سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارتقا سواد رسانه‌ای مساوی با ارتقا سرمایه ملی است

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: یکی از مهمترین وظایف دولت‌ها در هزاره سوم تولید محتوای دیجیتال است و در این هزاره ارتقاء سواد رسانه‌ای مساوی است با ارتقاء سرمایه و ثروت ملی.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی، آیین اختتامیه نخستین جشنواره دائمی تولید محتوای دیجیتال کشور و همچنین برگزاری سراسری دیجیتال خلیج فارس با حضور مرتضی موسویان (رییس مرکز فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد)، محمدصادق افراسیابی (دبیر همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی) و مهدی افراسیابی (دبیر مسابقات سراسری دیجیتال خلیج فارس) برگزار شد.

موسویان با بیان اینکه در هزاره سوم ارتقاء سواد رسانه‌ای مساوی است با ارتقاء سرمایه و ثروت ملی، گفت: همه کشورها به این امر توجه دارند و سعی می‌کنند مردمشان را در این زمینه آموزش دهند. همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی نیز در همین راستا تلاش می‌کند تا بتواند به لحاظ کاربردی ادبیات نظری متناظر با کشور خودمان را در عرصه رسانه داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانیم سواد رسانه‌ای تعاریف بسیار زیادی دارد و افراد و دانشمندانی که در این حوزه فعال هستند هر کدام با توجه به رویکردهای خاص خودشان تعاریفی را ارائه می‌دهند.

او ادامه داد: مسئولیت اجتماعی اگر مقدم بر سواد رسانه‌ای می‌بود بار معنایی بیشتری پیدا می‌کرد؛ چرا که مسئولیت اجتماعی به این معنی است که همه مردم باید خودشان مسئولیت تولید یا بازنشر مطالبی را که در فضای رسانه‌ای آن‌ها را منتقل می‌کنند بر عهده بگیرند و با توجه به بی‌واسطه‌گی در فضای مجازی بار این مسئولیت بیشتر می‌شود.

رییس مرکز فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه در فضای مجازی ممیزی پیش از انتشار امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد:‌ این ممیزی فقط باید از سمت خود مردم شکل بگیرد و به همین خاطر است که باید تلاش کنیم دغدغه‌های مردمی در سطح جامعه ساماندهی شود.

موسویان اظهار کرد: مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برنامه‌هایی اساسی برای نیمه دوم سال ۹۵ در دستور کار دارد که اهداف مهمی را دنبال می‌کند. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرده‌ایم. داشتن ۴۰۰ شبکه و ۳۰ مجتمع فرهنگی دیجیتال که در استان‌ها مشغول به کار هستند و همچنین تجربه ایجاد ۲۰۰۰ شغل در کسب و کار تولید فرهنگ و دیجیتال از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری بسیار خوب و مغتنم ارزیابی شده است.

او با بیان اینکه این تفاهم‌نامه دومین تفاهم‌نامه‌ای است که میان مرکز فناوری و اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شده است، اظهار کرد: امیدواریم این تفاهم‌نامه ما را به سمت گسترش کسب و کار و تولید محتوای دیجیتال پیش ببرد. به کمک و حمایت معاونت علمی ۳۰ مرکز شتاب‌دهنده در کشور ایجاد خواهیم کرد که مأموریت مجتمع‌های دیجیتال را به سمت یک مسئولیت کلان پیش می‌برد. این بدین معنی است که در کنار فعالیت‌هایی که این مجتمع‌ها در حال حاضر انجام می‌دهند موظف خواهند بود تا این مراکز شتاب‌دهنده را راه‌اندازی کنند.

رییس مرکز فناوری و اطلاعات رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد با اشاره به مراکز شتاب‌دهنده یادآور شد: این ۳۰ مجتمع باید دارای حداقل ۱۵۰ مترمربع فضا، حداقل دارای ۷۰ دستگاه سرور، کامپیوتر و اسکنر و کلاس‌های مجهز باشند. همچنین این مجتمع‌ها موظف‌اند امکاناتی را برای افراد صاحب ایده فراهم کنند تا بتوانند در این مجتمع‌ها کارشان را شروع کنند.

موسویان تصریح کرد: این مراکز از یک سال و نیم پیش کار مقررات‌زدایی‌شان آغاز شده است و حدود شش ماه گذشته با ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد توانستیم ایجاد کسب و کار دیجیتال را بسیار ساده کنیم؛ به طوری که قوانین سختی که پیش از آن حاکم بوده، تسهیل شده است. به عنوان مثال پیش‌تر حداقل سن برای آغاز کار تولید ۲۴ سال عنوان شده بود اما هم اکنون به ۱۸ سال کاهش یافته است. همچنین دیگر نیازی به مدارک تحصیلی مربوط به فناوری و اطلاعات نیاز نیست.

او با اشاره به ۳۰ مرکز شتاب‌دهنده گفت: مجتمع‌ها موظف می‌شوند که مکان‌هایی را برای جلسات افراد صاحب ایده آماده کنند و به صورت تایم شیت در اختیار آن‌ها قرار دهند. همچنین خدمات دیگری همچون شماره فکس، آدرس ایمیل برای مکاتبات و حمایت‌های دیگری که برای آغاز کسب و کار به آن نیازمندند در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت. اگر افراد تولید داخلی و در منزل دارند  محصول‌شان از طریق شبکه ملی فرهنگی به صورت فیزیکی و مجازی ارائه می‌شود و به این ترتیب هزینه ارائه برای آن‌ها بسیار پایین‌تر برآورد خواهد شد. همچنین در این راستا تلاش شده تا به این افراد وام‌های کم بهره نیز تعلق بگیرد.

