سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

فراخوان جشنواره شعر فجر منتشر شد/ خبر تعطیلی کتابخانه مرکزی وزارت ارشاد تکذیب شد

فراخوان جشنواره بین المللی شعر فجر در هفته گذشته از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته در حالی که آثار منتشر شده سه بخش شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و درباره شعر در سال 94 از طریق دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر احصاء و مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد، دبیرخانه این جشنواره با انتشار فراخوانی از پدیدآورندگان و ناشران خواست تا آثار منتشرشده دارای مجوز وزارت ارشاد را تا 15 بهمن در اختیار این دبیرخانه قرار دهند.  
 
* سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب بندرعباس گفت: در سال جاری تعداد 60 هزار عنوان کتاب، چاپ اول و چاپ مجدد شده که نسبت به سال گذشته افزایش 8 درصدی را در این حوزه شاهد هستم.
 
وی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان هرمزگان که شامگاه 26 دی در شهر بندرعباس برگزار شد، گفت: هرمزگان به عنوان یکی از استان های غنی در حوزه فرهنگ و ادب شناخته می شود که دلیل آن برگزاری 14 دوره نمایشگاه کتاب و جشنواره های مختلف هنری و فرهنگی است.

* اولین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور برگزار شد. سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این مراسم پیامی را صادر کرد.
 
غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی و بنیاد سعدی در این مراسم با اشاره به مهمترین فعالیت فرهنگستان زبان فارسی گفت: این فرهنگستان از زبان در معرض انواع آسیب‌ها محافظت می‌کند و در واقع با یک برنامه ریزی و تدبیر آن را گسترش می‌دهد. در واقع یکی از وظایف مهم، برنامه ریزی برای حفظ قوت زبان و نگهبانی از آن در شرایط امروز جهان است.

وی با اشاره به 13 گروه علمی و پژوهشی فعال در فرهنگستان زبان فارسی اظهار داشت: یکی از این گروه‌ها واژه گزینی است و از آنجا که مطابق قوانین اساسی جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح آموزشی و دوره‌های تخصصی آموزش باید به زبان فارسی باشد، فعالیت می‌کند. به گفته وی، گروه واژه گزینی برای علمی شدن زبان فارسی تلاش می‌کند.

حداد عادل گفت: در 20 سال گذشته فرهنگستان موفق شده، پنجاه هزار معادل فارسی برای اصطلاحات بیگانه به تصویب برساند و آنها را در فضای مجازی منتشر کند.

* مشاور منابع  معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  خبر تعطیلی کتابخانه مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تکذیب کرد. نیکنام حسین پور در این باره اظهار داشت: خبر منتشر شده با موضوع تعطیلی کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتقال کتاب‌های چاپ سنگی به انباری خارج از شهر صحت ندارد.  
 
* سید عباس صالحی با صدور احکامی دکتر امیرمسعود شهرام نیا و مهدی اسماعیلی را به ترتیب به عنوان قائم مقام و معاون اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معرفی کرد.  
 
* مراسم افتتاحيه عرس بیدل دهلوی در تالار وزارت کشور با حضور هادی سعیدی کیاسری، دبیر کنگره بیدل دهلوی، علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر، افتخار عارف و بیدل پژوهان برگزار شد. در این مراسم افتخار عارف رئیس فرهنگستان ادب پاکستان در خصوص این شاعر گفت: زمانی که زمان عروج اردو بود، زمان افول زبان فارسی در شبه قاره هند بود و در این زمان مهمترین شاعر زبان فارسی بیدل دهلوی محسوب می‌شد. وی پس از امیرخسرو دهلوی بزرگترین شاعر هند در زمان خود بود.

* بزرگداشت حمیدرضا شکارسری در موسسه فرهنگی رسانه ای اوج با حضور شاعرانی چون مرتضی امیری اسفندقه، محمود اکرامی، ابراهیم اسماعیلی اراضی، حمید رضاشکارسری، خانواده این شاعر و پرویز بیگی حبیب آبادی مدیر مسئول انتشارات فصل پنجم برگزار شد.
 


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.