سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ارتباط شعر و رسانه از زبان یک شاعر

رسانه‌ها در صورت انتخاب شعر متناسب با کارکرد خود می‌توانند موجب نشر و گسترش شعر شوند.

محمود حبیبی کسبی شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاثیر رسانه‌های مختلف بر اثرگذاری شعر گفت: رسانه‌های نوین در صورتی می‌توانند نشر را گسترش بدهند که قابلیت رسانه‌ای داشته باشند. از طرف دیگر هر رسانه‌ای اگر می‌خواهد خدمتی به شعر بکند باید به شیوه خودش این کار را انجام بدهد.

وی ادامه داد: رسانه‌ها حتما می‌توانند موجب نشر و گسترش شعر شوند اما باید انتخاب شعر از طریق رسانه، درست باشد. ممکن است یک شعر قابلیت تبلیغ در رسانه‌های نوشتاری را داشته باشد اما قابلیت تبلیغ در رسانه‌های تصویری و صوتی را نداشته باشد. همخوانی شعر با رسانه به این معنی است که کدام شعر برای مطبوعات مناسب است و کدام شعر برای خبرگزاری‌ها و کدام شعر برای رسانه‌های دیگر است.

این شاعر افزود: اهالی رسانه باید نسبت به این امر که کدام شعر و شاعر با محتوا و رسالت حرفه‌ای‌‌شان هماهنگ است شناخت داشته باشند. بسیاری از اشعار اگر به صورت صوتی منتشر شوند مورد اقبال واقع می‌شوند ولی همان شعرها اگر به صورت مکتوب عرضه شوند بازخورد چندانی ندارند. کما اینکه بسیاری از شاعران با این سبک را داشتیم که در برنامه ‌های شعرخوانی خیلی بازخوردهای مثبتی داشته‌اند ولی همان شعر وقتی به صورت مکتوب منتشر شده خیلی تاثیرگزار نبوده است. برعکس این قضیه هم وجود دارد. بعضی اشعار وقتی به شکل کتاب منتشر می‌شوند به چاپ‌های بالا می‌رسند ولی صدا و صوت شاعر برای اجرای زنده و خواندن شعر به شکل صوتی مناسب نیست.

حبیبی کسبی تصریح کرد: علاوه بر این به لحاظ مضمونی و محتوایی هم بسیاری از اشعار مناسب کار کردن در سایت‌های خبری نیستند. سایت‌های خبری باید به سراغ شعرهایی بروند که قابلیت اجتماعی و رسانه‌ای و روزآمدی بالاتری دارند. به همین شکل هر رسانه‌ای باید به سراغ شعری متناسب با کارکرد خود برود.

انتهای پیام/

محتوای شعر باید با رسانه‌ای که آن را منتشر می‌کند همخوانی داشته باشد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.