ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

از امضای تفاهمنامه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با اتحادیه ناشران تا راه‌اندازی پویش «آیین سخن»

هفته گذشته تفاهمنامه‌ای میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان امضا شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته، رادیو ایران دی‌ماه ۱۳۹۵ را «ماه پاسداشت زبان فارسی» اعلام کرد و با راه‌اندازی پویش «آیین سخن» در نظر دارد،‌ توجه فارسی‌زبانان را به کاربرد صحیح زبان و خط فارسی جلب کند.
 
از جمل برنامه‌ها و طرح‌هایی که به منظور پاسداشت زبان فارسی در طول برگزاری این پویش در نظر گرفته شده، مشارکت علاقه‌مندان و اهل فن و متخصصان در واژه‌گزینی و معادل یابی برای واژه‌های بیگانه است.
 
پویش آیین سخن از تمامی علاقه‌مندان دعوت می‌کند تا برای کلمات بیگانه زیر معادل فارسی پیشنهاد دهند. به بهترین برابرها از طرف فرهنگستان زبان و ادب فارسی هدیه‌ای تعلق خواهد گرفت.
 
همچنین در این هفته جلسه امضای تفاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با موضوع مقابله با جریان تکثیر و عرضه غیر قانونی آثار پدیدآورندگان و ناشران به روش‌های چاپی، الکترونیکی، صوتی، نرم‌افزاری چندرسانه‌ای در فضای حقیقی و مجازی به همت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و  با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مدیران این معاونت، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و نمایندگانی از حوزه نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه با تاکید بر جلوگیری از انتشار غیرقانونی کتاب به روش‌های مختلف گفت: موضوع مبارزه با قاچاق کتاب یکی از مسائل اصلی در حوزه نشر است و در صورت تداوم این کار ضربه های مُهلکی بر پیکر صنعت نشر وارد خواهد شد. از این رو برای جلوگیری از متضرر شدن ناشران و مولفان و به طور کلی  چرخه نشر، مقابله با این موضوع یکی از اولویت‌های مهم معاونت امور فرهنگی بوده است. 
 
نشست خبری سومین همایش موسسات فعال در زمینه گسترش زبان فارسی در بنیاد سعدی برگزار شد. در این همایش، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی گفت: ما در بیستم دی‌ماه امسال همایش موسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان را برگزار می‌کنیم. از آغاز تأسیس بنیاد سعدی این سومین بار است  که چنین همایشی برگزار می‌شود، در دو سال گذشته این همایش در اول آذر ماه برگزار می‌شد اما امسال به بیستم دی موکول شد؛ زیرا می‌خواستیم برخی از موسسات که به دلیل تعطیلات نمی‌توانستند در همایش مشارکت کنند نیز در آن شرکت کنند.

آیین پایانی دومین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب (مستور)، به دبیری سید حمیدرضا برقعی و به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس،با حضور حمید قبادی، دکتر اسماعیل آذر، دکتر محمدعلی مجاهدی، حجت الاسلام سید حسین شاهمرادی، حجت الاسلام زمانی و سعید بیابانکی و با تجلیل از 12 شاعر برگزیده این حوزه  در تالار رودکی برگزار شد.  

در این هفته فراخوان مسابقه نشریه‌نگاری ‌(کاغذی)، از مجموعه برنامه‌های کارگروه کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام منتشر شد. حکمت، متانت، سخاوت (از سیره اخلاقی امام رضا علیه‌السلام و معارف رضوی) از موضوع‌های مطرح شده در این فراخوان برای شرکت در مسابقه نشریه نگاری (کاغذی) است. 



انتهای پیام/


 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.