هفته گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اخبار متنوع و بیشماری روبه‌رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.


به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در هفته ای که گذشت با اخبار متنوع و متعددی روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به تمدید مهلت ثبت درخواست عودت وجوه ثبت نام‌کنندگان آزمون تحصیلات تکمیلی، اعلام نتایج قرعه کشی عتبات دانشگاهی، تمدید مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد 96، ، اعلام نتایج آزمون‌های استخدامی، حذف پایان نامه از دوره کارشناسی، رشد 12 درصدی کمیت مقالات نسبت به سال 2014، قول دولت برای تزریق بودجه میلیاردی در سال 96، برخورد جدی با موسسات اعزام دانشجو غیر مجاز و فروشندگان مدارک تحصیلی اشاره کرد.

**تمدید مهلت ثبت درخواست عودت وجوه ثبت نام‌کنندگان آزمون تحصیلات تکمیلی
فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خریداران کارتهای اعتباری ثبت‌نام آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی سال 96 دانشگاه آزاد اسلامی می توانند تا ساعت 24 روز 13 دی ماه 95 با مراجعه به سامانه azmoon.org  نسبت به اعلام و ثبت اطلاعات حساب خود برای عودت وجوه كارت های اعتباری خريداری شده اقدام کنند.

وی اظهار داشت: عودت وجوه داوطلبانی که تا پایان روز دوشنبه مورخ 13 دی ماه اطلاعات خود را ثبت کنند تا پایان هفته آینده صورت می گیرد.

**مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد تمدید شد
ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره زمان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد گفت: مهلت ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 96 تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه آزاد تا شنبه یازدهم دی ماه تمدید شد.

**نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتایج سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش از ساعت 22 یکشنبه 5 دی ماه 95 به همراه نتایج سایر ارگان‌های کشور بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است.

**اعلام اسامی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نتایج آزمون سومین استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور از ساعت 22 یکشنبه 5 دی ماه 95 بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است و داوطلبان می‌توانند با توجه به نتایج مندرج در کارنامه با مطالعه سایر شرایط برای شرکت در سایر مراحل گزینش و مصاحبه با مطالعه دفترچه راهنما اقدام کنند.

**آخرین مهلت ثبت درخواست وام دانشجویی 10 بهمن ماه
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم عنوان کرد: ثبت اطلاعات وام دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از طریق سامانه دانشجویی صندوق رفاه از تاریخ 25 آذرماه امکان پذیر شده است.

به گفته رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، ثبت تقاضای کلیه وام های دانشجویی اعم از روزانه، نوبت دوم و ویژه دکتری در نیم سال دوم سال تحصیلی 95-96 تنها تا 10 بهمن ماه سال جاری انجام می‌شود.

**بودجه دانشگاه‌ها بین 5 تا 39 درصد رشد داشته است
نرگس قنبری معاون بودجه دفتر بودجه، برنامه ریزی و تشکیلات وزارت علوم بیان کرد: رشد بودجه هیچ دانشگاهی کم نشده و به طور متوسط این بودجه حدود 13.5 درصد رشد داشته است اما طبق نظر ما، این رشد پاسخگوی نیاز دانشگاه‌ها نیست.

به گفته قنبری، رشد بودجه دانشگاه‌ها بین 5 تا 39 درصد بوده که بطور متوسط 13.5 درصد مطرح می شود.

**برخورد جدی با فروشندگان مدارک تحصیلی
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقيقات و فناوری گفت: وزارت علوم به شدت روی فروش پایان نامه و مدرک نظارت دارد و پیگیری و برخوردهای لازم را اعمال می کند. لایحه مقابله با تقلب علمی در کمیسیون های ذیربط مجلس به تصویب رسیده و هم اکنون آماده است تا به صحن علنی برود.

فرهادی با اشاره به مجازات انجام تخلفات عنوان کرد: افرادی که چه از داخل دانشگاه و چه از بیرون چنین تخلفاتی را انجام می دهند، مجرم شناخته می شوند و برای آنها جریمه و گاه مجازات شش ماه تا یک سال زندان در نظر گرفته می شود.

**سقف پاداش پایان خدمت بازنشستگی استادان برداشته شد
محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم اظهار داشت: بر اساس پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی محاسبه و پرداخت پاداش پایان خدمت و بازنشستگی کارکنان دولت، دستگاه های اجرایی، دانشگاه ها و قضات تا 7 برابر حداقل حقوق ضرب در تعداد سنوات سالانه خدمت پیش بینی شد.

وی افزود: با این پیشنهاد پاداش پایان خدمت برخی شاغلان دولتی، دانشگاه ها به یک دوم و در برخی موارد تا یک سوم تقلیل پیدا می کرد و بعد از تصویب قانون و تایید شورای نگهبان هم بدون شک نمی توانستند از پاداش هایی که پیش بینی شده برخوردار شوند. لذا تعدادی از نمایندگان حذف ماده فوق را به صحن علنی پیشنهاد کردند و در نهایت بر اساس رای نمایندگان مجلس این ماده پیشنهادی و الحاقی به برنامه لایحه ششم حذف شد.

**اعلام نتایج قرعه کشی عتبات
محمد رضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: متقاضیان می توانند نتایج قرعه کشی در سایت لبیک را مشاهده کرده و با استفاده از کد ملی و شماره شناسنامه خود از نتایج قرعه کشی با خبر شوند و وضعیت خود را مشاهده نمایند.

