وی با بیان اینکه امروز 2 خبر خوب به مردم می دهم گفت: اولین خبر مربوط به گشایش ال سی و فعال شدن اعتبار اجرای خط راه آهن برقی تهران – مشهد است.
آخوندی در ادامه افزود: پروژه برقی شدن تهران – مشهد سال های بسیاری بحث شده بود اما تا به امروز به مرحله اجرایی نرسیده بود که خوشبختانه با تأمین اعتبار مالی آن این پروژه پنجشبه هفته گذشته به مرحله اجرایی رسید.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در پنجشنبه هفته گذشته مورخ 23 آذرماه موفق شدیم بخش اول ( که معادل 7.5 درصد از پروژه) مربوط به ایران بود را پرداخت کنیم و بانک صنعت و معدن ال سی آن را به نفع طرف چینی افتتاح کرد.
آخوندی تأکید کرد: قرارداد پروژه برقی کردن تهران – مشهد فعال و به طور رسمی مرحله اجرایی شدن رسیدو امیدواریم ظرف 4 سال آن را به اتمام برسانیم.
بر اساس این گزارش با بیمه اعتباری روسیه جهت تأمین و تولید مشترک ناوگان ریلی توسط تولیدکنندگان ایرانی و روسی امضا شد.
آخوندی با تأکید بر اینکه این پروژه را در چهار سال آینده به پایان میرسانیم، اظهار کرد: سرعت سِیر قطار برقی تهران ـ. مشهد، با اجرای این پروژه به ۶ ساعت کاهش یافته و سرعت سِیر قطار مسافری به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و قطار باری به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت افزایش مییابد؛ ضمن اینکه سالانه ۳۵ میلیون مسافر از طریق این خط آهن (قطار برقی) به مشهد عزیمت خواهند کرد.
وی خبر دوم توسعه صنعت حمل و نقل ریلی را امضای قرارداد سه میلیارد یورویی میان شرکت راهآهن ایران و مرکز توسعه تجارت خارجی روسیه عنوان کرد و افزود: این قرارداد به سود توسعه حمل و نقل سبز (ریلی) بوده و بر اساس این قرارداد، ۲۰ هزار واگن باری توسط شرکتهای ایرانی و روسی و هزار دستگاه واگن مسافری و ۳۵۰ دستگاه لوکوموتیو و تجهیزات دیگر ساخته میشود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، هم اکنون، تعداد کل واگنهای باری فعال در خطوط ریلی کشور ۲۸ هزار دستگاه بوده است که با اتمام این قرارداد، تعداد ناوگان ریلی رشد بیش از ۷۰ درصدی خواهد داشت. همچنین تعداد واگنهای مسافری فعال موجود نیز ۲۲۰۰ دستگاه است که با قرارداد امروز، تعداد ناوگان مسافری رشد ۵۰ درصدی دارد.
آخوندی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه، طبق برآورد ما ۲۸ میلیارد دلار سرمایهگذاری خواهد شد که با این دو قرارداد اخیر، بیش از پنج میلیارد دلار آن محقق شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد 3 میلیارد یورویی راه آهن و مرکز صادرات روسیه یکی از مهمترین قراردادهای این بخش به شمار می رود افزود: با امضای این قرارداد بخش حمل و نقل ریلی رونق می یابد و بر اساس این قرارداد 20 هزار واگن باری توسط شرکت های ایرانی ساخته می شود.
وی تصریح کرد: بر اساس این قرارداد بلافاصله ساخت ۶۰۰۰ دستگاه واگن باری توسط سه شرکت ایرانی واگن پارس، واگن کوثر و فولاد درخشان آغاز میشود؛ ضمن اینکه این کار یک اقدام جدی به سمت توسعه اشتغال است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اکنون بر توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی، آنچه مهم است فعالیت کریدورهای ترانزیتی و تجاری است که با این قرارداد، بخشی از باری که از هند به روسیه میرود و مشتمل بر ۷ میلیون دلار است، به راهآهن ایران منتقل خواهد شد که اقدام بزرگی است.
آخوندی با اشاره به همکاری ایران با همسایگان و کشورهای مهم اقتصاد منطقه مانند چین و هند تصریح کرد: اجرای این قراردادها به صلح در منطقه و برقراری امنیت کمک میکند.
وی یادآور شد: با برقی شدن این خط سرعت سیر بار نیز به 120 کیلومتر می رسد و امیدوار هستیم با راه اندازی آن بتوانیم سالانه 35 میلیون مسافر را جابه جا کنیم.
آخوندی یادآور شد: امیدوار هستیم با پشتوانه دولت بتوانیم با پشتوانه دولت و حمایت مجلس و نظارت ریاست جمهوری این برنامه ها را گام به گام برداریم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه زیرساخت ها و ناوگان بسیار مهم است افزود: فعالیت کریدور های شمالی و جنوبی در این حوزه باید افزایش یابد به طوری که بخشی از بارهای مسیرهای هند به روسیه به کشور ایران بر راه آهن انتقال داده شود.
وزیر راه و شهرسازی اظافه کرد: بسیاری از کلانشهرها در وضع خفگی قرار گرفته اند و مسئله آلودگی هوا همه را نگران کرده است به همین امر سعی کرده ایم با گشایش ال سی و راه اندازی برقی شدن خط تهران – مشهد بخشی از این مشکلات موجود در این حوزه را بر طرف کنیم.
وی در پایان گفت: سعی کرده ایم از تمامی فعالان و همسایگان کشور ایران مانند هند، روسیه، پاکستان، ترکمنستان، ارمنستان، عراق جهت همکاری و کار مشترک اقتصادی گام بزرگی را برداریم.
انتهای پیام /