سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

توافق پاریس درراستای حفظ منافع ملی است

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: توافق پاریس درراستای حفظ منافع ملی کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،معصومه ابتکار  در نشست با مسوولان تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی دانشگاه کاشان و دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان در سالن دکتر محمد قریب دانشگاه علوم پزشکی کاشان در پاسخ سوالات مسوول جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه که با لحنی تند و اطلاق القابی مبنی بر راحت‌طلبی و بی خبری وی از وضعیت موجود بویژه انتقاد به قرارداد پاریس بود گفت: دولت تدبیر و امید افراد را بابت القابی که خطاب می‌کنند مورد پیگرد قرار نمی‌دهد و خیلی از لطماتی که زمانی دانشجویان به خاطر انتقادات به یک رییس دیدند توجه داشته‌باشید که امروز ندارید.

وی، اظهارداشت: توافق پاریس یعنی وضعیت کاشان و اصفهان با کاهش سال به سال بارندگی و افزایش دما که ترجمه آن به زبان علمی یعنی تغییر اقلیم جهانی به دلیل افزایش دی اکسید کربن مانع از خروج گرما و افزایش گازهای گلخانه‌ای است.

به‌گفته‌وی، جهان دو راه حل برای جلوگیری از افزایش گرما و افزایش گازهای گلخانه‌ای

توافق کرد یکی کنترل میزان تولید گازهای گلخانه ای تا به آستانه دو درجه نرسد چون این مقدار خطرناک است (در ایران هم اکنون 1.8درجه سیلیوس را دارد) دوم جوامع یادبگرد چگونه کشاورزی، اقتصاد و صنعت سازگار با تغییر اقلیم را داشته‌باشد

معاون رییس جمهور،195 کشور دنیا دراین‌راستا همه توافق پاریس را امضاکردند انتشار گازهای گلخانه ای را با بهینه سازی مصرف انرژی کاهش دهند.

ابتکار،خا طرنشان‌کرد: این موضوع به اندازه‌ای جدی بود که رهبر معظم انقلاب پنج سال قبل خواستازشدند که الگوی مصرف 50 درصد اصلاح شود.

وی،توافق پاریس را به‌معنای کاهش گازهای گلخانه‌ای و حفظ ذخایر ارزشمند کشور یادآورشد و گفت: بهینه سازی مصرف انرژی پیش از توافق پاریس دستور کار ملی در کشور ما بوده است.

به‌گفته‌وی،دولت با احتساب رشد هشت درصد برنامه‌هایش را در کاهش گازهای گلخانه‌های و تاثیرات آن اعلام کرده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه نحوه الگوی مصرف مانند آب منافع ملی را کشور را تهدید می کند تصریح‌کرد:توافق پاریس نه جریمه دارد، نه تحریم دارد و نه کاری به منابع ملی، انرژی هسته‌ای یا نفتی دارد بلکه می‌گوید همه کشورها توان خود را برای نجات کره زمین اعلام کنند.

ابتکار، افزود: این توافق با تاثیرگذاری بالای جمهوری اسلامی ایران و با حضور یک هیات قوی دیپلماسی در تمام مراحل مذاکرت، تضمین کردیم که صنعت، منافع ملی ما را در منطقه و کشورهای هم فکر ما را تامین کند تا مشکلی را برای کشور ما پیش نیاید.

*هزار برابر بودن حد مجاز میزان «بنزن» در اثر بنزین خودکفایی در سال 89

وی، با اشاره به هزار برابر بودن حد مجاز میزان «بنزنی» که در اثر بنزین خودکفایی در سال 89 در شهر تهران و اصفهان وارد هواشد افزود: این میزان «بنزن» به‌دلیل بی‌تدبیری و بی‌برنامگی یک دولت ماه‌های پی‌در‌پی در هو ای تهران، اصفهان و کلان‌شهرهای کشور واردشد.

به‌گفته‌وی،دولت تدبیر و امید اقدامات متعددی را انجام داد تا توانست میزان «بنزن» در بنزین را به حد مجاز برساند و با تلاش با بنزین استاندارد این رقم را زیر یک درصد برساند.

*وجود ذرات کمتر از دو و نیم میکرون مهمترین شاخص سنجش آلودگی هوا

معاون رییس جمهور، در پاسخ این سوال دانشجو که «شما در صندلی خود راحت نشستید و تاکنون چه دستاوردی داشتید؟» فعالیت هشت دستگاه برخط سنجش وضعیت آلودگی هوا در اصفهان و یک دستگاه در کاشان که از سال 91 تا کنون اندازه‌گیری می‌کنند گفت:مهمترین این شاخص ها الان ذرات کمتر از دو و نیم میکرون است بطوریکه 72 روز تعداد روزهای ما در 27 آذر سال 92 بوده است اما این روزها امسال تا این تاریخ به 228 روز رسیده‌است آیا این دستاورد نیست؟

ابتکار، انجام پله پله اقدامات موثر زیست محیطی از سال 92 تاکنون از جمله توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 ، تغییر مصرف سوخت نیروگاه‌های بزرگ از مازوت به گاز طبیعی و اقدامات مهم شهرداری‌ها را تاکیدکرد گفت: انتظار نداشته‌باشید یکدفعه تعداد روزهای هوای آلوده به صفر برسد این مستلزم برنامه اجرایی 15 ساله است که در یک مقطعی تعطیل شد که اگر همان سال 84 اجرا میشد امروز کلان‌شهرهای ما هوای آلوده نداشتند.

*موقعیت مکانی منزل افراد تاثیری در آلودگی هوا ندارد

وی، در خصوص این جمله که به وی گفته شما در بهترین نقطه تهران مخانه داری و خبر از آلودگی هوا نداری گفت:اینکه منزل کسی کجای تهران قرار می‌گیرد امروزه هیچ تاثیری ندارد زمانیکه آلودگی هوا بالا می‌رود توزیع عادلانه آلودگی هوا در همه نقاط شمال و جنوب شهر اتفاق می افتد.

*حق‌آبه باتلاق گاوخونی در این دولت داده‌شد

به‌گفته‌وی، پیگیری دادن حق‌آبه باتلاق گاو خونی نیز در این دولت چند نوبت داده‌شده‌است و امروز مطالعات دانشگاه خوراسگان و صنعتی اصفهان نشان داد بدلیل وجود رطوبت، چند مرحله آبگیری که با مصوبه دولت و وزیر نیرو حق‌آبه آن تامین شد و باوجود کاهش 72 درصدی بارندگی و تغییر اقلیم که علت اصلی توافق پاریس نیز است امسال این باتلاق کانون اصلی ریز گردها نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با تاکید بر اینکه عده‌ای بی‌اطلاع مسائل سیاسی را با مسائل علمی ادغام نکنند تصریح‌کرد:انتقاد علمی و صحیح قابل قبول و پذیرش داشته‌باشید.

*ارزیابی زیست محیطی دریاچه ارومیه از سال 84 به فراموشی سپرده‌شد

ابتکار،در پاسخ سوال نماینده انجمن اسلامی دانشگاه علو م پزشکی کاشان مبنی بر اینکه سیاست‌های ناپایدار مربوط به چه دولتی است گفت: سیاست‌های ناپایدار در حوزه سدسازی و کشاورزی محدود به دولت قبلی نیست و نمی‌توان گفت یک یا دو دولت مقصر هستند.

وی با اشاره به اینکه، در پایان دوره اصلاحات سال‌های آخر دهه 80 خیلی از موازین تحت تاثیر سیاست‌های حفاظت تالاب‌ها تحت کنترل درآمده بود گفت:از سال 84 به‌طور کلی

موضوع دریاچه ارومیه و ارزیابی زیست محیطی، جاده میان‌گذر و بحث کشاورزی به فراموشی سپرده‌شد در حالیکه در سال 83 و 84 کمیته فرااستانی برای نجات ارومیه تعیین حق‌آبه این دریاچه و ارزیابی سدسازی را تشکیل دادیم و بحث مطالعات آن آغازشد اما متاسفانه ادامه پیدانکرد تا سال 91 که دولت به جهت شدت آسیب‌ها و اعتراضات پی در پی نهادهای مدنی و مردم به فکر ارومیه افتاد.

*دریاچه ارومیه به تراز رسید و از سقوط متوقف شد.

به‌گفته‌وی،دولت یازدهم با تشکیل ستاد نجات بخشی همکاری با ژاپن در بحث آموزش کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و آبیاری، توقف سدسازی، تعیین و روان‌سازی حق‌آبه دریاچه و بازنگری میان‌گذر که تاثیر زیادی در خشکی دریاچه داشته اقدامات موثری انجام‌داده است که با این شاخص‌ها در بدترین شرایط تابستان گذشته از نظر تثبیت به تراز رسیدیم و سقوط متوقف شد.

ابتکار، با اشاره به اینکه این نجات بخشی دریاچه مستلزم برنامه اجرایی 10 تا 15 ساله مشروط به اصلاح الگوی کشت، کشاورزی و مصرف است. اظهارداشت:کاشان، اصفهان، یزد، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و شیراز نیز این داستان را دارد بنابراین در ایران باید در بخش کشاورزی که90 درصد از منابع آب را مصرف می‌کند انقلابی رخ دهد تا مصرف آب در این بخش با افزایبش بهره‌وری حداقل به یک سوم بلکه کمتر برسد.

به‌گفته‌وی،دانشگاه‌ها باید در اصلاح الگوی مصرف با فناوری‌های نوین، نوآوری و تلاش مضاعف پیشگام شوند تا با توان‌افزایی کشور از این مساله عبور کند.

*گرفتن سختی کار برای محیط بانان اولین بار در دولت تدبیر و امید

رییس سازمان محیط زیست کشور در پاسخ دغدغه های نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز گفت: گرفتن سختی کار برای محیط بانان اولین بار در دولت تدبیر و امید، آموزش تخصصی محیط زیست،برگزاری دوره‌های ملی و بین‌المللی آموزشی حتی در اتریش، نشست تخصصی با قضات حقوق محیط ز یست ایران برای توجه ویژه و اختصاص شعب ویژه به محیط بانان در صدور رای درست، در دستور کار قرارگرفتن لایحه حمایت از محیط بانان در مجلس،ارائه لوایح تالاب‌ها، خاک هوا و ارزیابی زیست محیطی با سازوکار علمی منطبق با طرح توسعه راه، سدسازی و شهرک صنعتی را از دیگر اقدامات سازمان در دولت

یازدهم برشمرد.

ابتکار، گذراندن مراحل نهایی لایحه هوای پاک در مجلس با پیگیری سازمان و حمایت آقای لاریجانی را که به زودی به صحن مجلس می آید تاکید کرد و گفت:این لایحه یک لایحه قوی، کارآمد، علمی و واقع بینانه است.

*رکورد برگزاری 360 جلسه سخنرانی در دانشگاه‌های کشور همزمان با 16 آذر

وی در پاسخ سوال نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان نیز در موردبرگزاری آزادی فعالیت تشکل ها و جنبش های دانشجویی گفت:مواضع روحانی در مورد تشکل های دانشجویی و ایجاد فضا برای فعالیت عمومی بویژه جریان دانشجویی آزاد و سال باز شد و تلاش در سطوح مختلف انجام شد. بهگفته‌وی،امسال در 16 آذر با وجود محدودیت ها و مسائل موجود که شرایط ایده‌360 سخنرانی در دانشگاه های مختلف کشور برگزارشد.

ابتکار،با تاکید بر اینکه دوست نداریم شرایط تلخ گذشته و شرایط بیخردی را داشته باشیم گفت:آن شرایط تلخ و بیخردانه به اقتصاد، طبیعت و فعالین اجتماعی آسیب زد.

وی ، عمده تلاش دولت را بر اساس گفتمان ملی، مطالبه گری و پیگیری دانست و گفت: فضا در دولت اعتدال تلاش صبورانه، گفتمان های داخلی، پیگیری و ط رح مباحث و مشکلات بوده است همان مو اضعی که رهبری در مورد آزاد اندیشی در دانشگاه دارند.

به‌گفته‌وی،پرتلاش بودن از ویژگیهای دانشجویی است و دانشجویان افزون بر اینکه برای اعتلا، سربلندی کشور و جامعه فداکارانه تلاش می کنند ، برای کسب دانایی به مفهوم درک و دانستن گام برمی دارند.

*منشور حقوق شهروندی حق بهره مندی از محیط زیست سالم است

ابتکار در پایان با اشاره به منشور حقوق شهروندی دستاورد دیگر دولت است گفت: دولتهای گذشته به محیط زیست به عنوان یک مساله فرعی نگاه می کردند هم اکنون تمام مسوولان نظام به این نتیجه رسیده اند که محیط زیست مساله اصلی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در طول نیم قرن صنعتی گذشته 70 درصد گونه ها در کشور در معرض تهدید و یا در حال منقرض شدن هستند گفت: توسعه پایدار توجه به حقوق نسل های آینده است.

*ر انسان مسوول ردپای اکولوژیک خود است

به‌گفته‌وی، هر انسان مسوول ردپای اکولوژیک و رفتار مصرف خود در میزان انرژی ها در برابر آیندگان است .

معاون ریس جمهور افزود:تخریب محیط زیست و جنگ خشونت آمیز انقراض نسل بشر را محتمل کرده است.

شایان ذ کر است: علاوه بر این نشست شرکت در شورای اداری هرستان کاشان، نشست با مسوولان محیط زیست شهرستان و بازدید از مراحل پیشرفت احداث تصفیه خانه آبفای کاشان از دیگر برنامه‌های معصومه ابتکار، معاون ریس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور در سفر به کاشان بود.



انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.