وی افزود: متقاضیانی که نامشان به عنوان زائر اصلی یا ذخیره اعلام نشده است، در دوره های بعدی اعزام می توانند مشرف شوند.

**پایان‌نامه از دوره کارشناسی حذف می‌شود
محمد رضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید در خصوص وضعیت پایان نامه ها در کشور برخی مقررات تغییر کند؛ به ویژه در مقطع تحصیلی کارشناسی ضرورتی به تهیه پایان نامه وجود ندارد.

وب اضافه کرد: این موضوع مورد تاکید وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد بود و ابلاغ آن نیز در جلسه آینده صورت خواهد گرفت.

**برخورد جدی با موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو 
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره موسسات اعزام دانشجوی غیرمجاز گفت: فعالیت این موسسات کاملا اشتباه و غیرقانونی است و در صورت مشاهده یا اعلام گزارش مبنی بر فعالیت، با آنها برخورد می شود.

لیست اسامی تمام موسساتی که از شورای فوق مجوز فعالیت و اعزام دانشجویان را دریافت کردند، در سایت سازمان امور دانشجویان قرار گرفته تا افرادی که قصد اعزام دارند با مراجعه به آنها نسبت به فرآیند موسسه اطمینان خاطر پیدا کنند.

**قول دولت برای تزریق بودجه میلیاردی در سال 96
احمدی معاون پژوهش فناوری وزارت علوم گفت: در سال 96 بودجه جدول 14 به 26 درصد افزایش می‌یابد و دولت قول تزریق 2 هزار میلیارد تومان به بودجه حوزه پژوهش داده است که به طور میانگین اعتبارات بخش پژوهش 22 درصد در سال 96 افزایش می‌یابد.

**رشد 12 درصدی کمیت مقالات نسبت به سال 2014
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: در سال 2010 درصد مقالات مشترک بین‌المللی حدود 17 درصد از کل  مقالات بود در حالی که در سال 2015 این درصد به رقم 23 رسید.

وی افزود: هر چند که اعداد نشان از رشد می‌دهند اما این درصدها کافی نبوده و دانشگاه باید فعالیت‌های بیشتری را در راستای ترغیب به این امر انجام دهد.

احمدی عنوان کرد: علم برتر یکی از سیاست‌های کلان ما است که وضعیت خوبی را در این قسمت شاهد هستیم. در سال 2015 از لحاظ کمیت مقالات رتبه سوم دنیا را داشتیم و در واقع علی‌رغم اینکه اغلب کشورها با رشد منفی مواجه بودند اما رشد کمیت مقالات ما در سال 2015 نسبت به 2014 حدود 12 درصد بوده است.

**تمدید مهلت ثبت درخواست میهمانی و انتقال دانشجویان در دانشگاه آزاد
علیرضا صامت مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به تمدید مهلت ثبت درخواست میهمانی و انتقال دانشجویان گفت: از آنجا که در بازه زمانی 20 آذر تا 5 دی ماه 95 برخی از دانشجویان به دلیل بروز اختلال در سامانه منادا نتوانستند درخواست خود را ثبت کنند، این مهلت تمدید شد.

مدیرکل امور دانشجویی اظهار داشت: مهلت ثبت درخواست ها تا ساعت 24 روز 12 دی ماه ادامه دارد و نتیجه آن 25 دی ماه از طریق همان سایت منادا به اطلاع درخواست کنندگان می رسد.

**اقدامات بسیاری در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها انجام گرفته است
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره اسلامی شدن دانشگاه‌ها بیان کرد: با توجه به شورایی که برای قانون اسلامی شدن دانشگاه‌ها تشکیل شده، کارهای بسیار زیادی در این راستا انجام گرفته است.

وی ادامه داد: این شورا متشکل از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی دیگر، مصوبه هایی را در سه عرصه اقدامات تاکیدی (بخش فعالیت های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی)، تکمیلی و تاسیسی مقرر کرده که فعالیت های تاکیدی و تکمیلی و بخشی از اقدامات تاسیسی برای اجرا ابلاغ شده است.

**2.5 میلیارد تومان میزان قرادادهای برون‌دانشگاهی دانشگاه خوارزمی 
محمدحسین مشهدی‌زاده سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه خوارزمی گفت: تلاش ما گسترش طرح‌های برون‌دانشگاهی است که در این راستا در مقایسه با سال 94 هم از نظر تعداد و هم مبالغ طرح‌ها حدود 80 تا 90 درصد رشد داشتیم اما هنوز هم فاصله زیادی با اهداف مورد نظر داریم.

وی تصریح کرد: طرح‌های برون دانشگاهی تا آبان ماه امسال 2.5 میلیارد تومان بود. این در حالی است که کل طرح‌های برون دانشگاهی در سال گذشته 2.3 میلیارد تومان و البته برای سال 93 نیز این مبلغ زیر 2 میلیارد تومان بود.

**افزایش پژوهانه پرداختی به اعضای هیأت علمی در 2 سال اخیر
محمود فتوحی فیروزآبادی رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به برخی اقدامات برجسته در حوزه امور پژوهشی گفت: میزان پژوهانه پرداختی به اعضای هیأت علمی در 2 سال اخیر از حجم حدود 2.5 میلیارد تومان به حدود 3.8 میلیارد تومان افزایش داشته است.

وی افزود: اعطای اعتبار کمک هزینه انجام تحقیقات دانشجویان دکتری در سال جاری و در نهایت قرار گرفتن 14 نفر از اعضای هیأت علمی در فهرست "دانشمندان یک درصد برتر" از جمله اقدامات برجسته این حوزه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار