سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

عَلَم کربلا، قلم هنرمند/در انتقال پیام عاشورا نهایت دقت را داشته باشیم

هنر میراث ارزشمند بشریت است که در پرتوی آن می توان والا ترین مفاهیم انسانی را به عرصه ظهور نهاد، هنرمندانی که با اخلاص و از سر محبت به اهل بیت (ع)، عاشقانه ارزش های عاشورایی را در دل عزاداران حسینی نقش می زنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امروز که دشمن و گروه های تکفیری سعی بر مخدوش کردن چهره اسلام دارند هنرمندان باید نقش بی بدیل خود را در نمایش چهره واقعی و رئوفانه اسلام نشان دهند چراکه دشمن در طول تاریخ تلاش کرده با فراموشی و تحریف مانع انتقال ارزش ها شود.

چندیست شاهد نصب بیلبوردهایی در سطح شهر مشهد از برخی شخصیت های منفور واقعه عاشورا هستیم که بصورتی تاریک و تلخ آن واقعه را در ذهن مردم بیدار می کند. اساساً منظر شهری سطح تماس انسان و پدیده شهر است و از این رو بخش قابل توجهی از دانش، عواطف و رفتار محیطی شهروندان تحت تأثیر آن شکل می گیرد. بیلبوردها خواه مذهبي باشند و‌خواه غير مذهبی، می توانند از سویی موجب سرزندگی و از سوی دیگر سبب اغتشاش و سردرگمی شوند و به دنبال آن تأثیرات منفی بر سلامت روانی شهروندان داشته باشند که با خاستگاه توسعه پایدار در تضاد است.

باید اعتراف کرد طراحی و کار گرافیکی این بیلبرد ها بسیار هنرمندانه بوده و توجه هر مخاطبی را به خود جلب می کند اما باید در نظر داشت معرفی واقعه عاشورا و برافراشته نگهداشتن پرچم نهضت حسینی وظیفه خطیریست که جز با مطالعه و شناختن حماسه عاشورا نه تنها امکان پذیر نیست بلکه ممکن است مخاطب را از اصل و هدف عاشورا دور کند.

«حر» شخصي که از سپاه يزيد به سوي سپاه حق برگشت، خداوند او را بخشيد و آزادگي‌اش نام او را در تاريخ ماندگار كرد. شما با شنيدن اين قصه تنها واقعه عاشورا را به ياد نمي‌آوريد. تنها از آزادگي يك مرد صحبت نمي‌كنيد، بلكه بخشندگي، بزرگي و عظمت خداوند را بازگو مي‌كنيد.

در مجلس ابن زیاد، نقش ماندگار زن در تاريخ با خطابه حضرت زينب(س) رقم خورد، آن بانو با آن آرامش خاص که از صبر و رضای قلبی او حکایت داشت فرمود: «ما رأیت الّا جمیلا؛جز زیبایی چیزی ندیدم.» چرا که کربلا و عاشورا، تجلی زیبایی ها بود، زیباترین انتخاب ها، زیباترین وصیت ها، زیباترین خطبه ها وزیبا ترین توبه ها، این جمله حضرت زینب وظیفه سنگینی بر عهده هنرمندان می گذارد چرا که هنر تجلی زیبایی هاست پس پرچم کربلا به دست هنرمندان سپرده شده است. هنرمندان در خط مقدم سلسله برنامه‌های حسینی قرار دارند و باید در انتقال پیام عاشورا نهایت دقت را داشته باشند.

شاید مسئولان و هنرمندان بايد يك بار ديگر ضرورت‌هاي جامعه ايراني را بررسي كنند. مردم به خاندان رسول خدا(ص) باوري عميق دارند، برايشان سوگواري مي‌كنند، از آنان مي‌شنوند و گروه زيادي از جوانان مي‌توانند قصه‌هاي زيبايي كه در روايات مذهبي ماست را بشنوند و از آنها الگوبرداري كنند. وظیفه مسئولان نهادینه کردن این مفاهیم است.

عاشورا سراسر زیبایی و شکوه است؛ زیرا به دست انسان هایی رقم خورده که در نهایت کمال و زیبایی های انسانی و اخلاقی می زیستند. به همین دلیل امام حسین علیه السلام یاران خود را بهترین انسان ها برشمرد و در شب عاشورا مقاماتشان را به آنها نشان داد؛ زیرا می دانست آن ها زیبایی مطلق را درک کرده و خود زیبا شده اند و هرگز تمنای زشتی و پلیدی ندارند، اين اصل موضوع است كه به نظر مي‌رسد فراموش شده است.

چه زیبا بود اگر در طراحی این بیلبرد ها زینبی عمل می شد و بجای اینکه بگویند مبادا همچون شمر و عمر بن سعد باشید تصاویری از زیبایی آفرینان کربلا نقش می بست تا مخاطب را به حسینی بودن رهنمون میکرد و نه به یزیدی نبودن.

انتهای پیام//ف.ض

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.