معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از آماده شدن سامانه رتبه‌بندی شرکت‌های تأمین و تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد و گفت: طبق استانداردهای بین‌المللی باید فضای ایمن در آزمایشگاه دانشگاه‌ها شکل گیرد.

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از برنامه‌های اصلی را توسعه علم و فناوری و مرجعیت علمی در دنیا دانست و گفت: توسعه آزمایشگاه‌ها همراه با حفط سلامت محیط زیست و مسائل بهداشتی، بعنوان یکی از اساسی‌ترین کارها در این راستا مد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به نظام‌بندی انجام شده در برنامه های وزارت علوم، افزود: حدود هزار و 300 آزمایشگاه تحت شبکه ارتباطی و خدماتی شاعا تجمیع شدند و 150 دانشگاه و مرکز پژوهش و فناوری کارگروه HSE(سلامت، ایمنی و بهداشت) را تشکیل دادند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اضافه کرد: منظور از HSE این است که بتوانیم با استانداردهای بین المللی فضای ایمن همراه با مراعات مسائل بهداشتی و محیط زیست داشته باشیم چرا که وجود مواد شیمیایی در دانشگاه‌ها، محیط را خطرپذیر و آماده وقوع هر حادثه‌ای(مانند انفجار کپسول‌های گاز) می‌کند.

وی اظهار داشت: نظام لازم برای استقرار ایمنی HSE باید با برگزاری کارگاه‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و نحوه کار کردن در محیط‌های آزمایشگاهی آموزش داده شود. درواقع برای ایجاد دفاتر آموزش این اصول و کنترل وضعیت، به معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها تاکید کرده‌ایم.

احمدی عنوان کرد: علاوه بر رتبه‌بندی آزمایشگاه‌ها (رتبه بالاتر، حمایت بیشتر)، سامانه رتبه‌بندی شرکت‌های تأمین، تعمیر و تولید تجهیزات را تنظیم و آماده کردیم تا آزمایشگاه‌ها برای رفع نیازهای متفاوت تجهیزات خود با مراجعه به یک سامانه واحد بتوانند شرکت متناسب را انتخاب کنند؛ در حقیقت با این سامانه، آزمایشگاه‌ها می‌توانند شرکت قابل اعتماد را از غیر آن تشخیص داده یا قیمت محصولات را مقایسه کنند.

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم شبکه شاعا را به شبکه کشورهای اسلامی به منظور بهره‌برداری از خدمات بهتر و بیشتر (بصورت متقابل برای ایران و کشورهای دیگر) مرتبط کنیم و بحت ارائه یا دریافت خدمات را هم در سطح کشور و هم در سطح منطقه داشته باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار