوت کرد به گفتگو برای حفظ پیمان هسته‌ای ادامه دهند. چین نیز از واشنگتن دعوت کرد در تصمیم اش تجدیدنظر کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.