وی ادامه داد: با وجود اتفاقات خوب در بخش ریل، کیفیت سفر با قطار هم در چند سال اخیر متحول شده است که این ناشی از همراهی راهآهن و مدیران عامل شرکتهای ریلی است.
عضو هیئت مدیره انجمن حملونقل ریلی با اشاره به اینکه نگاهها در حوزه حمل و نقل مسافری ریلی همچنان دولتی مانده است، گفت: روشهای نوین بازاریابی هنوز در صنعت مسافری ریلی جا نیفتاده است.
شیخطاهری اضافه کرد: بخش خصوصی و دولتی ناکارآمدیها را به دوش یکدیگر میاندازند و این منطقی نیست، در حالی که هر یک برای رشد صنعت وظایفی دارند.
وی درباره افزایش سرعت قطارها گفت: در مورد سرعت، تابع قوانین راهآهن هستیم و عوامل زیادی در سرعت تاثیرگذار هستند.
عضو هیئت مدیره انجمن حملونقل ریلی درباره ظرفیت قطارهای در سیر و تعداد صندلی اشغال شده گفت: با وجود تلاشهای مجموعه راهآهن و شرکا نزدیک به یک سوم ظرفیت فعلی قطارهای در سیر تکمیل نمیشود و تا زمانی که این 30 درصد تکمیل نشود، اشتباه است، تا به دنبال ظرفیت جدید باشیم.
شیخطاهری تاکید کرد: روشهای نوین بازاریابی در پر کردن صندلیهای قطار مؤثر است.
وی درباره پیشنهاد شرکتهای ریلی مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطار، بیان کرد: آخرین بار زمستان ۹۴ بود که قیمتهای بلیت قطار افزایش یافت. هر سال در کشور ما تورمی حدود ۱۰ درصد وجود دارد و از آنجا که هزینههای نیروی انسانی برای شرکتهای ریلی در کنار هزینههای ارزی مدنظر است، ضرورت دارد نسبت به افزایش قیمت بلیت قطارها و واقعی شدن نرخها بازنگری شود.
عضو هیئت مدیره انجمن حملونقل ریلی بیان کرد: ضرورت داشت در سالهای ۹۵ و ۹۶ بسته به میزان تورم نسبت به افزایش اندک قیمت بلیت قطارها اقدام میشد که نشد. بنابراین تراز شرکتهای مسافری ریلی منفی شد و اگر این ادامه داشت، شرکتها زیاندهتر میشدند.
شیخطاهری اظهار داشت: در دنیا حاشیه سود ریلی مسافری عدد بالایی نیست و سرمایهگذارانی که در این حوزه ورود کردهاند، حق دارند سود مناسب طلب کنند.
وی بیان کرد: امسال ابتدا مقرر شد پیشنهاد افزایش میانگین ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار در دستور کار قرار گیرد، در حالی که دستمزد پرسنل هر ساله حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.
عضو هیئت مدیره انجمن حملونقل ریلی افزود: متاسفانه سازمان حمایت با افزایش ۲۰درصدی بلیت قطار موافقت نکرد و فقط با رقم ۱۰ درصد موافقت شد که ما به افزایش ۱۰ درصدی نرخها معترض هستیم.
شیخطاهری با تاکید بر اینکه تلاش میکنیم، مابهالتفاوت افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیتها را با افزایش بهرهوری جبران کنیم، گفت: افزایش ۱۰ درصدی نرخ بلیت قطار از اول تیر ماه اعمال شده است.
عضو هیئت مدیره انجمن حملونقل ریلی درباره خروج واگنهای بالای 30 سال گفت: راهآهن قصد خروج واگنهای فرسوده را ندارد اما باید تمامی واگنهایی که بالای 30 سال هستند به طور کامل بازسازی شوند.
وی اظهار کرد: بخش ریلی کشور هم اکنون توان اجرا و بازسازی واگنها را ندارد بنابراین باید دولت در این زمینه مهلت دهد.
شیخ طاهری تأکید کرد: سرمایهای که برای بازسازی واگنها نیاز است 300 میلیارد تومان است که هم اکنون این شرکتها چنین مبلغی را ندارند بنابراین در حال مذاکره با راهآهن جهت دریافت مهلت برای تأمین منابع هستیم.
عضو هیئت مدیره انجمن حملونقل ریلی با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی کشور باید بخش نرم افزاری و مدیریت را توسعه دهیم، گفت: با توسعه بخش نرم افزاری، توسعه سخت افزاری و در نتیجه اقتصادی در این بخش به نتیجه میرسد.
وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۶ با یک شرکت راهآهن آلمانی قراردادی را امضا کردهایم، گفت: طبق این قرارداد مقرر شد تمامی خدمات ارائه شده در قطارهای بنریل تحت لیسانس این شرکت و مطابق با استانداردهای جهانی باشد.
شیخ طاهری افزود : این قرارداد اولین قراردادی است که بین آلمان و ایران تا به امروز در حال اجرایی شدن است و تا شهریور ماه امسال نیز ادامه دارد.
عضو هیئت مدیر انجمن شرکتهای حمل و نقل اظهار کرد: بعد از اتمام این قرارداد تمامی قطارهای بنریل موفق به دریافت گواهینامه و 4 ستاره از 5 ستاره خواهند شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون شرکت راهآهن شرقی بنیاد مستضعفان ۱۳۱ دستگاه واگن مسافری با میانگین عمر ۱۰ سال را دارد گفت: ۸۸ درصد از این واگنها مطابق با امکانات روز دنیا است و تمامی آنها ۴ تخته و لوکس هستند.
شیخ طاهری تصریح کرد: طبق قراردادی که با شرکت پلور سبز و تفاهمنامهای که با شرکت واگن سازی پارس منعقد کردهایم تعداد واگنهای مسافری ما به ۲۰۰ دستگاه خواهد رسید.
عضو هیئت مدیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ادامه داد: این قرارداد در راستای حمایت از تولید کنندگان داخلی است و ارزش ریالی این قرارداد یک هزار میلیارد ریال است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ضریب اشغال تمامی صندلیهای قطارها در این بخش بیش از ۸۰درصد است، گفت: با نوسازی ناوگانهای مسافری و اجرای طرحهای خدماتی متوسط ضریب اشغال تمامی صندلیها به ۸۰درصد رسیده و این در حالی است که در گذشته ضریب اشغال صندلیها زیر ۶۵درصد بود.
شیخ طاهری توضیح داد: علیرغم تمامی تلاشهایی که توسط شرکت راهآهن و شرکای آن انجام شده ۳۰ درصد از ظرفیت ناوگانها پر نمیشود که این یک اتفاق بد در این حوزه به شمار میرود.
عضو هیئت مدیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ادامه داد: اگر دولت به اشتباه تصمیم بگیرد که ظرفیت جدیدی در این حوزه ایجاد کند و همزمان با آن اقدامات لازم را برای افزایش ظرفیتها انجام ندهد مشکلات بسیاری در این بخش ایجاد خواهد شد.
وی در پایان گفت: کیفیت سفر با قطار طی چند سال اخیر متحول شده و این اقدام ناشی از همکاری بخش خصوصی با راه آهن بوده بنابراین دولت باید نگاه خود را به بخش خصوصی در این بخش اصلاح کند.
انتهای پیام/