سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت دو اثر طبیعی آذربایجان غربی در فهرست آثار طبیعی ملی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی از ثبت دو اثر طبیعی استان در فهرست آثار طبیعی ملی کشور خبر داد.

 جلیل جباری مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛‌ گفت: اژد‌های سنگی یا جوی سنگی اژد‌ها در مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب و چشمه آب معدنی گراوان در شهر ربط سردشت دو اثر طبیعی هستند که امسال در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیدند.

وی با بیان اینکه ثبت اثر طبیعی آبشار شلماش در سردشت نیز در مراحل پایانی است اظهار داشت: با ثبت این دو اثر تعداد تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان به ۶ رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی اضافه کرد: در سال گذشته چهار اثر طبیعی کوه زندان سلیمان، اثر طبیعی نبی کندی، زندان برنجه و چملی گول در شهرستان تکاب در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شدند.

جباری با اشاره به موقعیت جغرافیایی جوی سنگی اژد‌ها افزود:این اثر ملی  در مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب و در ضلع جنوب غربی محوطه بیرونی تخت سلیمان و در فاصله حدود ۱۵۰ متری از پای دیواره حصار مجموعه، بقایای دیواره سنگی رسوبی مربوط به یک جوی هدایت آب وجود دارد که ۳۰۰ متر طول و حدود ۲ متر ارتفاع دارد، شکل استثنایی پر پیچ و خم آن در وهله اول نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند.

وی ادامه داد:این جوی سنگی که اهالی محل "اژد‌ها داشی" یا "اژد‌های سنگی" می‌نامند از بقایای رسوبات جوی آب دریاچه که به منطقه‌ای مسکونی در زمان ساسانی هدایت می‌شده تشکیل یافته است، چنان که در بخش توضیحات دریاچه نیز آمده است آب دریاچه به علت وجود املاح معدنی، سخت و رسوب گذار است، چون جریان آب در مدت زمان طولانی در بستر آن جاری بوده، لذا دیواره جوی به این شکل در آمده و همزمان با متروکه شدن محل و نیاز‌های جدید زراعات، جریان آب به مرور به نهر جنوبی تغییر مسیر داده است. تصور عامه مردم محل آن است که اژد‌ها به فرمان سلیمان نبی (ع.) سنگ شده است. همچنانکه اهالی محل معتقدند دیوان متمرد و شیاطین را نیز سلیمان نبی در کوه زندان به بند کشیده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی در خصوص چشمه آب معدنی گراوان گفت:این چشمه  در شهر ربط سردشت در فاصله دو کیلومتری شهر ربط و ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی واقع شده است و از جاذبه‌های گردشگری مهم شهرستان سردشت به شمار می‌رود.

جباری تصریح کرد:آبی که بصورت جوشان از این چشمه بیرون می‌آید دارای املاح بسیار زیاد است که اگرچه آشامیدنی نیست، اما برای پوست خاصیت درمانی دارد. آب چشمه پس از جاری شدن املاح خود را بر زمین به جا می‌گذارد که در نتیجه انباشته شدن این املاح روی هم حجم توده‌ی مخروطی شکل و زیبای شکل گرفته است.

وی ادامه داد:برای رفتن به چشمه گراوان باید در مسیر جاده سردشت- مهاباد حرکت کنید. این چشمه از نظر زمانی ۳۰ تا ۳۵ دقیقه با شهر سردشت فاصله دارد. پس از عبور از شهر راور، با گذراندن یک جاده یک کیلومتری خاکی که با پیچ‌های متعدد از میان گندم‌زار‌های دیم و جنگل‌های بلوط غرب عبور می‌کند، به این چشمه می‌رسید. چشمه روی کوهی سنگی به رنگ کرم و قرمز واقع شده است.

گفتنی است اژد‌های سنگی یا جوی سنگی اژد‌ها در مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب و چشمه آب معدنی گراوان در شهر ربط سردشت دو اثر طبیعی هستند که امسال به ترتیب با شماره‌های ۴۳۶ و ۴۳۵ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیدند.

انتهای پیام/م

دو اثر طبیعی در آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی قرار گرفت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.