در آینده‌ای نزدیک با حمایت قانون، صنعتگران و سایر فعالان این حوزه، ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی را تا هزار مگاوات افزایش می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چیت‌چیان وزیر نیرو در افتتاحیه سومین کنفرانس بین المللی انرژی خورشیدی، صبح امروز در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران با اشاره به مطرح بودن استفاده از انرژی خورشیدی در کل جهان گفت: میزان ظرفیت جدید نیروگاه های تجدیدپذیر که در سال گذشته احداث شده بسیار بیشتر از نیروگاه های فسیلی در کل دنیا است.

وی افزود: تا سال 2015 میلادی ظرفیت نصب تجهیزات فتوولتاییک رشد فوق العاده ای داشته است. انرژی های نو بیشترین تاثیر را در کل دنیا دارد. در میان تکنولوژی های جدید، انرژی خورشیدی و بادی از سرعت بالاتری نسبت به سایر منابع تجدیدپذیر برخوردارند. 

چیت چیان تصریح کرد: این صنعت یک جریان تثبیت شده و کارآمد از نظر اقتصادی و اجتماعی است که اگر ما هزینه های خارجی و اجتماعی را در نظر نگیریم از نظر اقتصادی  استفاده از منابع تجدیدپذیر نسبت به فسیلی ارجحیت دارد. این نشانه یک تحول آشکار و بسیار بارز در رابطه با صنایع تولید برق در جهان است و کشور ما در این جریان قرار گرفته و دنباله رو آن است.

وزیر نیرو اظهار داشت: سال 95 را می توان به عنوان نقطه عطفی در ارتباط با صنعت فتوولتاییک در کشور بشماریم. شاید بتوان گفت که در میان کشور های خاورمیانه، ایران تنها کشوری است که در زمینه انرژی خورشیدی گام برداشت اما رشد این صنعت در کشور ما تا به حال کند بوده،  اما امسال سال اوج گیری استفاده از انرژی خورشیدی در تولید برق کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از انرژی های تجدید پذیر  در سیاست های کلی نظام، برنامه پنجم، دولت و وزارت نیرو، تبین شده است بیان کرد:امسال تا پایان سال 10 مگاوات نیروگاه انرژی های تجدید پذیر به قبل اضافه خواهد شد که 70 درصد از آن به فتوولتاییک اختصاص دارد. ما امیدواریم با مشارکت صنعت گران و دانشگاهیان  تا آینده ای نزدیک این ظرفیت را تا سقف 1000 مگاوات افزایش دهیم. 

چیت چیان تصریح کرد: آنچه که  یک گام بسیار مهم در  در این زمینه بود توافق پاریس بود که ایران متعهد شد تا سال 2030 ، 70500 مگاوات نیروگاه تجدید پذیر را در کشور بهره برداری کند. که ما نیاز به سرعت بخشیدن به این مسئله هستیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه دستگاه اجرایی متصدی این کار وزارت نیرو است افزود:  :از ابتدا تصمیم  بر این گرفته که با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شود که این مسئله با سیاست های خرید تضمیمی برق و حمایت قانون و قانون گذار قابل انجام است. در دو سال گذشته رقم میزان خرید بالا رفت تا سرمایه گذاران تشویق به تولید شوند. الان سیاست بر این است که تا صد مگاوات وزارت نیرو خریداری کند.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که از تکنولوژی های داخلی در زمینه فتوولتاییک  استفاده کنند  تا 30 درصد امکان خرید از آنها افزایش پیدا می کندافزود: این مسئله به منطور تشویق نولیدکنندگان تجهیزات داخلی در این زمینه پیشبینی شده است ، همچنین ما ظرفیت های بالاتر از 100 مگاوات را به روش مناقصه خریداری می کنیم، تا فعالان  در این زمینه در سراسر کشور با اطمینان خاطر اقدام به سرمایه گذاری و فروش برق خود کنند.

چیت چیان در خصوص مزیت های مترتب بر استفاده از انرژی خورشیدی اظهار داشت:  بیشترین میزان تولید برق در سیستم انرژی خورشیدی زمانی است که بار مصرف کشور به حداکثر می رسد.بیشترین مصرف برق در فصل تابستان و در روز  است که این سیستم این مزیت را دارد زمانی که بیشترین نیاز به برق هست بیشترین میزان تولید وارد شبکه کشور می شود. انعطاف پذیری فتوولتاییک  ، تناسب آن با محل و میزان مصرف عدم وابستگی به شبکه سوخت از دیگر ویژگی های مثبت استفاده از ان است. همچنین گسترش اشتغال دانش بنیان کاهش تلفات شبکه برق ، کاهش آلودگی های زیست محیطی  می توان اشاره کرد.

وزیر نیرو در پایان یادآور شد: امیدواریم با حمایت قانون و مجامع علمی کشور با توسعه فناوری و تلاش بیشتر و سرمایه گذاری صنعت گران این روند  افزایش  و در نتیجه توسعه این صنعت شاهد محیط زیست پاک و استفاده از فواید بیشمار آن باشیم.

در ادامه این مراسم محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده از انرژی خورشیدی در کشور ما سوابق دیرینه دارد.لزوم استفاده از انرژی خورشیدی به دلیل مقابله با بحران آلودگی محیط زیست ومحدود بودن منابع فسیلی و همچنین اشتغال زایی و مقابله با بیکاری در دستور کار دولت قرار دارد.

وی در ادامه گفت: انرژی خورشیدی به عنوان جایگزین خوب در کل جهان شناخته می شود. استفاده از این انرژی در کاهش گازهای گلخانه ای و گازهای آلوده کننده هوا نقش چشمگیری دارد.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس  تصریح کرد: بحران انرژی فسیلی موجب روی آوردن کشورهای صنعتی به استفاده از انرژی پاک شده است. کشور های اروپایی  و امریکا پیشتاز در استفاده از انرژی خورشیدی هستند. کشور انگلستان با استفاده از جایگزینی  انرژی خورشیدی توانسته چهار هزار و 600 تن نفت ذخیره کند که این آمار قابل توجهی است.بر اساس آمار ها آلمان پیشرو ترین کشور اروپایی و پس از آن ایتالیا است.در آسیا نیز ژاپن و چین جایگاه قابل توجهی در این زمینه دارند. 

فرهنگی اظهار کرد:طبق گزارش های اعلام شده در یونسکو دنیا راهی به جز استفاده از نیروهای تجدید پذیر ندارد  و این یعنی یک انقلاب در حال رقم خوردن است. استفاده از انرژی خورشیدی به دلیل انعطاف پذیری بسیار و هزینه کم موجب افزایش و تمرکز بیشتر در استفاده از این انرژی شده است.

وی ابراز داشت: متاسفانه ما هنوز در برخی روستاهای دورافتاده که در زمینه کشاورزی نیز تولید خوبی دارند برق نداریم، با استفاده از این صنعت و با ایجاد امکانات بیشتر و حمایت از آنها می توانیم شکوفایی بیشتری را رقم بزنیم.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در پایان یادآور شد : با تصویب قوانین حمایتی در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر گام های اساسی در این زمینه می توان برداشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.