سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد 12 درصدی کمیت مقالات نسبت به سال 2014/ جامعه علمی در حال جهاد علمی است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به رشد کمیت مقالات در سال 2015 نسبت به سال 2014 بر موضوع بین‌المللی کردن نظام دانشگاهی و علمی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ظهر امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه شریف در دانشکده مهندسی برق این دانشگاه، با اشاره به تحول عظیم ایجاد شده در نظام علم و فناوری بیان کرد: ادبیات مجموعه علم و فناوری در حال تغییر است و مسیر تکامل و تحول را طی می‌کند.

وی ادامه داد:‌ در دنیای بیرونی شاهد مفاهیم جدیدی مثل فن بازار در دانشگاه، تجاری‌سازی علم، اکوسیستم‌های مرتبط با علم و فناوری، اقتصاد دانش بنیان و غیره هستیم که متناسب با آنها عناوین جدیدی هم مانند نظام، زیرساخت، فرهنگ و سرمایه‌گذاری شکل گرفته است.

احمدی با اشاره به اجرای آیین‌نامه تشکیل شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: هیچکس روزی را تصور نمی‌کرد که تأسیس و حضور در شرکت دانش بنیان جزو موظفی اساتید محسوب شود اما اخیرا با ابلاغ آیین‌نامه تشکیل شرکت‌های دانش بنیان این امر امکان‌پذیر شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: باید این فرهنگ را بررسی کرده و جا اندازیم که دانشگاه‌های ما تا حد امکان در اقتصاد، زندگی و روابط مردمی و ساختارهای مدیریتی مملکت نقش‌آفرین باشند چرا که در دنیا هم این روال مد نظر است.

به گفته وی، با حرکت به سمت دانشگا‌ه‌‌های کارآفرین در واقع دانشگاه‌های ما از آموزش و پژوهش عبور کرده و مرحله تکامل را طی می‌کنند که البته این مرحله تکاملی سریع و جهشی نمی‌تواند باشد.

وی بیان کرد: اگر در دنیا شاهد دانشگاه‌هایی هستیم که فعالیت‌های خود را به اقتصاد قابل قبول تبدیل می‌کنند به این دلیل است که آنها نگرش کارآفرینی دارند.

احمدی بیان کرد: از آنجا که یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی "ارائه و اجرای مدل دانشگاه کارآفرین" برای کشور از سوی وزارت علوم است، یکی از دانشگاه‌های پایه در این راستا دانشگاه شریف می‌تواند باشد که طبیعتا با برنامه‌ریزی‌های عنوان شده باید بتوانیم در راستای حمایت و تقویت آنها برای تبدیل شدن به یک الگوی قابل قبول تلاش کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تأکید کرد: یکی از کارهای اساسی مورد تأکید بحث بین‌المللی کردن نظام دانشگاهی و نظام علمی به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما است. در حقیقت نظام علمی و فناوری کشور جز در قالب رقابت علمی- بین‌المللی و روابط بین‌المللی گسترده مرجعیت نخواهد داشت.

احمدی ادامه داد: حضور در مجامع بین‌المللی، راه‌اندازی پروژه‌های مشترک و تعاملات دانشگاه‌ای داخلی با دانشگاه‌های بزرگ دنیا از جمله اقداماتی است که در راستای بین‌المللی کردن نظام‌ها مد نظر قرار گرفته است البته با همین تفکر بحث فرصت‌های مطالعاتی را نیز تقویت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: با محدود کردن بحث بورس اعتبارات آن را به قسمت فرصت‌های مطالعاتی دوره دکتری اختصاص دادیم همچنین در راستای افزایش پروژه‌های مشترک و ارائه مقالات مشترک فعالیت‌هایی انجام شده است.

احمدی بیان کرد: در سال 2010 درصد مقالات مشترک بین‌المللی حدود 17 درصد از کل  مقالات بود در حالی که در سال 2015 این درصد به رقم 23 رسید. هر چند که اعداد نشان از رشد می‌دهند اما این درصدها کافی نیستند و دانشگاه باید فعالیت‌های بیشتری را در راستای ترغیب به این امر انجام دهد.

احمدی عنوان کرد: علم برتر یکی از سیاست‌های کلان ما است که وضعیت خوبی را در این قسمت شاهد هستیم. در سال 2015 از لحاظ کمیت مقالات رتبه سوم دنیا را داشتیم و در واقع علی‌رغم اینکه اغلب کشورها با رشد منفی مواجه بودند اما رشد کمیت مقالات ما در سال 2015 نسبت به 2014 حدود 12 درصد بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اعلام کرد: در بخش مقالات پراستناد رتبه اول دنیا را داریم البته این آمار و درصدها در بحث پژوهش و فناوری کافی نیست و باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شود.

وی با تأکید بر بحث بین‌المللی کردن نظام علم و فناوری و کارآفرین شدن دانشگا‌ه‌ها یادآور شد: با توجه به مشکلات مختلفی که وجود دارد جامعه علمی ما جهاد علمی می‌کند و در این شرایط توانسته ارزش‌های بالایی را بیافریند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.