موسویان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در ۲۹ مردادماه شاهد برگزاری اولین جشنواره تولید محتوا در ایران بودیم که با سه محور اصلی سبک زندگی سالم، ‌ فرهنگ و جامعه و اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان برگزار شد. این سه محور از چالش‌های مهمی هستند که ما در جامعه با آن‌ها روبرو هستیم. شرکت‌کنندگان موظف بودند تا به رندوم به یکی از این چالش‌ها بپردازند. 

او ادامه داد: این پایلوتی بود برای ایده‌پردازی جوانانی که واقعا بسیار فوق‌العاده ظاهر شدند. ما قول داده‌ایم که به همه این افراد برگزیده به صورت حقیقی و حقوقی مجوزهای کسب و کار دیجیتال تعلق بگیرد. شایان ذکر است که در این همایش سازمان‌هایی همچون صداوسیما، سازمان فناوری اطلاعات و سازمان تبلیغات اسلامی به ما کمک‌های زیادی کردند تا بتوانیم این همایش را برگزار کنیم. مهمترین همکار ما در این عرصه معاونت علمی ریاست جمهوری بود که با علاقه‌ای که از خودشان نشان دادند مطمئن هستیم این کار پیگیری خواهد شد و تا پایان سال ۹۵ موفق می‌شویم رسانه‌های صاحب ایده را شناسایی کنیم.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه در این همایش مردم به عنوان مخاطبان اصلی نقش داوران را بر عهده دارند، گفت: کمیته‌های علمی که در ۱۴ زمینه تشکیل شده‌اند، شاخص‌هایی را برای سواد رسانه‌ای معرفی می‌کنند که مردم می‌توانند از طریق این شاخص‌ها داوری کنند. در نهایت میانگین امتیازات داده شده به این اثر برآورد می‌شود.

موسویان ابراز داشت: زیرساختی در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به نام «شامد» طراحی شده است. «شامد» شماره الکترونیکی محتوای دیجیتالی است که به صورت منحصربه فردی به هر محصولی که در فضای دیجیتالی تولید می‌شود اختصاص پیدا می‌کند و مالکیت معنوی و مادی آن اثر را پشتیبانی می‌کند. بنابر مصوبه هیات وزیران در سال ۸۹ همه دستگاه‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی موظف هستند که برای پذیرش محتوای دیجیتالی از فرد ارائه دهنده مجوز طلب کنند. ما این ارائه مجوز را به امر ساده‌ای تبدیل کرده‌ایم که از طریق این شامد امکان‌پذیر است.

او همچنین با اشاره به جشنواره محصولات رسانه‌ای که نهمین دوره آن پایان سال ۹۵ برگزار می‌شود، گفت: در این جشنواره تلاش شده است تا مشارکت مردمی و از طریق شاخص‌ها سواد رسانه‌ای آنها افزایش پیدا کند.

در ادامه  محمد صادق افراسیابی، دبیر همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی نیز در سخنانی به بیان توضیحاتی درباره این همایش و آیین اختتامیه آن پرداخت. او در بخشی از سخنانش اظهار کرد: این همایش با هدف گسترش آموزش و یادگیری سواد رسانه‌ای به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در کشور آغاز شده است.

او با بیان اینکه افراد عضو شورای سیاست‌گذاری این همایش، افرادی هستند که در عرصه رسانه تجارب علمی و عملی دارند، یادآور شد: تلاش کردیم یک اقدام علمی و اجرایی انجام دهیم و از همچنین از تجارب افرادی که در فاضی مجازی قعال هستند نیز، بهره ببریم. همایش سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در دو بخش علمی - پژوهشی و ترویج کاربرد برگزار می‌شود.  

همچنین مهدی افراسیابی، دبیر جام سراسری دیجیتال خلیج فارس،گفت: هدف ما مساعدت به ایجاد شغل در فضای مجازی و ایجاد فعالیت‌های فرهنگی دیجیتالی در بخش خصوصی است. تاکید ما بر این است که نمایشگاه‌های دیجیتالی استانی و هم‌آوردهای کارآفرینان بیشتر در استان‌ها اتفاق بیافتد تا در مرکز. ما با هدف غایی ایجاد بازار برای بازی‌های ایرانی این مسابقات را آغاز کردیم و سعی می‌کنیم تا سال به سال بر تعداد بازی‌های ایرانی بیفزاییم.  

او با اشاره به جام سراسری دیجیتال خلیج فارس، اظهار کرد: این تنها مسابقه‌ای است که در تمام استان‌های ایران برگزار می‌شود که امسال سومین دوره آن است. ۲۰ شهریور ماه مهلت ثبت‌نام پایان می‌یابد و مسابقات استانی همزمان با عید سعید قربان برگزار می‌شود که برگزیدگان در تهران از ۳ مهرماه و به مدت ۱۰ روز با هم رقابت می‌کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.