چین به عنوان میهمان ویژه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته، همایون امیرزاده؛ سخنگوی شواری سیاست‌گذاری سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران درباره دومین جلسه شواری سیاست‌گذاری گفت: نخستین موضوع این جلسه بحث درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران بود و در این راستا گزارشی از عملکرد این بخش در دوره گذشته ارائه شد. 

وی با اشاره به انتخاب کشور چین به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه سی‌و‌یکم گفت: با نظر اعضای شورا، کشور چین به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه سی و یکم در سال 1397 (2018 میلادی) انتخاب شد.  
 
* خبرهایی از اشکواره بانوان عاشورایی نیز در این هفته به گوش رسید. علی داوودی، عضو شورای «اشکواره بانوان عاشورایی» گفت: اختتامیه «اشکواره بانوان عاشورایی» در سال جاری قرار است تا قبل از اربعین امسال برگزار شود. شرکت کنندگان می توانند تا روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم مهرماه سال جاری آثار را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.
 
* در هفته قبل، همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت فرهنگیوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی خرید کتاب توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: نظر به سیاست‌های راهبردی معاونت امور فرهنگی در واسپاری وظایف تصدی‌گرایانه به استان‌ها، ضرورت تمرکززدایی از فعالیت‌های ستادی و مصوبات نشست تخصصی این معاونت با مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی این شیوه‌نامه تهیه و به استان‌ها ارسال شده است. 

* خبرهایی از نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز در این هفته شنیدیم. این نمایشگاه، به عنوان مهم‌ترین نمایشگاه كتاب در دنیا از بیست و هشتم مهرماه تا دوم آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود كه در این دوره كتاب‌های دفاع مقدسی سوره مهر همچون «آن بیست و سه نفر» خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده، «دختر شینا» خاطرات قدم خیر محمدی كنعان به قلم بهناز ضرابی‌زاده، «فرنگیس» شامل خاطرات فرنگیس حیدرپور به قلم مهناز فتاحی، «زندان الرشید» خاطرات علی اصغر گرجی زاده به قلم دكتر محمدمهدی بهداروند و «در كوچه خرمشهر» به قلم مریم شانكی در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می گیرد.

* شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و دست‌اندرکاران صنعت چاپ برگزار شد.در این مراسم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته با بهره گیری از پیشکسوتان و اساتید صنعت چاپ در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تلاش‌هایی در زمینه تفکیک وظایف این صنعت می‌شود، بیان کرد: در صورتی که  تفکیک وظایف صنعت چاپ در هیات دولت به تصویب برسد، لازم الاجرا خواهد بود. بر اساس مکاتبه‌ای که با وزیر صنعت و معدن و تجارت داشتم، یک تفاهمنامه امضا می‌شود و تفکیک وظایف صنعت چاپ مراحل قانونی خود را طی می‌کند و زمینه برخورداری این صنعت از تسهیلات بانکی فراهم می‌شود.
 
* سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از کتابفروشی آمه در جمع خبرنگاران در خصوص انتقادهایی که به نمایشگاه فرانکفورت می‌شود، گفت: اتفاقاتی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم اکنون رخ می‌دهد که شکل دبیرخانه دائمی دارد. تجمیع حداکثری ناشران ایرانی در قالب غرفه ایران، توجه بیشتر به جذابیت‎های بصری و درگیر کردن بیشتر تشکل‌های نشر از اتفاقاتی بود که در این نمایشگاه رخ داد. نمایشگاه کتاب فرانکفورت مسیری رو به پیشرفت داشت. در این نمایشگاه شاهد رخداد دیگری بودیم و آن در حوزه کتاب‌هایی است که تناسب بیشتری با فرهنگ ایران دارد. این دسته از کتاب‌ها به زبان‌های خارجی و به خصوص انگلیسی با دقت بیشتری ترجمه شد. 




انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.